Het begon iets van 2 a 3 weken geleden, de eerste wat koudere ochtend: motor slaat pas na iets van 10x proberen aan, normaal altijd op de eerste keer. En sinds dien ook weer, ondanks net zulke koude nachten.
Daarna tc en gele hill decent aan, onderweg flitsen soms de abs en handrem lampjes er kortstondig bij aan, en de tc knippert dan daarbij soms. Daarnaast valt de toeren teller en temperatuur meter soms tijdelijk uit.
Met een goed warme auto blijft de disco uit en werkt alles naar behoren, mits opnieuw gestart, anders blijven de 2 gele tc en hdc lampjes aan, de rest werkt dan wel goed.
Beestje heeft al even aan de delphi computer gehangen om de te kijken wat de ecu te melden had, maar daar kwam weinig duidelijks uit.
Wat googlen geeft voor tc en hdc de brake switc aan, maar mn 3 remlampen doen het wel, wat daarin weer niet past.
De 3 gele geeft een abs sensor fout, daar had ik een paar maanden gelden 1 van, maar toen gaf de ecu ook duidelijk aan dat die ruzie had met 1 van de abs sensoren en die is daarop vervangen, waarna de 3 lampjes uit bleven.
De google resultaten lijken meer richting een probleem in de elektrische hoek te gaan, wat denken jullie daar over?
Kilomterstand is een paar 100 kilometer over de 2ton.
Freelander 1, TD4 2000 handbak: instrument lampjes disco
Freelander 1, TD4 2000 handbak: instrument lampjes disco
LRCH Allroad commissie lid, chef CP 30yrs jubi & 35yrs kernteamlid
Landrover 90 - 1985 & een Freelander II uit 2011
Landrover 90 - 1985 & een Freelander II uit 2011
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Freelander 1, TD4 2000 handbak: instrument lampjes disco
... ok so we are looking at a few issues here.
Poor starting on a Td4 in cold weather is normally a gloeibougie problem.
TC and HDC lampjes on the dash board is normally the brake switch, however do not confuse the brake switch with the brake light switch which is on a totally different circuit and a totally different switch. There are 2 switches mounted at the top of the brake pedal.
Now flashing lampjes and problems with the toerenteller and temperature meter can be either generator or the instrument pack itself
I would also be testing both the accu (not with a voltmeter but with a proper accu tester) and the generator.
As the Freelander does not use standard OBDII it is best to have it read out with T4.
Rob
Poor starting on a Td4 in cold weather is normally a gloeibougie problem.
TC and HDC lampjes on the dash board is normally the brake switch, however do not confuse the brake switch with the brake light switch which is on a totally different circuit and a totally different switch. There are 2 switches mounted at the top of the brake pedal.
Now flashing lampjes and problems with the toerenteller and temperature meter can be either generator or the instrument pack itself
I would also be testing both the accu (not with a voltmeter but with a proper accu tester) and the generator.
As the Freelander does not use standard OBDII it is best to have it read out with T4.
Rob
Laatst gewijzigd door RobStewart op 09 Dec 2014, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Freelander 1, TD4 2000 handbak: instrument lampjes disco
Vorige week had ik een bijna gelijke storing met onze Freelander 2. Moeilijk starten en direct na het starten een melding in het display over de HDC. De melding verdween bij mij vrijwel direct. Oorzaak was een slechte accu. Accu vervangen en probleem opgelost.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel
88 Series III diesel
Re: Freelander 1, TD4 2000 handbak: instrument lampjes disco
Allemaal bedankt voor de reacties!
De accu is nog redelijk nieuw, c.a. 1,5 jaar oud, maar de dynamo is waarschijnlijk zo oud als de auto, 14 jaar.
Opzich klinkt het wel logisch, accu is flink gepest met het 10x starten en daarmee flink leeg gehaald, dynamo laad beperkt bij en door die onderspanning doen sommige ecu's wat vaag (=lampjes disco). En na wat rijden trekt de spanning/acculading weer wat bij en de problemen verdwijnen weer. Eerst de dynamo maar eens testen en dan eventueel verder zoeken!
@Rob, welk onderdeel bedoel je bij het rempedaal, juist niet de op internet beruchte brake light switch, maar een 2de?
De accu is nog redelijk nieuw, c.a. 1,5 jaar oud, maar de dynamo is waarschijnlijk zo oud als de auto, 14 jaar.
Opzich klinkt het wel logisch, accu is flink gepest met het 10x starten en daarmee flink leeg gehaald, dynamo laad beperkt bij en door die onderspanning doen sommige ecu's wat vaag (=lampjes disco). En na wat rijden trekt de spanning/acculading weer wat bij en de problemen verdwijnen weer. Eerst de dynamo maar eens testen en dan eventueel verder zoeken!
@Rob, welk onderdeel bedoel je bij het rempedaal, juist niet de op internet beruchte brake light switch, maar een 2de?
LRCH Allroad commissie lid, chef CP 30yrs jubi & 35yrs kernteamlid
Landrover 90 - 1985 & een Freelander II uit 2011
Landrover 90 - 1985 & een Freelander II uit 2011
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Freelander 1, TD4 2000 handbak: instrument lampjes disco
op het rempedaal 2 schakelaars, een voor de remlichten, een voor de cruisecontroll, abs en dergelijke
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Freelander 1, TD4 2000 handbak: instrument lampjes disco
michel_ schreef:@Rob, welk onderdeel bedoel je bij het rempedaal, juist niet de op internet beruchte brake light switch, maar een 2de?
... with the introduction of the Td4 they changed the way the ABS/TC/HDC communicated and instead of having a single brake light switch they introduced 2 switches (one white, one black) which controlled the rear stop lights and also sent a signal to the ABS module and Engine Management Module to give the position of the brake pedal.
Now typical of Land Rover the stop light switch was also changed at the same time and this one they got wrong, part number XKB000010 from chassis number 1A326957, and had to come up with a new one which of course didn't fit so they had to supply a link lead with it, part numbers XKB500120 and YMQ503280.
This was subject to a Technical Bulletin LN206-004 in October 2004
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten