Hallo allemaal, enorm goed en gezond 2014 toegewenst om mee te beginnen! Ik begin in ieder geval wel met een domper. Freelander '99 benzine is alle koelvloeistof kwijt. Bijgevuld, ontlucht, gestart en een grote witte stinkende wolk uit de uitlaat. Gauw maar weer uitgezet. Lijkt wel of het er gewoon doorheen loopt. Koppakking of gescheurde kop denk ik? Olie is nog wel schoon. Wat te doen? Wie kan mij helpen met advies? Ik woon in Zoetermeer, auto naar Romijn brengen vind ik eerlijk gezegd geen optie. Ik ben benieuwd naar jullie gewaardeerde adviezen.
Bij voorbaat dank, Wim
Koelvloeistof kwijt
- Thomas Td5
Re: Koelvloeistof kwijt
juttertje schreef: Freelander '99 benzine is alle koelvloeistof kwijt. Bijgevuld, ontlucht, gestart en een grote witte stinkende wolk uit de uitlaat. Gauw maar weer uitgezet. Lijkt wel of het er gewoon doorheen loopt. Koppakking of gescheurde kop denk ik? Olie is nog wel schoon. Wat te doen? Wie kan mij helpen met advies? Ik woon in Zoetermeer, auto naar Romijn brengen vind ik eerlijk gezegd geen optie.
Rij je een 1.8 benzine of een 2.5 V6?
De 1.8 benzine is bekend dat de exemplaren van voor medio 2002 problemen kunnen krijgen met de kop door warmte problemen. Daarom heeft Land Rover ook de thermostaat aangepast om te voorkomen dat de 1.8 warmteproblemen zou krijgen. Alle exemplaren van voor die datum wordt aanbevolen om de aanpassing door te voeren als de kop kapot is gegaan.
Dat je koelvloeistof verdwijnt is een teken aan de wand, maar je kan nog een snuffeltest laten doen voor de zekerheid.
Maar je kan alleen zien wat er mis is als je de motor openmaakt. Misschien zou je met een endoscoop in de motor kunnen kijken als je de bougies verwijderd. Dan kan je de cilinderwanden inspecteren. De kop kan je testen met een druktest.
Er zijn natuurlijk meer Land Rover garages die je kunnen helpen. Hier op de site kan je er een flink aantal terugvinden. Ook bij jou in de buurt.
- RobStewart
Unfortunately Wim, I think you already know what I am going to say and with that amount of leakage through the exhaust system then it is almost certainly the kop (pakking) leaking but it does sound like on of the liners has dropped too. (It's a 1999 1.8K)
The suggestions of the young padwan are very good and you should then be able to see the scale of the problem. As you have only had the vehicle for about 3 months then is there any warranty on it ?
Rob
The suggestions of the young padwan are very good and you should then be able to see the scale of the problem. As you have only had the vehicle for about 3 months then is there any warranty on it ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
en om je nog minder gelukkig te maken.....met de gevreesde oorzaak van je waterverbruik is een andere motor er in de geijkte keuze, koppakking vervangen gaat vrijwel altijd te snel weer lek
gone
Roger B. schreef:en om je nog minder gelukkig te maken.....met de gevreesde oorzaak van je waterverbruik is een andere motor er in de geijkte keuze, koppakking vervangen gaat vrijwel altijd te snel weer lek
Daar ben ik het niet mee eens. Tenminste: maat van me heeft twee Lotussen met hetzelfde blok en bij allebei is daar een nieuwe pakking ingestoken en die doen het al drie seizoenen prima op het circuit. En die dingen worden echt wel afgebeuld. Sterker nog: ze hebben een dag met mij overleefd.
Het is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar het is niet zo dat het hele blok meteen in de prullenbak kan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
Edward schreef:Tenminste: maat van me heeft twee Lotussen met hetzelfde blok en bij allebei is daar een nieuwe pakking ingestoken en die doen het al drie seizoenen prima op het circuit.
... and therein lies the problem, that the 1.8K is a fantastic engine in both the MFG and the Lotus as well as the Westfield and others, however just a small point is that a) they are all less than half the weight, b) have totally different gearing and the biggest difference is that c) the cooling system is totally different.
So whilst your Loti do get warm it is not instantaneous whereas on the F1 it will go from ambient to +100 deg C in around a minute, this causes the block around the liners to expand at a differential rate to the block and also the seating to expand, hence the drop of a fraction of a mm.
Which means you can change the koppakking as many times as you like on a 1.8K ... just not on an F1.
In case you are wondering how I know this I have taken an MGF an Elise and an F1 side by side from cold and checked the head temperatures purely on tickover. Guess which one got hot first.
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Oh, ik geloof je meteen. Ik hoef maar met m'n 130 met Ford blok en Land Rover Td5 koeling te rijden om te weten dat Land Rover geen koelsystemen kan bouwen.
Maar wat heeft een ander blok dan voor nut? Die monteren en wachten tot die ook kapot loopt? Of is dan de enige optie het blok met aangepaste thermostaat en koeling te monteren zoals Thomas aangeeft??
Of is een nieuwe pakking en aanpassen van het koelsysteem naar de nieuwe spec ook een optie voor Ts?
Ps: Gelukkig weet ik niks van Freelanders.

Maar wat heeft een ander blok dan voor nut? Die monteren en wachten tot die ook kapot loopt? Of is dan de enige optie het blok met aangepaste thermostaat en koeling te monteren zoals Thomas aangeeft??
Of is een nieuwe pakking en aanpassen van het koelsysteem naar de nieuwe spec ook een optie voor Ts?
Ps: Gelukkig weet ik niks van Freelanders.
Edward van Vugt
- RobStewart
So you got a 2.4 Puma with a modified Td5 cooling system
Just think yourself lucky that you didn't get a 2.2 Puma with a cooling system that destroys itself (Service Action Q205)
The modification Thomas is talking about is LTB00070 dated 29th June 2007
... my personal opinion is that if the block got that toasty then a liner has dropped and it's game over, but you can only really 100% check by following the description in LTB00036 dated 18th June 2004.
Rob
The modification Thomas is talking about is LTB00070 dated 29th June 2007
... my personal opinion is that if the block got that toasty then a liner has dropped and it's game over, but you can only really 100% check by following the description in LTB00036 dated 18th June 2004.
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Roger B.
is het niet zo dat (bij de freelander in elk geval) alleen de pakking vervangen niet genoeg is omdat de oorzaak vaak niet alleen de pakking is, maar het eveneens een fractie zakken van een of meerdere cilinderbussen. Dus om dat goed te repareren zou je de afdichtingen aan de onderzijde van de bussen ook moeten vervangen en dat is (bij betaalde uren) duurder dan een ruilmotorblok??
gone
- Thomas Td5
Ik vond dit op internet:
http://www.ebay.co.uk/itm/Freelander-Re ... 0891228285
1099 pond voor een revisieblok. Wel in Engeland, maar in Nederland kan ik niet echt prijzen vinden. Alleen Vis die 2950 of 3950 vraagt voor een nieuwe blok met of zonder alles erbij.
http://www.ebay.co.uk/itm/Freelander-Re ... 0891228285
1099 pond voor een revisieblok. Wel in Engeland, maar in Nederland kan ik niet echt prijzen vinden. Alleen Vis die 2950 of 3950 vraagt voor een nieuwe blok met of zonder alles erbij.