2.25 Benzine, diverse vragen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

2.25 Benzine, diverse vragen

Berichtdoor MichielG » 28 Sep 2013, 11:18

Hallo Experts,

Een tijdje geleden heb ik op dit forum een 2.25 benzineblok gekocht ter vervanging van mijn gesneuvelde dieselblok. Ik heb er tot nu toe erg veel lol aan gehad om het oude blok te verwijderen en het "nieuwe" blok (uit '71, 3 lagers) enigszins aan te kleden. Voor mij is echt de lol het sleutelen aan de auto en proberen om alles een beetje uit te vinden. Waarschijnlijk doe ik een hoop zaken verschrikkelijk onhandig en domweg stom maar liever onhandig en stom dan de lol uit handen geven. ;) Dat betekend dan wel af en toe toegeven dat je ergens niet uitkomt zoals nu :oops: Hopelijk kunnen jullie mij helpen deze vragen beantwoorden waarvan de eerste is:

Vraag A: Ik heb nu de officiële parts manual en workshop manual. Met beide vind ik het nog steeds lastig om uit te vinden wat het grotere plaatje is. Aanraders qua lectuur ?

Vraag B:
Hieronder een foto van de voorkant van het blok, twee slangen (aangegeven met de pijlen) komen hieruit. Een derde opening zit aan de achterkant van het blok. Ik ga mezelf dom voelen als ik dit fout heb maar mijn vermoeden is dat ze alle 3 met het koelwater te maken hebben ;) Ik heb nog een reservoir en een kachel aan te sluiten maar welke slang (rood, groen of achter) moet waar naartoe ?

Afbeelding

Vraag C:
Hieronder een foto van de verdeler (zo noem je dat toch?). Aan de zijkant komt hier bij mij een slangetje uit met een mooi verdeel stukje. Waar moeten deze slangetjes naartoe? Mijn vermoeden is dat er misschien 1 richting de carburateur moet omdat ik daar ook nog een slangetje los heb zitten :mrgreen:

Afbeelding

Vraag D:
Hieronder nog een foto van de verdeler, aan de zijkant zit een aansluiting voor een stekkertje, waarvoor is deze? Moet daar stroom op of is dit een sensor? Voor de duidelijkheid de motor gaat niet in een series terug maar in een 110, de kabelboom die ik heb is dus niet compatibel en ik zal zelf iets moeten gaan hannesen.

Afbeelding

Vraag E:
Beetje hetzelfde als vraag D, maar dan over de carburateur. Foto betreft (als ik mij niet vergis) een zenith carburateur. Aan de zijkant zit een aansluiting voor een stekkertje. Wat doe ik hiermee ? Stroom / Sensor ?

Afbeelding

Vraag F:
Op de foto hieronder te zien de "coil" in Nederlands bobine? (toch, of is dat weer wat anders?). Nou had ik gedacht dat de kabel die uit de verdeler komt in het midden hier wel een mooi op zou kunnen passen. Echter vraag ik mij af of dat wel zo is aangezien er alleen een schroefje zit in de middelste aansluiting. Even prutsen doet mij vermoeden dat er of iets mist of dat hier heel iets anders op moet want volgens mij gaat dat geen contact maken. Daarnaast zit op die mooie rode kabel nog een stekkertje, aan welke kant sluit ik deze dan aan? En wat moet er voor een stroom naar dit apparaat ? :shock:

Afbeelding

Vraag G:
Mijn laatste vraag gaat niet over het benzine blok maar over de versnellingsbakken die erachter zitten. Namelijk een LT77 en een LT230. De bakken zijn door een vorige eigenaar nooit goed overgezet en overal misten al aansluitingen, schroeven en olie. Echter op deze twee laatste kabeltjes na is dat gefixt. Zijn dit gewoon lucht slangetjes o.i.d ?

Afbeelding

Ohjee, het is wel een beetje een lang verhaal geworden. Alvast bedankt voor enige reacties :P Mocht iemand het leuk vinden om deze beginnende sleutelaar een keertje om de oren te slaan met een manual, een lesje te geven of met een soortgelijk blokje aan te komen rijden ter vergelijking dan wordt dit zeker beloond met een kratje pils o.i.d. (Leiderdorp).

fenix2

Re: 2.25 Benzine, diverse vragen

Berichtdoor fenix2 » 28 Sep 2013, 12:04

Hallo Michiel,

A: zoek op internet eens naar "green bible landrover" dan kom je bij een manual uit die de landrover series 2, 2a en 3 beschrijft.

B: rood gaat in principe naar de kachel (de kraan waar die uitkomt, regelt de doorstroom en wordt bediend vanaf het dashboard), groen is niet origineel/standaard, kan bv zijn gebruikt voor een standkachel of motorverwarmer. Die aan de achterkant, zit die op de cilinderkop? dat is dan de kachel retour aansluiting.

De overige vragen laat ik als dieselaartje graag over aan de benzine rijders ;-)

succes en groetjes, Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Sep 2013, 15:05

C) het trommeltje rechts in de foto is het membraanpotje van de vacuumvervroeging. dat slangetje moet dus aangesloten op het vacuum van de carburateur. De overige aansluitingen zijn voor, of kunnen aangesloten op, bijvoorbeeld de rembekrachtiger. niet gebruikte slangaansluitingen afsluiten

D)geen idee, massa ofzo??

E)denk dat dat een brandstofafsluiter is, die krijgt dan geschakelde spanning

F)geel en rood zijn de primaire aansluitingen, normaalgesproken staat daar bij aangeduid welke aansluiting wat is (15 = geschakelde spanning, 31 is massa)

die centrale aansluiting is de buitenkant van het gat niet metaal? dus dat de koperen bus aan het uiteinde daar aan de buitenkant tegenaan klemmen kan?

de zwarte draad met het blauwe kabelschoentje is een teun-de-beun oplossing van een of andere LPG boer om een motor-loop signaal te krijgen dat bij LPG gebruikt wordt om de gaskraan dicht te gooien als de motor niet draait. door een draad om de bobinedraad te wikkelen wordt een spoel gecreeerd waarin dan een spanning opgewekt wordt die daarvoor gebruikt wordt....(om de kraan open te houden)

G) De banjobouten met de kunststof slangen eraan zijn de ontluchtingen van de versnellingsbakken, deze slangen lopen origineel onder de auto naar voren langs het schutbord omhoog en maken daar een 180 graden bocht terug naar beneden en eindigen dan.
gone

MichielG

Berichtdoor MichielG » 28 Sep 2013, 15:22

Bedankt voor jullie zeer nuttige reacties Fenna en Roger.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 28 Sep 2013, 18:49

Is D not the connector from the contact points to the coil ? and E is the fuel cutoff solenoid fitted to the later zeniths and is there to stop overrun when the ingnition is off so it should be on a switched ignition feed, like the positive side of the coil.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 29 Sep 2013, 05:12

C: Vacuümvervroeging. En inderdaad, die loopt van de carburateur naar de ontsteking. Bij mijn Series 1 was het maar 1 heel slordig samengesteld slangetje met een hele zwik tape waar ik aanvankelijk geen idee van had waarvoor het dient. Nu weet ik het maar hoe e.e.a. t.z.t. weer in orde te maken valt nog te bezien. Alles ligt uit elkaar. Nou ja, bijna alles.
Er is vast iemand die je hier meer over kan vertellen.

Succes ermee!
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

MichielG

Berichtdoor MichielG » 29 Sep 2013, 21:12

RobStewart schreef:Is D not the connector from the contact points to the coil ? Rob

Ik weet het niet, is dat zo :o Zou deze dan aan de + of - daarvan moeten?

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Sep 2013, 21:24

MichielG schreef:Ik weet het niet, is dat zo :o Zou deze dan aan de + of - daarvan moeten?

Ok so if you don't have a lead going from the distributor to the coil then this is the one and it goes to the - side of the coil and a switched feed goes to the + side of the coil.

Maybe this will help
2,25 Petrol Circuit Diagram.pdf
(196.44 KiB) 244 keer gedownload

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

MichielG

Berichtdoor MichielG » 04 Okt 2013, 18:00

Roger B. schreef:die centrale aansluiting is de buitenkant van het gat niet metaal? dus dat de koperen bus aan het uiteinde daar aan de buitenkant tegenaan klemmen kan?

Mja misschien wel maar als je op de foto kijkt dan zie je iets meer rechts nog een plastic dopje liggen waar de kabel in gaat en die schroef je er dan in.Dus geen contact Ik ga het vermoeden krijgen dat het schroefje iets op zijn plaats moet houden wat de verbinding met de kabel maakt. Ik ga morgen bij Bollenboom langs, zal het hem eens vragen.

RobStewart schreef:Maybe this will help
2,25 Petrol Circuit Diagram.pdf

Rob

Helpt zeker !

Bedankt Rob & Roger.

Terug naar “Techniek”