IK ben een 109 aan het opknappen.
Het chassis is in redelijke staat.
De rear crossmember is rot en ga ik een nieuwe op zetten.
Dit zelfde geld voor de Front Crossmember.
Nu zit ik met de volgende vraag.
Stralen en spuiten of
Stralen en Verzinken.
Wat is het prijsverschil en waar kan ik terecht in de omgeving van Eindhoven.
Ik hoor het graag.
MVG
Jan
Chassis galvaniseren is lakken
Re: Chassis galvaniseren is lakken
Verzinken mits je ook de binnenkant brandschoon kan krijgen.
Maar een nieuw chassis lijkt me nog beter en vooral makkelijker
https://chassiswissel.nl/?product=land- ... hassis-lhd
Maar een nieuw chassis lijkt me nog beter en vooral makkelijker
https://chassiswissel.nl/?product=land- ... hassis-lhd
RaRo74
Het is een blauwe.............

Oud ijzer verzinken heeft alleen nut als je hem eerst in een bad gooit om helemaal schoon te krijgen. Dat kost bij elkaar meer dan nieuw.
In de verzinkerij in Meerveldhoven ben je al niet eens meer welkom met zoiets.
Als je het werk ervoor over hebt gewoon nieuw eronder. Maar onderschat ook niet hoeveel werk dat is.....
In de verzinkerij in Meerveldhoven ben je al niet eens meer welkom met zoiets.
Als je het werk ervoor over hebt gewoon nieuw eronder. Maar onderschat ook niet hoeveel werk dat is.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
En voordat het chassis in bad mag moet dit zo schoon mogelijk aangeleverd worden.
Voor 3300 euro zou ik het wel weten.
https://yellowtradingcompany.com/home/p ... vaniseerd/
Zelf ophalen in de UK.
https://shielderchassis.com/products/se ... ed-chassis
Voor 3300 euro zou ik het wel weten.
https://yellowtradingcompany.com/home/p ... vaniseerd/
Zelf ophalen in de UK.
https://shielderchassis.com/products/se ... ed-chassis
RaRo74

De eenvoudige en goedkope oplossing is afkrabben en flex/staalborstel.
Kost niet de wereld aan tijd en is behoorlijk effectief.
Daarna iets van yzermenie en scheepslak en vooral van binnen behandelen met waxoil/dinitrol of de geweldige poolse spuitbussen die ik laatst in een autowinkel gevonden heb.
Je bent voor een paar honderd euro klaar en het houdt levenslang als je zo nu en dan de boel bijhoud met vet of ander anti roest middel.
Levenslang betekent dat ik niet van plan ben ooit een andere RR te kopen ..
Kost niet de wereld aan tijd en is behoorlijk effectief.
Daarna iets van yzermenie en scheepslak en vooral van binnen behandelen met waxoil/dinitrol of de geweldige poolse spuitbussen die ik laatst in een autowinkel gevonden heb.
Je bent voor een paar honderd euro klaar en het houdt levenslang als je zo nu en dan de boel bijhoud met vet of ander anti roest middel.
Levenslang betekent dat ik niet van plan ben ooit een andere RR te kopen ..
Als ik het goed heb is galvaniseren geen optie.
Stralen en spuiten is dan nog mogelijk.
Waar zou ik het chassis kunnen laten stralen.
Wat zijn kosten van stralen.
Groeten,
Jan
Stralen en spuiten is dan nog mogelijk.
Waar zou ik het chassis kunnen laten stralen.
Wat zijn kosten van stralen.
Groeten,
Jan
Uiteraard is galvaniseren een optie en er zijn velen voor je gegaan.
Hier wat adressen en genoemde prijzen liggen inmiddels hoger.
viewtopic.php?t=11670
Verfsystemen zijn er genoeg en kun je ook zo goedkoop/duur maken als je zelf wilt. Een goede roestwerende coating werkt ook weer prima voor een aantal jaren en kun je daarna tussendoor weer prima bijwerken.
Hier wat adressen en genoemde prijzen liggen inmiddels hoger.
viewtopic.php?t=11670
Verfsystemen zijn er genoeg en kun je ook zo goedkoop/duur maken als je zelf wilt. Een goede roestwerende coating werkt ook weer prima voor een aantal jaren en kun je daarna tussendoor weer prima bijwerken.
RaRo74

-
Landmarcs
Edward schreef:....
Als je het chassis serieus wilt stralen en ook de chassiskokers goed schoon wilt krijgen ben je al een heel eind richting een kant en klaar nieuw (en verzinkt) chassis.
Denkelijk is het qua werk een grotere, qua financiën een kleinere investering wanneer je op het bestaande doorborduurt -- qua eindresultaat is en nieuw chassis denkelijk eerste keus.
Oftewel: Wederom een gevalletje knopen (en €uro's) tellen.
Groeten MarcS
Vaak wordt gezegd: vervangen terwijl iemand alleen een achterbalk of outrigger wil repareren. Dat is een enorm verschil qua werk.
Maar als je een oud chassis wilt verzinken moet je hem toch onder de auto uit halen. Dan is een nieuwe minder werk omdat je niks hoeft schoon te maken, te vervoeren van en naar een straler, chemische reiniging, verzinker, etc, etc. En omdat je assen/blok/bak/tussenbak en de rest meteen in/aan de nieuwe kunt hangen/monteren en niet weg hoeft te zetten tot je chassis terug is.
Veel chassis uit UK waren vroeger beduidend matige kwaliteit maar tegenwoordig zijn ze beter dan het origineel. Zeker Maer heeft bv die domme overlappende naad van de JLR Defender chassis geschrapt en gebruikt gewoon een goede dikte blik.
Dus ik ben al een tijdje om; als je toch je chassis demonteert is vervangen beter en niet duurder. Zeker als je je eigen uren een beetje waardeert is het mooi dat je gewoon veel vlotter klaar bent.
Gaat het alleen om de achterbalk of zelfs de achterste helft dan is wisselen veel meer werk dan een deel vervangen en moet je je afvragen of je die kosten en tijdsinvestering ervoor over hebt.
Maar als je een oud chassis wilt verzinken moet je hem toch onder de auto uit halen. Dan is een nieuwe minder werk omdat je niks hoeft schoon te maken, te vervoeren van en naar een straler, chemische reiniging, verzinker, etc, etc. En omdat je assen/blok/bak/tussenbak en de rest meteen in/aan de nieuwe kunt hangen/monteren en niet weg hoeft te zetten tot je chassis terug is.
Veel chassis uit UK waren vroeger beduidend matige kwaliteit maar tegenwoordig zijn ze beter dan het origineel. Zeker Maer heeft bv die domme overlappende naad van de JLR Defender chassis geschrapt en gebruikt gewoon een goede dikte blik.
Dus ik ben al een tijdje om; als je toch je chassis demonteert is vervangen beter en niet duurder. Zeker als je je eigen uren een beetje waardeert is het mooi dat je gewoon veel vlotter klaar bent.
Gaat het alleen om de achterbalk of zelfs de achterste helft dan is wisselen veel meer werk dan een deel vervangen en moet je je afvragen of je die kosten en tijdsinvestering ervoor over hebt.
Edward van Vugt
- Erik Peters
3 mm dik meen ik. Ik zag zelfs dat MAER tegenwoordig bulkheads maakt van RVS (en dan voorziet van een hechtprimer).Edward schreef:Zeker Maer heeft bv die domme overlappende naad van de JLR Defender chassis geschrapt en gebruikt gewoon een goede dikte blik.
Edward schreef:Gaat het alleen om de achterbalk of zelfs de achterste helft dan is wisselen veel meer werk dan een deel vervangen en moet je je afvragen of je die kosten en tijdsinvestering ervoor over hebt.
Daarom heb ik voor de Td5 een nieuwe achterbalk gemaakt (a-la Black Sheep) en erin gelast. De 300 Tdi moet nog (dat moet al wel 10 jaar) maar ik zit te kijken naar een chassisdeel van MAER i.p.v. zelf maken. Ik heb een originele achterbalk liggen, maar die roest al, dus die las ik er niet in.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht