Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor Edward » 27 Mar 2014, 16:46

Volgens mij is het al eens langs gekomen, maar ik kan het niet vinden. De Puma heeft geen brandstofopvoerpomp in de tank en is dus zelf aanzuigend. Nu moet ik de leiding van de tank naar voren toe ontluchten omdat die eraf is geweest.

Voor op de leiding zit een soort van autoventiel waar een handpomp op moet. Zover ben ik, maar waar haal ik zo'n pomp vandaan? :roll: :roll:

Want het lijkt me wel handig om die op reis wel gewoon in de wagen te hebben zodat ik bij een calamiteit de boel kan ontluchten. ( zou niet voor het eerst zijn dat ik de tank gewoon leeg rijdt...) :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor JoostKenya » 27 Mar 2014, 17:26

De bush methode is:
1) Zorg dat je diesel filter achter op het chassis vol zit met diesel
2) Maak de snel koppeling onder de motorkap los
3) Giet onder de motorkap diesel in de leiding die naar achter loopt. (dus in die snelkoppeling, eventueel met een klein trechtertje)
4) De snelkoppeling weer monteren en doorstarten

Een andere methode is de compressor op de vulopening van de tank zetten, net zolang tot er diesel uit de leiding komt. Je handen kunnen als afdichting dienen. Snelkoppeling vastmaken en starten.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor RobStewart » 27 Mar 2014, 19:26

Edward schreef:Voor op de leiding zit een soort van autoventiel waar een handpomp op moet.


It's a hand pump Edward and you only need to connect it to the pipe from the tank not to the one from the pump (ignoring the instructions) if you fill the filter to the top with diesel before you fit it then you can get away with even bleeding the system but that is not how to do it in real life :lol: :lol: :lol:

... the instructions

Lagedrukbrandstofsysteem ontluchten.pdf
(72.04 KiB) 380 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor Edward » 27 Mar 2014, 22:48

Top! Ik heb een hele nieuwe dieselleiding op de 130, dus met het filter vullen ga ik er niet komen.

Heeft iemand nog een bestelnummer van die gadget? :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mar 2014, 22:52

Edward schreef:Top! Ik heb een hele nieuwe dieselleiding op de 130, dus met het filter vullen ga ik er niet komen.

Heeft iemand nog een bestelnummer van die gadget? :D


JoostKenya's truuk waarbij je met wat overdruk op de tank de hele leiding vult (en doorspoelt) lijkt mij makkelijker en betrouwbaarder als met een "kapot" fietspompje (kapot want het zuigt) de leiding vol slobberen.

Groeten MarcS


Correctie, ik had de credits abuisivelijk aan Luke toegeschreven
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 28 Mar 2014, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor Edward » 27 Mar 2014, 23:05

De leiding vol gieten met diesel terwijl de lucht er nergens uitkan is vrij kansloos, dan llopt ie tot ie die bak lucht krijgt en slaat ie weer af.

Druk zetten op de tank lijkt me ook vrij lastig in je eentje en aangezien er voor toch 2 snelkoppelingen op een rij zitten is het zeker zo eenvoudig om daar dan te zuigen. :roll: :roll:

Zal er morgen de remmenontluchter eens opzetten, kijken of dat ook wil.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor Roger B. » 28 Mar 2014, 09:07

Landmarcs schreef:
Luke's truuk waarbij je met wat overdruk op de tank de hele leiding vult (en doorspoelt) lijkt mij makkelijker en betrouwbaarder als met een "kapot" fietspompje (kapot want het zuigt) de leiding vol slobberen.

Groeten MarcS


Euhhhh.....Luke??? Die zit in Brazilie en niet in Kenia waar Joost zit die hier wel reageerde ;-)
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2014, 10:56

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:
Luke's truuk waarbij je met wat overdruk op de tank de hele leiding vult (en doorspoelt) lijkt mij makkelijker en betrouwbaarder als met een "kapot" fietspompje (kapot want het zuigt) de leiding vol slobberen.

Groeten MarcS


Euhhhh.....Luke??? Die zit in Brazilie en niet in Kenia waar Joost zit die hier wel reageerde ;-)


Sorry, 't was JoostKenya (ook ver weg).

Ik zal de credits corrigeren.

Maar ik blijf erbij dat het mij een handige oplossing lijkt:
Tank vullen en met wat extra luchtdruk de brandstofleiding vol laten lopen. Misschien lukt het zelf al op de zwaartekracht als je de auto achter genoeg kan optillen (Edward is iha wel in voor iets exotisch). In het normale gebruik is het aanzuigen al genoeg. Echter, aanzuigen van een geheel leeg systeem lijkt mij weer lastig je moet dan een heel eind pompen om voldoende onderdruk te krijgen (en bij die onderdruk wordt ieder klein luchtbelletje een grote bel).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor JoostKenya » 28 Mar 2014, 12:38

Edward schreef:De leiding vol gieten met diesel terwijl de lucht er nergens uitkan is vrij kansloos, dan llopt ie tot ie die bak lucht krijgt en slaat ie weer af.

Druk zetten op de tank lijkt me ook vrij lastig in je eentje en aangezien er voor toch 2 snelkoppelingen op een rij zitten is het zeker zo eenvoudig om daar dan te zuigen. :roll: :roll:


Toch zijn zijn dit beproefde methodes en het werkt! :D :D

Diesel in de leiding gieten heb ik al wel een stuk of 5 keer gedaan en lukte altijd. Is wel uit nood geboren maar het werkt. Blijkbaar heeft de hogedruk pomp enig aanzuigend vermogen. Ik denk dat doordat de hogedruk pomp in iedergeval meteen een beetje vochtig wordt, de pomp daarna die lucht bel er ook wel doorheen trekt. Je moet ook eerst het diesel filter vullen, anders is de bel te groot.
Kijk, we ontluchten hier ook wel eens een pomp voor een irrigatie systeem, dus wellicht werkt het door onze magic fingers.

De truc met de compressor op de tank heb ik van de dieselspecialist in Nairobi.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Ontluchten brandstofleiding Defender 2.4 Puma

Berichtdoor Edward » 28 Mar 2014, 13:19

Euh, heb het dus net op de manier gedaan die Marc voorstelt. :oops: :oops:

Gewoon de auto achter met de heftruck zover optillen dat de diesel voor uit de leiding loopt en hem dan gelijk op de snelkoppeling duwen. :D

Ik zou proberen of ie nu start ware het niet dat ik geen accu's nog een accubak in de wagen heb staan. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten