Hoi,
Weet iemand wat dit voor ding is (op de voorgrond) onder het uitlaat spruitstuk van mijn Defender 110 300Tdi en hoe het werkt?
Ik kan in het werkplaats handboek geen informatie vinden.
alvast bedankt,
Steef
uitlaat spruitstuk ding?
-
Roger B.
Re: uitlaat spruitstuk ding?
het heet wastegate actuator
het bedient de wastegate van de turbo.
als er in het compressordeel van de turbo een bepaalde druk bereikt wordt dan drukt deze druk via een slangetje naar de actuator, in deze actuator een membraan tegen een veer in en bedient zo het stangetje dat op zijn beurt de wastegate opendrukt, de uitlaatgassen stromen nu niet door de turbo, maar langs de turbo naar de uitlaat, waardoor de turbo minder hard aangedreven wordt en de druk in het compressordeel daalt. De wastegate sluit nu weer en zo voorts. Zo wordt de max turbodruk afgeregeld
als er in het compressordeel van de turbo een bepaalde druk bereikt wordt dan drukt deze druk via een slangetje naar de actuator, in deze actuator een membraan tegen een veer in en bedient zo het stangetje dat op zijn beurt de wastegate opendrukt, de uitlaatgassen stromen nu niet door de turbo, maar langs de turbo naar de uitlaat, waardoor de turbo minder hard aangedreven wordt en de druk in het compressordeel daalt. De wastegate sluit nu weer en zo voorts. Zo wordt de max turbodruk afgeregeld
gone
Roger B. schreef:het heet wastegate actuator
Top, Roger dank je voor de uitleg. Ik snap wat het is en lijkt mij een behoorlijk belangrijk onderdeel, vreemd dat mijn werkplaats handboek hier niets over beschrijft.
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
- RobStewart
steefklei schreef:... vreemd dat mijn werkplaats handboek hier niets over beschrijft.
As bizarre as it may seem it's in the section Brandstoftank en leidingen and Brandstoftoevoer en -regeling:?
Here's a copy of them
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
RobStewart schreef:steefklei schreef:... vreemd dat mijn werkplaats handboek hier niets over beschrijft.
As bizarre as it may seem it's in the section Brandstoftank en leidingen and Brandstoftoevoer en -regeling:?
Here's a copy of them
Rob
Rob, dank je. maar ook in deze manuals niets over controle op de werking van de wastegate zelf
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor
Bij de motorgegevens kun je vinden wat de max druk mag zijn. De wastegate is onderdeel van de turbo en wordt als 1 component gezien. Zou hier alleen aan sleutelen als je weet wat je doet. De maximale druk is ter bescherming van je motor/ kop
Defender 110 2.5 TD '89 als studie/ leer object
-
Roger B.
in de afdeling brandstofsysteem, afstellingen bij turbodruk staat het toch echt in de RAVE-versie die ik heb, net zoals de tweede PDF in Rob's bericht...
gone
Harm,
als je meer wilt weten over de werking van die waste gate actuater zal je moeten zoeken naar wat algemene informatie over turbo's.
De werking is hetzelfde, alleen zal er een verschil van type tot type zijn wat betreft de drukken (druk waarbij de wastegate opent, en de druk die de compressor draait.
Luke
PS Ik heb nog wel ergens een staatje volgens mij wbt de turbo, omdat ik het verschil tussen de 300 tdi in europa en die in zuid amerika wel eens heb vergeleken.
Zal vandeweek ff kijken want zit net in het stadium van al mijn data van oude notebook overpompen naar nieuwe.
als je meer wilt weten over de werking van die waste gate actuater zal je moeten zoeken naar wat algemene informatie over turbo's.
De werking is hetzelfde, alleen zal er een verschil van type tot type zijn wat betreft de drukken (druk waarbij de wastegate opent, en de druk die de compressor draait.
Luke
PS Ik heb nog wel ergens een staatje volgens mij wbt de turbo, omdat ik het verschil tussen de 300 tdi in europa en die in zuid amerika wel eens heb vergeleken.
Zal vandeweek ff kijken want zit net in het stadium van al mijn data van oude notebook overpompen naar nieuwe.
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Bedankt allemaal, nu ik weet hoe het ding heet vind ik aardig wat info en eigenaardigheden via google
steef
steef
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor
Grillo 31 4wd tractor