Hallo allemaal,
We hebben hier een Disco 2 staan met luchtvering. Nu wil het geval dat de compressor niet meer wil aanslaan.
We hebben geconstateerd dat de compressor nog gewoon werkt (ff direct op de accu aangesloten). Alleen stuurt het relais (R216) de pomp niet meer aan.
Het stuursignaal van het relais komt volgens mij van de ECU? Helaas kunnen we de ECU niet uitlezen daar we de apparatuur er niet voor hebben. Nu dus mijn vraag: wat zorgt ervoor dat de ECU geen stuursignaal zou geven naar het relais?
Ik weet dat de deurschakelaars hier op zitten, maar zit er nog meer op?
De Disco ligt nu helemaal op zijn gat, dus het kan ook niet 1 van de hoogte sensoren zijn (tenzij ze beide stuk zijn).
Ik weet: even uitlezen bij de dealer geeft de oplossing, maar de dealer zit aan de overkant van het water...
Groet, Heytse
Luchtvering D2
Re: Luchtvering D2
zijn alle deuren dicht ?
ook de motorkap moet dicht zijn !
ook de motorkap moet dicht zijn !
Deuren en motorkap zijn idd dicht
- RobStewart
Heytse schreef:... maar de dealer zit aan de overkant van het water...
Gonna need a bigger snorkle
You already know what I'm going to say ... but this might give you an indication of the system.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Thanks Rob
, ik moet zelf dan ook maar een duikset aanschaffen...
We hebben ondertussen de auto wel weer op redelijke hoogte gekregen door direct 12v op de compressor te zetten. Ik ga er niet graag zo mee rijden, maar hoop dat we het tot de dealer redden...
Nog even een vraagje; als 1 kant van de auto zijn hoogte niet haalt door een lekkage o.i.d. gooit de ECU het systeem dan ook plat?
We hebben ondertussen de auto wel weer op redelijke hoogte gekregen door direct 12v op de compressor te zetten. Ik ga er niet graag zo mee rijden, maar hoop dat we het tot de dealer redden...
Nog even een vraagje; als 1 kant van de auto zijn hoogte niet haalt door een lekkage o.i.d. gooit de ECU het systeem dan ook plat?
- RobStewart
Heytse schreef:... als 1 kant van de auto zijn hoogte niet haalt door een lekkage o.i.d. gooit de ECU het systeem dan ook plat?
Yes it gets a "hight sensor out of range" and stops. Normally it's the right hand side, with the leak on the air spring
If you have one side sitting on the bump stops then try and raise that side of the vehicle until it is level and see what happens with the compressor, switch the suspension to the high setting and then check for leaks with lekzoek spray or soapy water.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Beide lucht balgen zijn recent vervangen. Hebben wel een vermoeden wat er dan gebeurd is...
In de behuizing van de compressor zit een behoorlijke deuk. Ook was 1 van de dekseltjes van de magneetklepjes heel makkelijk los te halen (lag er haast los op, maar hebben we eerst niet op gelet). Precies de magneetklep waar de deuk in de behuizing zit, en ook juist die kant die ingezakt was... Vermoed dat er iets tegenaan is gekomen waardoor de lucht uit de magneetklep is weg gelekt en de auto zijn hoogte niet meer kon halen. Het systeem is uitgevallen en moet dus gereset worden. 1 geluk, resetten kan de lokale garage ook. Morgen maar even laten doen
Ben ik alleen wel benieuwd wat er tegen de compressor aan kan zijn gekomen.
In de behuizing van de compressor zit een behoorlijke deuk. Ook was 1 van de dekseltjes van de magneetklepjes heel makkelijk los te halen (lag er haast los op, maar hebben we eerst niet op gelet). Precies de magneetklep waar de deuk in de behuizing zit, en ook juist die kant die ingezakt was... Vermoed dat er iets tegenaan is gekomen waardoor de lucht uit de magneetklep is weg gelekt en de auto zijn hoogte niet meer kon halen. Het systeem is uitgevallen en moet dus gereset worden. 1 geluk, resetten kan de lokale garage ook. Morgen maar even laten doen
Ben ik alleen wel benieuwd wat er tegen de compressor aan kan zijn gekomen.
-
Roger B.
toch apart dat de garage wel in de computer kan om te resetten maar niet om uit te lezen
gone
Weet niet precies welk systeem ze hebben, maar het is ons vaker gebeurd (ook bij andere auto's). Ze krijgen meestal de foutcode maar verder niets. Kunnen ook niet verder in de computer kijken naar de diverse inputs. Foutcodes verwijderen gaat dan wel weer.
Het is zo'n universeel ding, want ze lezen er al onze auto's mee uit (van VW tot mercedes tot Land Rover)
Het is zo'n universeel ding, want ze lezen er al onze auto's mee uit (van VW tot mercedes tot Land Rover)
-
Roger B.
heb mijn D2 ooit éé'n keer aan een Bosch universele gehad, die kwam niet verder dan dat er een SRS computer in zat, al het andere was niet zichtbaar voor de kast
gone