Heb hier een defender 90 td5 2004.
Als ik het stuur van lock to lock draai, kom ik een 'dood punt' tegen. wanneer je draait zal ie op een gegeven moment 'even doorschieten' zeg maar.
Heb de stang van pitman arm naar wiel al losgehaald: geen verandering
heb de stang van stuur naar stuurhuis losgehaald en dan draait het stuur vlot rond zonder 'hapering'( dus kan ik slechte kruisjes id stuurstang uitsluiten?)
Betekent dit dat het stuurhuis naar de vaantjes is?
als ik het stuurhuis aan zijn splaines vastneem en rond probeer te draaien lukt dit tot een bepaald punt. om over dit punt heen te komen moet ik de stuurstang er terug opzetten zodat ik genoeg koppel op de as kan zetten zodat ze draait.
iemand enig idee?
groeten
stuurhuis def td5 probleem
- JoostKenya
Re: stuurhuis def td5 probleem
Is het stuurhuis niet te krap afgesteld?
Of is het stuurhuis afgesteld in een Niet rechtuitstand?
Het stuurhuis heeft namelijk in rechtuitstand de minste speling.
Out of centre zal je normaal merken dat de speling toeneemt.
Stel je de stuurspeling in een out of centre stand naar nul dan zal het stuurhuis in rechtuitstand heel veel wrijving hebben en slecht sturen.
Stel anders de speling in rechtuitstand opnieuw af met een fractie speling. En kijk daarna of er nog steeds een dood punt is. Het stuurhuis moet altijd een fractie speling hebben want als het stuurhuis in tegenstelling tot wat speling teveel wrijving heeft zal het stuur niet goed terugkomen in de rechtuitstand. En dit heeft een beroerde rechtuitstabiliteit tot gevolg.
Stel je de stuurspeling in een out of centre stand naar nul dan zal het stuurhuis in rechtuitstand heel veel wrijving hebben en slecht sturen.
Stel anders de speling in rechtuitstand opnieuw af met een fractie speling. En kijk daarna of er nog steeds een dood punt is. Het stuurhuis moet altijd een fractie speling hebben want als het stuurhuis in tegenstelling tot wat speling teveel wrijving heeft zal het stuur niet goed terugkomen in de rechtuitstand. En dit heeft een beroerde rechtuitstabiliteit tot gevolg.
JoostKenya schreef:Is het stuurhuis niet te krap afgesteld?
misschien even bijvermelden. def heeft een ongeluk gehad waarbij de stuurstang (van pitman naar rechter wiel) gebogen is, hierdoor waarschijnlijk ook ergens anders mechanismen stuk gemaakt.stuurstang al vervangen door recht exemplaar, probleem blijft.
Nu het stuur draait nergens stroef. bij het 'dood punt' schiet hij precies opeens wat verder door als ik met een continue snelheid aan het stuur draai.
Stuurhuis afstellen is met die moer en inbus bovenop het stuurhuis?
- JoostKenya
lrseries3 schreef:Nu het stuur draait nergens stroef. bij het 'dood punt' schiet hij precies opeens wat verder door als ik met een continue snelheid aan het stuur draai.
Stuurhuis afstellen is met die moer en inbus bovenop het stuurhuis?
OK, dat klinkt niet goed.
Dan heeft het stuurhuis wellicht toch een tik gehad (hoewel ze best sterk zijn)
Stuurhuis afstellen is inderdaad met de inbus en de contra moer bovenop het stuurhuis.
Afstellen vereist wel wat gevoel.
- RobStewart
lrseries3 schreef:Stuurhuis afstellen is met die moer en inbus bovenop het stuurhuis?
Yes it's a simple as that, as these 3 documents will show you
Personally I'd disconnect everything and if the problem is still there after correctly adjusted then its in the box, you have checked the steering damper too ?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Heb alles losgehaald van stuurhuis. op het punt dat het stuur normaal zijn 'dode punt bereikt(als alles aangesloten is), op dit punt blokkeert het stuurhuis als ik de pitman arm vastneem en van lock to lock wil duwen.Krijg hem wel over dit punt maar dan moet ik er een flinke duw tegen geven. heb de afstelmoer wat losser gezet om er wat meer speling op te zetten maar dit fenomeen blijft zich voordoen.
zit er een verband tussen het dode punt van het stuur en de pitmanarm dat blokkeert op deze plek wanneer ik deze met mijn hand beweeg?
groeten
zit er een verband tussen het dode punt van het stuur en de pitmanarm dat blokkeert op deze plek wanneer ik deze met mijn hand beweeg?
groeten
Niemand iets gelijkaardigs meegemaakt of tegengekomen?
groeten
groeten
Jawel, ga er maar vanuit dat het stuurhuis gewoon dood is. Vaker meegemaakt met off roaders met heavy duty stuurstangen. Het voordeel van die dingen is dat ze sterker zijn en dus niet zo snel krom gaan.
Bijkomend voordeel is dat ze dus je stuurhuis slopen.
Dus na de klap die deze heeft gehad zal die ook wel dood zijn. 
Bijkomend voordeel is dat ze dus je stuurhuis slopen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
Wat je beschijft zou niet zo moeten zijn.
Om het beter te begrijpen moet het stuurhuis uit elkaar.
Op zich is dat niet zo heel ingewikkeld mits je maar schoon werkt.
In de volgende link:
http://www.landroverresource.com/docs/D ... _96_on.pdf
hoofdstuk 57 zie je hoe dat gaat.
De deksel eraf en dan kan de "sector shaft" eruit. Vervolgens kan je proberen te achterhalen waar de extra wrijving vandaan komt. Ik kan me voorstellen dat een kromme "sector shaft" dit probleem veroorzaakt.
Bij het monteren er wel op letten dat de "sector shaft weer in de juiste tand van het "rack" valt.
Anderen zullen wellicht zeggen dat je aan een revisie stuurhuis toe bent. Ik denk eigenlijk dat dat de beste optie is.
Om het beter te begrijpen moet het stuurhuis uit elkaar.
Op zich is dat niet zo heel ingewikkeld mits je maar schoon werkt.
In de volgende link:
http://www.landroverresource.com/docs/D ... _96_on.pdf
hoofdstuk 57 zie je hoe dat gaat.
De deksel eraf en dan kan de "sector shaft" eruit. Vervolgens kan je proberen te achterhalen waar de extra wrijving vandaan komt. Ik kan me voorstellen dat een kromme "sector shaft" dit probleem veroorzaakt.
Bij het monteren er wel op letten dat de "sector shaft weer in de juiste tand van het "rack" valt.
Anderen zullen wellicht zeggen dat je aan een revisie stuurhuis toe bent. Ik denk eigenlijk dat dat de beste optie is.
-
Roger B.
kogeltjes in de gaten houden als je gaat demonteren
maar ik denk dat er iets een te harde tik gehad heeft.
Overigens als je je stuuras van het stuurhuis losneemt en dan met het stuur draait dan sluit je de kruisjes NIET uit aangezien die dan niet meer hoeven bewegen om je stuur te laten draaien. De kniestukjes gewoon even los in de hand controlleren geeft wel zekerheid over de toestand
Overigens als je je stuuras van het stuurhuis losneemt en dan met het stuur draait dan sluit je de kruisjes NIET uit aangezien die dan niet meer hoeven bewegen om je stuur te laten draaien. De kniestukjes gewoon even los in de hand controlleren geeft wel zekerheid over de toestand
gone