Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
richard78lrch
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 Dec 2013, 21:52

Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor richard78lrch » 06 Dec 2013, 15:34

Ik zit nu al een tijdje met het volgende probleem.
Een tijdje geleden ging ik op weg met mijn Freelander 1.8 en na een paar honderd meter viel opeens de motor uit. De Freelander weer terug gesleept en op onderzoek uit gegaan. Ik had vonk maar er kwam geen brandstof. Het circuit van de brandstofpomp nagekeken en alles werkte gewoon (relay, zekeringen, pomp zelf, botssensor). Maar om een of andere reden schakelt het relay niet. Wel mat ik, met de botssensor losgehaalt te hebben 12V op de ene kant en 8V op de andere kant van de botsschakelaar stekker. Toen iets gedaan wat al op mijn verlanglijstje stond: nml een Hawkeye aangeschaft. Deze gaf aan dat er een probleem was met de krukas sensor. Nieuwe gekocht en deze geinstalleerd en de foutcode weggehaald met de Hawkeye. En starten....nee hoor! De Hawkeye geeft wel aan dat de krukassensor nu naar behoren werkt (krijg synced in het scherm), en de voltages voor de botsschakelaar en na de botsschakelaar zijn netjes 12 en 0V.
Weer alles nagemeten en wederom lijkt alles te werken maar wil het relay niet schakelen. Als ik met de Hawkeye de pomp aanzet dan schakelt het relay even maar gaat direct weer open (visueel gechecked bij het relay). De voeding van de Brandstofpomp voor het relay is 12V maar daarna 0V (gezien deze open is). Het voltage op de schakelpolen van het relay is aan beide kanten 12V.

Het lijkt mij erop dat om een of andere reden de computer nog steeds weigert de brandstofpomp aan te sturen. Maar het circuit lijkt wel te werken. Als ik met de Hawkeye de brandstofpomp aanzet kan ik hem via het scherm aan en uit schakelen. Als ik de stekker van de brandstofpomp lostrek dan lukt dit niet meer, alsof de Hawkeye de brandstofpomp niet meer detecteert.

Ik kwam nog wel een andere foutcode tegen 'battery Fault intermitant' maar na deze verwijderd te hebben nog geen succes.
Voordat dit allemaal begon had ik wel het waarschuwingslampje van de DHC branden. Dat is gekomen na een paar tochtjes door een paar alpenpassen. Dat leek mij te komen omdat een van de remmen niet meer soepel ging. Ook deze foutcode (Historical) is verwijderd.

Ik loop hier al een tijdje mee op het landrover prikbord maar die hebben me nu hierheen verwezen. Met name naar Rob Steward. http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16857613/vosje-is-jaloers!-brandstofpomp-werkt--hawkeye-aangesloten#msg-16857613

Kan iemand me verder helpen?
http://landrover.opaqueonline.com/

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje


Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor RobStewart » 06 Dec 2013, 18:41

richard78lrch schreef:... Met name naar Rob Steward


Well as he hasn't bothered to answer I guess I'll give it a go ;)

The 1.8K is a very simple system and you seem to have done a reasonable amount of diagnosis already. If I understand you then the pump relay is not switching on correctly, this is controlled by the MEMS ECU using the Crankshaft Position Sensor (CKP) signal. When you switch the key to position II then the relay should switch on to pressurise the system (3,5 Bar) and then switch off. As the key is turned to position III then as the engine cranks over the CKP gives a signal to the ECU to energise the relay and as long as the signal from the CKP remains then the relay will stay energised. Now you say that the Hawkey switches the relay so the circuit from the CKP to the relay is intact and the Hawkey is emulating the CKP signal to force the relay on.

Now you can bypass both the crash sensor and the fuel pump relay to test and see if the engine starts, however if the CKP is malfunctioning then the engine will not start or will start but run erratically.

Remember in all of the systems the ECU is providing a massa not a 12v feed so you should be checking the massas as well as the 12v feeds.

From what you have said so far I take it you have access to the the circuit diagrams, system description and operation and system procedures manuals. If not let me know.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

richard78lrch
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 Dec 2013, 21:52

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor richard78lrch » 06 Dec 2013, 21:01

I am not picky, any good advice will do :roll:

Good point that the ECU is controlling the ground. That explaines why I measured 12V at both sides of the switching coil of the relay.

If I understand you correctly the relay of the fuel pump switched on when I turn the key to position II and off again when 3.5bar is achieved. When I connect the Hawkeye the same thing happens, it switches on and off again when 3.5bar is achieved. This seems to work, which I can check again by pulling the hose of the fuel pump (after switching it off) and seeing if it spills some fuel.

I just bypassed the inertia switch (with the high tech instrument also used to keep papers together) and the relay (with a technological advanced wooden teeth cleaning device). Unfortunately the Freelander still didn't start. However, the live data on the Hawkeye did show that the CKP was synced when the startermotor was turning. So the new CkP is working.

I gather the airflo meter or Lampbda sensor can have a similair function as the CKP in this problem? I have not been able to find those in the Hawkeye.

At the moment I only have the Haynes manual for the Freelander 1.8. So if you have any more information I can definitely use it.

Cheers,
Richard
http://landrover.opaqueonline.com/

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje


Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor RobStewart » 06 Dec 2013, 21:34

OK, maybe some of this will help, all of it is in Dutch by the way ;)

MEMS_Beschrijving.pdf
(379.19 KiB) 306 keer gedownload


Brandstof_Werking.pdf
(5.99 KiB) 272 keer gedownload


Circuit Diagram MEMS.pdf
(179.81 KiB) 235 keer gedownload


Have you had it connected to a T4 ? Hawkeye will do most of the stuff but remember LR still kept a lot of the important bits separate until about 2005.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

richard78lrch
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 Dec 2013, 21:52

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor richard78lrch » 06 Dec 2013, 22:58

Thanks,
luckily I speak a little bit of dutch :D

Am I right saying that the 'MEMS beschrijving' is not for the Freelander 1 1.8? It stated the fuelpump is only active for 2 seconds while you stated the fuelpump is active untill it reaches 3.5bar (earlier I found this difference between the Freelander I and II on the internet). Secondly the relays are on different places. And the 1.8 has a single 'bobine' instead of one per cillinder (which I know for sure!). But it is very Informative!
I can only read the ECM using the Hawkeye since I do not have any T4. SO I do not know what the state of the other sensors is.
I understand that actually only the CKP can cause the motor to fail to start in this scenario. Since this is working fine it must be something else completely.

I am a bit confused though. Does the fuel pump stop when it reaches 3.5bar because a sensor measures the pressure and cuts the power to the fuel pump, or is there a pressure valve in the fuel pump so the pressure will not exceed 3.5bar but the pump keeps on running?

I will check if there is really fuel being pump arround. I removed the fuelpump to see if it was working. I also checked the O-rings for cracks which cause loss of fuel pressure. So since it was handled there could be an issue there. A small note, the filter was changed (by me) 2 months ago.
I will also check if the fuel pump relay is actually closing when starting.
I understood there is no need to prime the freelander 1.8 when the fuel lines have been disconnected. I understood this is needed for the Freelander II by switching the ingnition to position II a couple of times.
Some extra notes:
Before the this problems I noticed that once in a moment when stopping the idle RPM would suddenly go up instead of down. Lifting the clutch pedal would fix this issue. But it was something I was keeping an eye on.

And as I said the DHC warning light was on. But I had a slight issue with the right rear break which possibly caused that.
I also recently had to change the ' bobine' because this stopped working.

If you have any more good comment please let me know! I’ll continue on Sunday with the tests since beer, dark hours and electrical circuits do’t mix to well! So if you have any other great ideas please let me know!
http://landrover.opaqueonline.com/

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje


Gebruikersavatar
GeertLW79
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 Feb 2011, 19:08
Locatie: Schildwolde

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor GeertLW79 » 06 Dec 2013, 23:17

Het maakt mij verder niet uit maar onder aan rob's postings staat het verzoek of je alleen in het Nederlands wil reageren, is goed voor z'n inburgering vinden sommige lieden alhier.
Valt me mee dat je er nog geen commentaar op hebt gekregen.

Geert
Light Weight 1979 2.25D

richard78lrch
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 Dec 2013, 21:52

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor richard78lrch » 06 Dec 2013, 23:35

Had het net begrepen. Ik zal er op letten.

dank je.
http://landrover.opaqueonline.com/

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje


Gebruikersavatar
Roger72
Berichten: 186
Lid geworden op: 06 Sep 2012, 21:37

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor Roger72 » 07 Dec 2013, 00:03

GeertLW79 schreef:Het maakt mij verder niet uit maar onder aan rob's postings staat het verzoek of je alleen in het Nederlands wil reageren, is goed voor z'n inburgering vinden sommige lieden alhier.
Valt me mee dat je er nog geen commentaar op hebt gekregen.

Geert

nou geert,

dat heeft niks met inburgering te maker, want Rob is prima ingeburgerd :lol: het heeft te maken met forumregels.... zoals te lezen in het subforum "over dit forum"
Ik ben moderator-af.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor RobStewart » 07 Dec 2013, 09:27

Both the original and facelift Freelander (2001MY) use MEMS, there are as you say some differences but basically they are the same. The original MEMS system description and operation I have attached below, again in a foreign language ;)

MEMS_Beschrijving tot 2001.pdf
(379.53 KiB) 238 keer gedownload


There is also a technical bulletin concerning the fuel filter in the pump which gives the diagnosis procedure.

L8607bu.pdf
(255.94 KiB) 194 keer gedownload


The drukreglar sits at the bottom of the pump.

Brandstof_Werking tot 2001.pdf
(9.76 KiB) 222 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

richard78lrch
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 Dec 2013, 21:52

Re: Freelander 1.8 start niet, krijgt geen brandstof

Berichtdoor richard78lrch » 07 Dec 2013, 11:24

Wederom bedankt voor de zeer bruikbare info! Ik had al zo'n idee dat de twee redelijk gelijk zouden moeten zijn.
Dat bulletin van een scheur in het filter had ik ook gevonden. Ik heb het filter recentelijk vervangen maar ik zal het nog eens checken.

Als ik het goed begrijp is er dus een overdrukventiel in de brandstofpomp. Dus dat de 3.5bar word behaalt is niet de reden waarom het relay aan en meteen weer uit klikt. Of dit moet gebeuren omdat het systeem ziet dat er geen druk word opgebouwd, maar dan moet er weer ergens een sensor zitten.
Of is het mogelijk dat in 2000 een paar upgrades naar de Freelander II zijn toegepast. Dus dat de pomp maar 2 seconden werkt en het systeem dus geprimed moet worden?

Ik zal in ieder geval kijken wat er gebeurd met het relay tijdens starten en of er daadwerkelijk brandstof door de pomp omhoog gepompt word.

Helaas kan ik het niet vandaag doen.

Nog een vraag, heb je een goede tip om de ring welke de brandstofpomp vasthoud weer te bevestigen? Kost me altijd veel tijd!

Bedankt!
http://landrover.opaqueonline.com/

Series III 109 2.25D 1978 Viatora aka Torretje
Freelander 1.8i 2000 Reinaard de vos aka Vosje



Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten