D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Tata-D2
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 Jan 2010, 17:25
Locatie: Arnhem NL
Contact:

D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor Tata-D2 » 29 Mar 2015, 18:23

Beste mensen,

Ik heb een Duitste milieusticker, Geel met nr 3 erop.
Kan zo niet met auto bijvoorbeeld naar centrum Berlijn.
Als ik een zogenaamd retrofilter achteraf inbouw kan ik wellicht wel een groene milieusticker krijgen.
Iemand hier ervaring mee en tips bij wie ik zo'n filter kan laten inbouwen?
Groet, Willem
Tata-D2

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor RobStewart » 29 Mar 2015, 19:14

... Land Rover produced a retro-fit DPF, Part Number LR004691 for the D3 which costs € 1.059,04 inc BTW and also LR006838 for the Freelander 1 Td4 which costs € 675,07 inc BTW. Both of these do not use any electronics and potentially could have been adapted.

This is the bulletin (in Dutch)

LTB00090.pdf
(46.91 KiB) 192 keer gedownload


However your biggest problem is not fitting a filter to the D2 but actually having it recognised as a "factory approved" or "TÜV approved" system

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mar 2015, 19:30

RobStewart schreef:However your biggest problem is not fitting a filter to the D2 but actually having it recognised as a "factory approved" or "TÜV approved" system

Ook wanneer je de auto bij de TUV in Duitsland laat keuren?

Mijn Defender Td5 is uit 2001 en er zat al een gele milieusticker op van "TUV Nord" toen ik hem kocht. Terwijl, als ik de informatie her en der bekijk, dit niet zou moeten kunnen. :shock:

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Rangie
Berichten: 250
Lid geworden op: 11 Mar 2015, 15:39

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor Rangie » 29 Mar 2015, 19:47

Op mijn defender 90 TD5 BJ 2000 had ik een groene met nr 4 :D vraag me niet hoe dat kan, zat er al op! lijkt me praktisch onmogelijk
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor fenix2 » 29 Mar 2015, 20:10

bij onze duitse collega's op blacklandy is er ook een draadje over...

Fenna
Afbeelding

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2015, 21:17

Erik Peters schreef:Mijn Defender Td5 is uit 2001 en er zat al een gele milieusticker op van "TUV Nord" toen ik hem kocht. Terwijl, als ik de informatie her en der bekijk, dit niet zou moeten kunnen. :shock:


Erik,

Nu moet je niet alleen zuinig op de auto zijn maar ook op de voorruit ;)

Ik heb het ook nog eens nagekeken maar het is echt de vraag of de gele sticker past bij de auto-eigenschappen.
Zolang de voorruit heel blijft blijft de sticker geel (en de auto groen).

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2015, 21:23

Stikkers worden wel vaker illegaal verkregen, zijn ze niet blij mee, kun je beter geen stikker plakken. Een stikker op de voorruit wil niet zeggen dat je auto ook aan de daarbij behorende norm voldoet en bij controlle zul je dus middels TUV verklaring moeten aantonen dat die sticker terecht is.

alleen door de TÜV erkende filters die gemonteerd zijn door een erkende inbouwer worden erkend, en leveren je een voordeliger mileu sticker.

Reken om en nabij 1300 euro voor zo'n stikkertje

geloof dat de boete voor rijden in gebied waar je volgens je stikker niet mag komen, voor buitenlandse voertuigen iets van 90 euro is ALS je gesnapt wordt....

Om een, voor jouw auto standaard, afwijkende stikker legaal te verkrijgen zul je bovendien de auto in duitsland moeten laten keuren en zul je de daarmee verkregen verklaring moeten tonen om de gunstigere sticker te verkrijgen, EN altijd bij je moeten hebben om aan oom agent te kunnen tonen.
gone

trix G4
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor trix G4 » 29 Mar 2015, 21:33

boete is 40 euro.....inderdaad ALS je gepakt wordt ;)
Parkeer je auto buiten de mileuzone en pak een taxi de stad in !
Voor die 40 euro kun je in Berlijn best vaak met de taxi :mrgreen:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2015, 21:35

ik heb me een keer laten vertellen dat het voor duitsers 40 euro + punt op je rijbewijs is en voor buitenlandse bestuurders meer, meen 90 euro. vandaar mijn 90 euro indicatie.

Even opgezocht

Sinds mei 2014 is het punt vervallen en is de boete verhoogd naar 80 euro

http://www.umwelt-plakette.org/bussgeld-strafen/
gone

trix G4
Berichten: 316
Lid geworden op: 19 Sep 2006, 21:53

Re: D2 Td5 2003 welk retrofilter nodig en waar inbouwen?

Berichtdoor trix G4 » 29 Mar 2015, 21:37

dan kun je nog vaker een taxi pakken :mrgreen:
En volgens mij heb je inderdaad gelijk met je beredenering


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten