Motormanagement lampje brand?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dragon

Motormanagement lampje brand?

Berichtdoor Dragon » 22 Jul 2013, 14:03

Hallo allemaal,

Twee keer in een aantal weken ging het motormanagement lampje aan. (TD5, 2002)
De eerste keer zonder aanwijsbare reden....vandaag "hikte" de motor (misfire) tijdens stationair lopen voor een stoplicht en ging het weer branden.
Verder lijkt er niets aan de hand. Bij wegrijden en op de snelweg loopt hij als een zonnetje maar het lampje blijft branden.
Na stopzetten van de motor en opnieuw starten blijft het lampje uit. (tot een nieuwe "hik!?")

alle filters, incl. brandstoffilter zijn net vorig jaar vervangen....

Er lijkt niet zoveel aan de hand, maar zo vlak voor de vakantie vraag ik me af wat dit kan zijn en hoeveel zorgen ik me moet maken.

Iemand enig idee :idea:

groet, Ruben.
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

R1200C

Re: Motormanagement lampje brand?

Berichtdoor R1200C » 22 Jul 2013, 14:38

Mijn eerste stap zou zijn om hem even uit te laten lezen. Als er iets van bewaard is kun je op basis daarvan beginnen met zoeken.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Dragon

Berichtdoor Dragon » 22 Jul 2013, 14:54

R1200C schreef:Mijn eerste stap zou zijn om hem even uit te laten lezen. Als er iets van bewaard is kun je op basis daarvan beginnen met zoeken.

Dat had ik ook wel verzonnen, maar ik hoop op de expertise hier :D
Als niemand met iets komt is dat de eerste optie natuurlijk :roll:

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 22 Jul 2013, 15:19

Dragon schreef:Twee keer in een aantal weken ging het motormanagement lampje aan. (TD5, 2002)
De eerste keer zonder aanwijsbare reden....vandaag "hikte" de motor (misfire) tijdens stationair lopen voor een stoplicht en ging het weer branden.
Verder lijkt er niets aan de hand. Bij wegrijden en op de snelweg loopt hij als een zonnetje maar het lampje blijft branden.
Na stopzetten van de motor en opnieuw starten blijft het lampje uit. (tot een nieuwe "hik!?")

Uitlezen is het beste, een veelvoud van oorzaken kunnen ervoor zorgen dat het lampje gaat branden. De ECU legt een foutcode vast waarmee je beter het probleem kan vinden.

Het enige wat ik kan zeggen over misfires is dat dit kan komen door olie in je kabelboom. Bekend euvel bij de Td5. Echter dat wil niet zeggen dat je nu olie in je kabelboom hebt. Je kan dit controleren door de stekker bij je ECU te controleren op olie. Vergeet niet je accu los te halen eerst. En eventueel je radiocode bij de hand te hebben.

Maar ook misfires kunnen door andere dingen komen.

Dragon

Berichtdoor Dragon » 22 Jul 2013, 16:17

Thomas Td5 schreef:
Dragon schreef:Twee keer in een aantal weken ging het motormanagement lampje aan. (TD5, 2002)

Uitlezen is het beste, een veelvoud van oorzaken kunnen ervoor zorgen dat het lampje gaat branden. De ECU legt een foutcode vast waarmee je beter het probleem kan vinden.

Het enige wat ik kan zeggen over misfires is dat dit kan komen door olie in je kabelboom. Bekend euvel bij de Td5. Echter dat wil niet zeggen dat je nu olie in je kabelboom hebt. Je kan dit controleren door de stekker bij je ECU te controleren op olie. Vergeet niet je accu los te halen eerst. En eventueel je radiocode bij de hand te hebben.

Maar ook misfires kunnen door andere dingen komen.

Mmm, dank voor je reactie Thomas, maar alles is kurkdroog.
Mijn Def lekt niet! Ook al zal iedereen dat onwaarschijnlijk vinden :oops:
Tijdens de keuring is hij uitgeroepen tot de droogste Def ooit gezien..... :D
Daar heb ik nu niets aan, maar ik begrijp dat ik hem beter uit kan laten lezen....
Juist omdat er nergens signalen zijn waar dit vandaan komt maakt het wel vreemd :!:
Niets te zien of te vinden onder de motorkap wat de aanleiding zou kunnen zijn

Naar de garage dus maar, pffft!

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 22 Jul 2013, 16:54

Ik denk dat je het verhaal van de kabelboom niet helemaal begrepen hebt.

De auto kan er kurkdroog uitzien terwijl de motor nog steeds last heeft van olie in de kabelboom. Om dat te checken kan je de de stekker van de ECU onder de stoel loshalen.
Het lastige is dat je dan bij het loshalen van de stekker met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid olie in de stekkerverbinding aantreft. Maar een beetje olie hoeft nog weer niet te betekenen dat dat ook het probleem is. Hoewel het wel goed mogelijk is.

Als ik "oil wiring" in Google intyp maakt mijn Google er meteen al "td5 oil wiring loom" van. Er moet dus genoeg over dit onderwerp te vinden zijn!

Ik heb inmiddels begrepen dat de olie door de capilaire werking tussen de dunne koperen draadjes zich verplaatst vanuit de kop, uiteindelijk naar de ECU. De olie gaat door de draad heen en niet langs de isolatie zoals je zou verwachten. Dat maakt een permanente oplossing vrij lastig.

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 22 Jul 2013, 17:14

Mijn Def lekt niet! Ook al zal iedereen dat onwaarschijnlijk vinden :oops:
Tijdens de keuring is hij uitgeroepen tot de droogste Def ooit gezien..... :D

ik neem aan dat je de peilstok weet te vinden :lol: :lol: :lol:
groet jelle

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 22 Jul 2013, 17:59

JoostKenya schreef:De auto kan er kurkdroog uitzien terwijl de motor nog steeds last heeft van olie in de kabelboom. Om dat te checken kan je de de stekker van de ECU onder de stoel loshalen.

Dit dus.

De olie in de kabelboom is een "feature" op de Td5. Geen enkele andere auto smeert zijn boordcomputer met olie. :lol:

De oplossing is om het deel van de kabelboom onder het klepdeksel te vervangen. De stekker bij je ECU maak je gewoon voorzichtig schoon.

R1200C

Berichtdoor R1200C » 22 Jul 2013, 18:28

Dragon schreef:
R1200C schreef:Mijn eerste stap zou zijn om hem even uit te laten lezen. Als er iets van bewaard is kun je op basis daarvan beginnen met zoeken.

Dat had ik ook wel verzonnen, maar ik hoop op de expertise hier :D
Als niemand met iets komt is dat de eerste optie natuurlijk :roll:

Gaan we weer :lol:

Ik snap wel dat je makkelijker even iets op het forum post dan dat je naar een dealer oid rijdt om hem uit te laten lezen (als je dat zelf niet kunt) maar nu kan iemand je op een compleet verkeerd spoor zetten waar je niet eens naar zou hebben gekeken als je de boel hebt uitgelezen.

Beetje in het verlengde van "Ik heb hoofdpijn, jongens wat kan dat zijn?" terwijl een dokter vrij snel kan zien dat je uitgedroogd bent. :lol:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 22 Jul 2013, 18:45

Ruben,

Are you looking for a mechanic or a psychic ? :lol: :lol: :lol:

... actually the Td5 has a very stable ECU and doesn't pop it's light on very much, in fact hardly even when the wiring loom(s) are full of 5w/40 and the Defender is even more tolerant than the Discovery. So I would be looking for a pool of oil under the red connector on the ECU under the passenger seat first.

Below (in Dutch) is basically how the system works and what does what and when but getting it read out means that you know 99.9% what the problem is. (unless you are actually psychic in which case there is no point (see next message))

Td5 Sensors.pdf
(390.67 KiB) 382 keer gedownload

Rob
Laatst gewijzigd door RobStewart op 22 Jul 2013, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”