Connecttors op Central Junction Box vast solderen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Glenn

Connecttors op Central Junction Box vast solderen?

Berichtdoor Glenn » 12 Jan 2014, 20:46

Betreft 2007 Discovery 3

Ik heb vastgesteld dat de multipluggen op de CJB niet 100% verbinding maken met de zekeringskast (Central Junction Box).
-CV die wegvalt
-Achterruiten die niet meer werken...

Bij herinpluggen en stevig aanduwen werken deze wel weer, maar daarom niet voor altijd.

:idea: Ik had gedacht om deze (3) pluggen te demonteren en alle kabeltjes rechtsreeks in te pluggen of te solderen op de juiste pins van de CJB.
Het nadeel is dan wel dat indien de CJB er uit moet, dit veel werk is om te ontkoppelen, maar normaal haalt men de cjb er niet uit.
Voordeel is dat er geen slechte contacten meer zouden mogen zijn, niet?

Op deze foto zie je de onderste blauwe plug, er zitten er nog 2 aan de bovenkant in groen en oranje.
Hoe heten deze pluggen eigenlijk? :?:
Afbeelding

Graag reacties.
Dank
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007

Roger B.

Re: Connecttors op Central Junction Box vast solderen?

Berichtdoor Roger B. » 12 Jan 2014, 21:16

connector, stekker hoe wil je het noemen?

geloof je direct als je zegt dat het probleem in die stekker zit... maar die stekkers worden de laatste 15 jaar ofzo veel gebruikt in auto's en dit is de eerste keer dat ik er van hoor dat ze probleem veroorzaken (wat niet zegt dat het nooit voor komt, maar veel voorkomend lijkt het me ook niet.

Ik zou persoonlijk andere opties overwegen voordat ik zoveel kabels zou gaan vastsolderen ipv de standaard stekkerverbinding(en). al eens geprobeerd met contactreiniger en nabehandeling met contact conserveermiddel?
gone

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 13 Jan 2014, 07:31

Goed idee, maar pas op met contactreiniger, daar moeten echt helemaal geen resten van achterblijven, het is vrij agressief spul. Alternatief kan je de contacten reinigen met IPA (Isoprpylalkohol), daar blijft niets van achter. Verder kan je onderzoeken of de contacten nog goed klemmen. Solderen geeft op den duur draadbreuk en andere ellende (een soldeerverbinding gaat los zitten op den duur in een auto).

Glenn

Berichtdoor Glenn » 13 Jan 2014, 11:34

Hoi Gerard,

Eens de connector op de cjb gemonteerd zit kan je haast niet controleren of de pins goed zitten...onbegonnen werk.
Ik heb de stekkers eerst uitgespoten met Loctite contactreiniger, laten uitdrogen en dan wat wurth conserveringsvet/accupoolvet aangebracht tegen corrosie.

Je spreekt over loskomen en kabelbreuk van door solderen maar de kabels op deze plaats bewegen eigenlijk niet. Bovendien zou ik ze extra kunnen vastbinden na het soldeerwerk.

Ik zou dit soldeerwerk maar uitvoeren na echt overtuigd te zijn, misschien door personen met dezelfde ervaringen...

Om de stekkers opnieuw te herpinnen weet ik niet juist hoe beginnen.
-Hoe krijg je zonder beschadigen de pins uit de connector?
-Waar koop ik de juiste nieuwe pins?

Momenteel laat ik het nu zoals het is. Het zou eerder een job zijn voor mij om ergens in een vakantie te doen. Intussen zoek ik en luister ik.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2014, 12:29

Glenn schreef:Om de stekkers opnieuw te herpinnen weet ik niet juist hoe beginnen.
-Hoe krijg je zonder beschadigen de pins uit de connector?
-Waar koop ik de juiste nieuwe pins?

There is a set of special tools to remove the pins from the plug and the terminals are also available separately. Which tool and which terminal are detailed per connector in the Electrical Reference Library, so for example C0583 is shown below.

C0583.pdf
(88.3 KiB) 260 keer gedownload

However before you get all excited the tools and terminals come as a complete kit and are not sold individually.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Glenn

Berichtdoor Glenn » 13 Jan 2014, 13:20

Beste Rob.

Heb je ook de pdf's van de andere 2 connectors 582 en 585?
Of een link naar de elektrical ref. library a.u.b.? ;)
mijn engels is wel redelijk maar ik kan niet uit de pdf afleiden of alle nieuwe kabelshoenen er bijzitten.

Kan ik de kits bij de dealer bestellen?

Tot binnenkort en dank!

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2014, 15:11

Glenn schreef:Heb je ook de pdf's van de andere 2 connectors 582 en 585?

Connectors.pdf
(270.32 KiB) 173 keer gedownload

Glenn schreef:Of een link naar de elektrical ref. library a.u.b.? ;)

It's all in TOPIx ;)

Glenn schreef:Kan ik de kits bij de dealer bestellen?

I guess so, we order them from spx tools so it's possible that you can order them direct.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

Glenn

Berichtdoor Glenn » 13 Jan 2014, 15:51

Ik heb ondertussen nog interessante info gekregen van een kennis (dealer)
Ook dank aan Rob voor de shema's.

Blijkbaar zijn de kunststof connectors zelf NIET leverbaar maar WEL de reeds geperste kabelschoenen met een stukje draad.
Reden: als men zelf de kabelschoenen zou persen op de draad, dan passen ze 9/10 keer niet meer in de plug.

Het kabeltje kan je dus gewoon solderen met de bestaande gedemonteerde en ontmandelde kabel van de kabelboom.

Nu is het nog
1>uit te zoeken welke kabelschoenen slecht contact maaken die met de achterruiten hebben te maken...
Aan de hand van de entry nummers van deze fiches zou ik dan deze nieuwe kabeltjes kunnen bestellen.

2>uit zoeken hoe de kabelschoentjes uit de connector komen, misschien met een pennetje maar ... aan de onderkant of bovenkant?

Misschien is er iemand die reeds zulke schoentjes heeft vervangen?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2014, 17:52

Glenn schreef:Blijkbaar zijn de kunststof connectors zelf NIET leverbaar maar WEL de reeds geperste kabelschoenen met een stukje draad.
Reden: als men zelf de kabelschoenen zou persen op de draad, dan passen ze 9/10 keer niet meer in de plug.

kwestie van de juiste krimptang gebruiken :roll: als je het met een gewoon tangetje probeert is het eerder 99/100

heb DIE connectors nog niet van dichtbij gezien, maar vermoed dat het het type is zoals zovele van dit soort, een blokje met de metalen connectors zit in de behuizing geschoven. dat moet je er eerst met kabels en connectors en al uit schuiven, dan een passend gereedschap gebruiken om de connector te ontgrendelen en deze dan er uit, de connector gaat aan de draadzijde uit het blokje
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2014, 19:03

So Glenn, you have a mate who works in a dealership ? My personal advice, abuse him :lol: :lol: :lol:

Yes the pins come with approximately 5cms of cable connected because they are a bugger to put on yourself. The plastic housings also are available but it does take some serious abuse to get Land Rover or SPX to admit it ;)

Taking the housings apart and getting the pins out varies from connector to connector and no two are ever the same which is very frustrating believe you me. I have taken loads of the buggers apart over the years and I hate it every time I have to.

I have to look each time when I do it but basically there is either a slider on the housing which you pull out and it releases all the pins, or there is a small hole above the hole where the pin is and you push a small tool in to release the clip behind it.

Rob

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

Terug naar “Techniek”