motor wordt te heet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mudmaster
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 Jul 2013, 06:54

motor wordt te heet

Berichtdoor Mudmaster » 08 Jul 2013, 22:06

Ik heb een freelander uit 2001 En de temperatuur loopt regelmatig op tot in het rood. Dit heeft mij al twee koppakkingen gekost. De radiator stroomt goed door, Thermostaat en de waterpomp zijn vervangen, Maar heeft tot nu toe niets geholpen... heeft iemand nog een goed :idea: idee?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: motor wordt te heet

Berichtdoor Roger B. » 08 Jul 2013, 22:25

wat voor motor??
gone

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 288
Lid geworden op: 22 Jan 2013, 13:18
Locatie: Portugal
Contact:

Re: motor wordt te heet

Berichtdoor Rob Pt » 08 Jul 2013, 22:36

Roger B. schreef:wat voor motor??

Nou gezien dit overbekende probleem is het vast een 1.8 benzine !
Dezelfde beruchte Rover K-engine lag ook in onze MG-F en had dezelfde problemen die onoplosbaar leken dus: exit MG-F !

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Mudmaster
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 Jul 2013, 06:54

Re: motor wordt te heet

Berichtdoor Mudmaster » 21 Jul 2013, 11:04

Het is inderdaad een 1.8 benzine motor...heb de thermostaat er uit gehaald en het probleem in voor nu tijdelijk opgelost. Maar er zou een andere oplossing voor moeten zijn. Wie o wie? :?:

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: motor wordt te heet

Berichtdoor RobStewart » 21 Jul 2013, 12:41

Mudmaster schreef:...heb de thermostaat er uit gehaald en het probleem in voor nu tijdelijk opgelost.


I'm curious. You have taken the thermostat out ?

Now based on the fact that you say it is a 2001 1.8K Series Freelander then there are 2 variations of thermostat:

The original one (PEL10016) sits behind the water pump at the back of the engine block (see below) and was fitted up to VIN 1A324162.

PEL10016.jpg


From 1A324162 they changed the entire cooling system due to overheating problems and it became the in-line sealed unit (PEL500110) with 3 hoses connected to it. (see below)

PEL500110.jpg


You also say that you have had the koppakking replaced twice, now in June 2007 Land Rover issued a technical bulletin (LTB00070) which detailed the change in thermostat specifically to cure the overheating problems and I would have assumed that when the koppakking was done the hoses would have been changed as per the bulletin. (see below)

LTB00070.pdf
(67.54 KiB) 239 keer gedownload


So if your problem has been temporarily fixed by removing the thermostat then I suspect the conversion has never been carried out and I would be looking at doing this first.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re: motor wordt te heet

Berichtdoor Thomas Td5 » 21 Jul 2013, 12:42

Mudmaster schreef:Het is inderdaad een 1.8 benzine motor...heb de thermostaat er uit gehaald en het probleem in voor nu tijdelijk opgelost. Maar er zou een andere oplossing voor moeten zijn. Wie o wie? :?:


Na 2002 is het ontwerp van de 1.8 motor aangepast. De thermostaat was veranderd en verplaatst naar buiten het blok zodat deze zijn werk beter kon doen. De motor ontwikkelde zo ook geen hotspots meer. Heb je deze modificatie al gedaan?

Gebruikersavatar
Glenn
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 Apr 2007, 19:42
Locatie: België

Re: motor wordt te heet

Berichtdoor Glenn » 22 Jul 2013, 19:29

Al gekeken of de radiator van binnen vrij is en niet is verstopt????

Net gehad met een 300tdi motor.... nieuwe radiator en probleem opgelost.
Zat ook eerst van alles te zoeken zoals thermostaat, ventilator, waterpomp.....


Kijk even met een lampje in de ontluchtingsdop van je radiator, als je het niet goed kan zien, laat dan wat koelvloeistof af of pomp het er wat uit. Als er aanslag is zie het al vlug en een radiator heeft niet veel nodig van vuil of aanzet... De buitenkant eens bekijken op goede staat, lamellen mogen niet al te veel verrotten...
Daarvoor eens de radiator uitheffen. (4 boutjes van de topplaat lossen)

Groeten en succes!
Laatst gewijzigd door Glenn op 25 Jul 2013, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007

Mudmaster
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 Jul 2013, 06:54

Re: motor wordt te heet

Berichtdoor Mudmaster » 22 Jul 2013, 19:46

Bedankt voor alle goede tips, ik zal deze allemaal nog proberen cq nalopen. Ik laat asap het resultaat weten. Thanx u all. :idea:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten