Olie lekkage Defender 300 TDI BJ 1998, 200.000km

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fdejong

Olie lekkage Defender 300 TDI BJ 1998, 200.000km

Berichtdoor fdejong » 18 Mei 2014, 23:19

Onze Landrover Defender 300 TDI lekt motor olie aan de achterzijde van de motor richting het vliegwiel huis. Na een stuk rijden als de motor warm is lekt het uit volgens mij heet dit de doorwaad opening in het vliegwielhuis motorolie. Als hij een nacht in de garage staat ligt er een aardig hoeveelheid olie op de grond. Als je ergens parkeert en dan achteruit wegrijd zie je een spoor van een 10 grote plekken olie verschijnen op de grond, bij vooruit wegrijden gebeurd dit niet vreemd maar waar dan zie je alleen een plek waar hij heeft staan lekken.

De auto heeft van de winter een fikse beurt gehad bij een garage die ook vermeld staat op de LRCH site kop revisie (motor is er uit geweest) distributieriem vervangen, radiator en intercooler vervangen etc. ivm met koelproblemen in het najaar, te hoog oplopen van de temperatuur, deze problemen zijn opgelost maar nu al drie keer terug geweest voor de olie lekkage die ontstaan zijn na de motor revisie. Volgens de garage heeft hij niets gedaan aan het onder blok van de motor. Na terug gaan met de lekkages heeft hij een keer de carterpan goed dicht gekit en zegt de achterste krukas keerring te hebben vervangen, maar toch nog steeds lekkage.

Afgelopen weekend onderzijde op advies van andere garage de olielekkage schoongemaakt met remmen reiniger en de volgende dag gekeken waar nu de olie lekt, de enigste plek waar de olie uitkomt is die volgens mij zogenaamde doorwaad plug opening maar dan kan hij toch alleen maar lekken op de krukas of zie ik dit fout. Kan het dat door de kop te vlakken nu de druk te hoog wordt en dat hij een versleten plek in de motor zoekt en daar de motorolie uitperst (200.000 km op de teller)

Komt dit probleem bij iemand van de forumleden bekend voor- de 300tdi worden toch bulitproof motor genoemd- en weet iemand nog een advies wat de oorzaak kan zijn van de lekkage en hoe op te lossen?

Groeten Frans.

Foto van lekkage plaats
Bijlagen
WP_20140517_004.jpg
foto 2
WP_20140517_003.jpg
foto 1
One life - live it
Disco 2 summit -Defender 110 comm

Roger B.

Re: Olie lekkage Defender 300 TDI BJ 1998, 200.000km

Berichtdoor Roger B. » 19 Mei 2014, 00:04

het zouden de t-vormige rubbers in de achterste lagerbok van de krukas kunnen zijn
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Mei 2014, 00:16

RogerB heeft vroeger (toen hij bij een dealer werkte) van een aantal 300 Tdi motoren de t-vormige afdichtingen vervangen tussen motorblok en achterste lagerkap vanwege beschadigde afdichtingen tijdens montage, maar dan lekt de olie weg tussen koppelingshuis en motorblok (en je zou dan kunnen denken dat de carterpakking niet goed is).
Lekkage uit het koppelingshuis (gat voor waadplug) kan volgens mij ook alleen maar via de krukaskeerring komen.

Al zou de compressiedruk te hoog zijn dan lekken er hooguit gassen langs de zuigerveren en misschien kleppen, maar die gassen in het carter worden door de carterventilatie afgezogen en uiteindelijk weer verbrand in de cilinders.
Het kan natuurlijk zijn dat de carterventilatie verstopt zit, waardoor er een (lichte) overdruk in het carter ontstaat, met lekkage tot gevolg (de olie wordt er dan bij de keerringen uitgeblazen).

Ik heb een 300 Tdi met hetzelfde bouwjaar en ongeveer hetzelfde aantal km, maar echt lekken doet ie niet. Ik heb wel in 2008 een nieuw potje voor de carterventilatie gemonteerd (tesamen met nog veel meer onderdelen die door brand waren aangetast).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fdejong

Berichtdoor fdejong » 19 Mei 2014, 09:20

Erik Peters schreef:RogerB heeft vroeger (toen hij bij een dealer werkte) van een aantal 300 Tdi motoren de t-vormige afdichtingen vervangen tussen motorblok en achterste lagerkap vanwege beschadigde afdichtingen tijdens montage,

Gebeurd dit ook bij alleen een koprevisie Motor is er wel uitgeweest?

Erik Peters schreef:Al zou de compressiedruk te hoog zijn dan lekken er hooguit gassen langs de zuigerveren en misschien kleppen, maar die gassen in het carter worden door de carterventilatie afgezogen en uiteindelijk weer verbrand in de cilinders.
Het kan natuurlijk zijn dat de carterventilatie verstopt zit, waardoor er een (lichte) overdruk in het carter ontstaat, met lekkage tot gevolg (de olie wordt er dan bij de keerringen uitgeblazen).

Ik heb een 300 Tdi met hetzelfde bouwjaar en ongeveer hetzelfde aantal km, maar echt lekken doet ie niet. Ik heb wel in 2008 een nieuw potje voor de carterventilatie gemonteerd (tesamen met nog veel meer onderdelen die door brand waren aangetast).

Groet,

Erik.

Volgens de monteur heeft hij al twee keer de achterste keerring vervangen, is dit een moeilijk geval, ik las ook ergens ope het internet dat bij andere motoren de krukas inslijt en dat dan de nieuwe keerring niet goed meer afdicht. Maar kan bij 200.000 km dit al gebeuren inslijten van krukas.

Groet,
Frans
One life - live it

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Mei 2014, 21:27

Voor een koprevisie hoeft de motor er niet uit. Die T-vormige rubber afdichtingen zitten tussen de achterste lagerkap waar het achterste krukaslager in ligt en de achter/onderkant van het motorblok. En bij een koprevisie kom je niet eens in de buurt. Maar die afdichtingen zouden al beschadigd geraakt kunnen zijn tijdens assemblage van de (toen) nieuwe motor.

Het kan natuurlijk zijn dat er groeven in de krukas zijn gesleten doordat er zand/bagger bij gekomen is, bijvoorbeeld omdat de auto zonder waadplug in een diepe plas drek gestaan heeft. Zand en olie geeft een goede slijppasta, zand en water overigens ook. Maar als er een groef in de krukas zit dan is het misschien nog mogelijk om de krukaskeerring iets dieper of juist iets minder diep in het alu. koppelingshuis te tikken, zodat de lip op een glad stuk loopt. En je moet de keerring rondom natuurlijk overal even diep intikken, maar dat weet een monteur doorgaans wel.
Soms wordt een nieuwe krukaskeerring geleverd om een kunststof ring die precies een stukje over de krukas schuift om zo de keerring zonder beschadiging van de lip op/om de krukas te krijgen (bv. bij IHC tractoren, maar die hebben een grote diameter keerring).

Ik heb mijn blok (na 200.000 km) nog niet los gehad en motorolie lekken doet ie ook niet echt. Wel de gloeikaarsen een paar jaar geleden vervangen en onlangs de verstuivers. Vanmiddag de waterpomp (voor de 2e keer) vervangen. De originele heeft het bijna 2 ton volgehouden en begon toen te lekken. Een waterpomp bij Paddock besteld en die gemonteerd. Een jaar (en 8.000 km) later maakt de waterpomp een geluid als een oude koffiemolen (en de poelie zwabbert ook) dus lagers versleten (overigens geen waterlekkage). Waardeloos waterpompje dus. Hopelijk houdt de nieuwe (Quinton-Hazell) langer stand.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Mei 2014, 21:41

't is een tijdje terug idd maar zat de keerring bij een 300 Tdi niet in een alu plaat die achterop de motor geschroefd is? en dus niet in het koppelingshuis (voorste deel)

300tdi krukaskeerring2.jpg

en kan de olie die langs de Tstukjes lekt niet door dat gat in het vliegwielhuis waar die keerringplaat zit ook IN het koppelingshuis komen dan?

300tdi krukaskeerring.jpg

volgens mij wel meegemaakt dat er olie daar langs lekte en dat met T-stukjes opgelost was....

nog een grotere van een stukje van de onderste foto

300Tdi t stukjes.jpg
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Mei 2014, 22:28

@ Roger B, de foto's bekijkend kan de olie inderdaad wel in het koppelingshuis komen. Ik heb het nog niet los gehad dus wist niet precies hoe het zit. In de partscatalog lijkt het alsof de keerring in het (ronde) gat van het voorste koppelinghuis zit, maar het plaatje klopt niet met de werkelijkheid (is waarschijnlijk een plaatje van de 200 Tdi).

Als bijlage de bladzijde uit het werkplaatshandboek betreffende de montage van de krukaskeerring, die overigens voorgemonteerd in een aluminium huis geleverd dient te worden inclusief geleider voor de montage.
Krukaskeerring300Tdi.pdf
(37.27 KiB) 318 keer gedownload

En hier drie pagina's uit het revisiehandboek voor de 300 Tdi, betreffende de montage van de T-stukjes en de krukaskeerring. Ook de rubberen T-stukjes moeten iets uit stekend (0,8 mm) worden afgesneden.
Revisiehandboek 300 Tdi.pdf
(246.15 KiB) 271 keer gedownload

Groet,

Erik.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 19 Mei 2014, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Mei 2014, 22:42

de 200 is inderdaad anders in die delen. heeft ook een dikke alu plaat onder de krukas en boven het carter die er bij een 300 niet zit....

volgens mij ZOU de pakking achter de alu plaat waar de krukaskeerring in zit ook de t-stukjes moeten opsluiten, maar dat werkt blijkbaar niet altijd zoals het ooit bedacht was

maar T-stukjes vervangen is behalve het demonteren van het carter niet zo gek veel werk.... parts-kosten zal ook het geld niet zijn twee T-stukkies en een busje kit voor het carter (en eventueel olie en oliefilter als je die gelijk wisselt)
gone

fdejong

Berichtdoor fdejong » 21 Mei 2014, 09:29

Even een vraag tussen door, welke olie moet er in een 300 TDI blok, op de factuur staat dat dat er kroon Olie Torsynth 10w40 inzit, hoort er in dit blok geen minerale olie in te zitten, is synthetische olie te dun zodat hij op de pakkingen kan gaan lekken?

Graag jullie ervaring met de olie keuze

groet
Frans.
One life - live it

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Mei 2014, 13:23

fdejong schreef:Even een vraag tussen door, welke olie moet er in een 300 TDI blok, op de factuur staat dat dat er kroon Olie Torsynth 10w40 inzit, hoort er in dit blok geen minerale olie in te zitten, is synthetische olie te dun zodat hij op de pakkingen kan gaan lekken?

Graag jullie ervaring met de olie keuze

groet
Frans.

In mijn blok zit al 15 jaar een volsynthetische 5W40 olie (Esso Ultron Diesel 5W40). Die is in koude toestand iets dunner dan een 10W40, waardoor de smering van een koude turbo eerder op gang komt (Ik rij geregeld korte stukjes).
Volgens mij ligt de lekkage dus niet aan de olie. Overigens worden Esso oliën tegenwoordig geleverd onder de naam Mobil. Mijn olie komt dus nog uit een oude partij.

Groet,

Erik.

Terug naar “Techniek”