motor wordt te heet
motor wordt te heet
Ik heb een freelander uit 2001 En de temperatuur loopt regelmatig op tot in het rood. Dit heeft mij al twee koppakkingen gekost. De radiator stroomt goed door, Thermostaat en de waterpomp zijn vervangen, Maar heeft tot nu toe niets geholpen... heeft iemand nog een goed
idee?
Re: motor wordt te heet
Roger B. schreef:wat voor motor??
Nou gezien dit overbekende probleem is het vast een 1.8 benzine !
Dezelfde beruchte Rover K-engine lag ook in onze MG-F en had dezelfde problemen die onoplosbaar leken dus: exit MG-F !
Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor
Re: motor wordt te heet
Het is inderdaad een 1.8 benzine motor...heb de thermostaat er uit gehaald en het probleem in voor nu tijdelijk opgelost. Maar er zou een andere oplossing voor moeten zijn. Wie o wie? 
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: motor wordt te heet
Mudmaster schreef:...heb de thermostaat er uit gehaald en het probleem in voor nu tijdelijk opgelost.
I'm curious. You have taken the thermostat out ?
Now based on the fact that you say it is a 2001 1.8K Series Freelander then there are 2 variations of thermostat:
The original one (PEL10016) sits behind the water pump at the back of the engine block (see below) and was fitted up to VIN 1A324162.
From 1A324162 they changed the entire cooling system due to overheating problems and it became the in-line sealed unit (PEL500110) with 3 hoses connected to it. (see below)
You also say that you have had the koppakking replaced twice, now in June 2007 Land Rover issued a technical bulletin (LTB00070) which detailed the change in thermostat specifically to cure the overheating problems and I would have assumed that when the koppakking was done the hoses would have been changed as per the bulletin. (see below)
So if your problem has been temporarily fixed by removing the thermostat then I suspect the conversion has never been carried out and I would be looking at doing this first.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: motor wordt te heet
Mudmaster schreef:Het is inderdaad een 1.8 benzine motor...heb de thermostaat er uit gehaald en het probleem in voor nu tijdelijk opgelost. Maar er zou een andere oplossing voor moeten zijn. Wie o wie?
Na 2002 is het ontwerp van de 1.8 motor aangepast. De thermostaat was veranderd en verplaatst naar buiten het blok zodat deze zijn werk beter kon doen. De motor ontwikkelde zo ook geen hotspots meer. Heb je deze modificatie al gedaan?
Re: motor wordt te heet
Al gekeken of de radiator van binnen vrij is en niet is verstopt????
Net gehad met een 300tdi motor.... nieuwe radiator en probleem opgelost.
Zat ook eerst van alles te zoeken zoals thermostaat, ventilator, waterpomp.....
Kijk even met een lampje in de ontluchtingsdop van je radiator, als je het niet goed kan zien, laat dan wat koelvloeistof af of pomp het er wat uit. Als er aanslag is zie het al vlug en een radiator heeft niet veel nodig van vuil of aanzet... De buitenkant eens bekijken op goede staat, lamellen mogen niet al te veel verrotten...
Daarvoor eens de radiator uitheffen. (4 boutjes van de topplaat lossen)
Groeten en succes!
Net gehad met een 300tdi motor.... nieuwe radiator en probleem opgelost.
Zat ook eerst van alles te zoeken zoals thermostaat, ventilator, waterpomp.....
Kijk even met een lampje in de ontluchtingsdop van je radiator, als je het niet goed kan zien, laat dan wat koelvloeistof af of pomp het er wat uit. Als er aanslag is zie het al vlug en een radiator heeft niet veel nodig van vuil of aanzet... De buitenkant eens bekijken op goede staat, lamellen mogen niet al te veel verrotten...
Daarvoor eens de radiator uitheffen. (4 boutjes van de topplaat lossen)
Groeten en succes!
Laatst gewijzigd door Glenn op 25 Jul 2013, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Discovery 1 K1 Brittania 1998 - 300tDi
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Discovery 3 TDV6 2.7L 2007
Re: motor wordt te heet
Bedankt voor alle goede tips, ik zal deze allemaal nog proberen cq nalopen. Ik laat asap het resultaat weten. Thanx u all. 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten