Afstand S3 slave push rod
Afstand S3 slave push rod
Ik wordt helemaal gek... Ik heb ergens gelezen wat de afstand/afstelling moet zijn van de push rod, maar kan het nergens meer vinden. Kan iemand me de juiste weg op wijzen, had al onder de LW moeten liggen... 
Percy
Series 3 Lightweight diesel
Disco 2
Disco 2
- RobStewart
Re: Afstand S3 slave push rod
Percy,
I assume you mean the master cylinder, there is no adjustment on the slave.
These are the instructions.
Oh and they are in Dutch on the kennisbank : http://lrch.nl/node/847
Rob
I assume you mean the master cylinder, there is no adjustment on the slave.
These are the instructions.
Oh and they are in Dutch on the kennisbank : http://lrch.nl/node/847
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Hoi Rob,
Nee, ik bedoel echt de rod die uit de versnellingsbak komt en in de slave steekt.
Krijg nou wat, nu ik een plaatje zoek ter verduidelijking zie ik wat ik zocht...
Anyway, het ging me om item 3. Afstand tussen moer en top push rod moet 73,4 mm zijn.
Kan afbeelding niet bijvoegen, hij staat hier http://singletrackworld.com/forum/topic ... -mechanics ongeveer midden pagina.
Nee, ik bedoel echt de rod die uit de versnellingsbak komt en in de slave steekt.
Krijg nou wat, nu ik een plaatje zoek ter verduidelijking zie ik wat ik zocht...
Anyway, het ging me om item 3. Afstand tussen moer en top push rod moet 73,4 mm zijn.
Kan afbeelding niet bijvoegen, hij staat hier http://singletrackworld.com/forum/topic ... -mechanics ongeveer midden pagina.
Percy
Disco 2
Disco 2
- RobStewart
I'm a little confused Percy,
You mentioned Series III but the information you now post is for the Series II/IIa earlier gear box where the adjustment was indeed carried out on the Slave Cylinder.
2 seconds, I'll just scan the instructions for you.
Rob
You mentioned Series III but the information you now post is for the Series II/IIa earlier gear box where the adjustment was indeed carried out on the Slave Cylinder.
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Chips,
Zie dat het om een 2A slave gaat.
Ok, ik ben even de weg kwijt. Het gaat om het volgende.
Ben al een hele tijd bezig de crunch/clunk uit mijn 2e versnelling te halen. Is alleen bij neerschakelen te horen. Heb al van alles vervangen (master, slave en zelfs versnellingsbak) probleem blijft zich voordoen.
Reden dat ik aan de push rod van de slave zat te denken is dat ik me meen te kunnen herinneren dat ik bij vernieuwen van de slave ik een moertje aan heb gedraaid op die push rod. Omdat het los halen van de slave zo'n leuk karweitje is doe ik het nu pas, maar niet zonder dat ik weet hoe de vork in de steel zou moeten zitten.
Nu zie ik dat er eigenlijk niet te verstellen is... Ik weet het niet meer.
Iemand enig idee hoe de 2e versnelling weer soepel te laten lopen?
Zie dat het om een 2A slave gaat.
Ok, ik ben even de weg kwijt. Het gaat om het volgende.
Ben al een hele tijd bezig de crunch/clunk uit mijn 2e versnelling te halen. Is alleen bij neerschakelen te horen. Heb al van alles vervangen (master, slave en zelfs versnellingsbak) probleem blijft zich voordoen.
Reden dat ik aan de push rod van de slave zat te denken is dat ik me meen te kunnen herinneren dat ik bij vernieuwen van de slave ik een moertje aan heb gedraaid op die push rod. Omdat het los halen van de slave zo'n leuk karweitje is doe ik het nu pas, maar niet zonder dat ik weet hoe de vork in de steel zou moeten zitten.
Nu zie ik dat er eigenlijk niet te verstellen is... Ik weet het niet meer.
Iemand enig idee hoe de 2e versnelling weer soepel te laten lopen?
Percy
Disco 2
Disco 2
RobStewart schreef:I'm a little confused Percy,
Rob
Stop de persen! Je bent net zo snel als die man waarvan ze zich afvragen of het een vogel of een vliegtuig is...
Percy
Disco 2
Disco 2
- RobStewart
Ok Percy,
These are the instructions for both the early and later Series II/IIa Clutch mechanism
Rob
These are the instructions for both the early and later Series II/IIa Clutch mechanism
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- RobStewart
OK, now I am completely confused
So which gearbox do you have and which clutch release mechanism do you have ?
The Series II/IIa gearboxes do not have synchromesh on 1st/2nd the Series III does. However you can have a Series II/IIa box with a Series III belhousing and clutch release mechanism. So does your gearbox have synchromesh on 2nd ? The problem sounds like either a failure in synchromesh or the fact that your box does not have synchromesh.
A gearbox number would help
Rob
So which gearbox do you have and which clutch release mechanism do you have ?
The Series II/IIa gearboxes do not have synchromesh on 1st/2nd the Series III does. However you can have a Series II/IIa box with a Series III belhousing and clutch release mechanism. So does your gearbox have synchromesh on 2nd ? The problem sounds like either a failure in synchromesh or the fact that your box does not have synchromesh.
A gearbox number would help
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Zover ik weet is het een S3 bak. Staat overal BL op.
Percy
Disco 2
Disco 2
even dezelfde gedachte als die Rob heeft op dit moment.. wat heb je nu precies. want de titel zegt idd S3, maar dan komt er een afstelling voorbij welke volgens Rob alleen op de S2/2a zit (of eerder?)..
Dus welke laro spreken we nu over, plus welke bak zit er onder (zou er onder moeten zitten).
Voor mijn gevoel als jij een S2/2a slave tegen komt op een S3 bak, dan lijkt het mij handig om die eerst te vervangen voor de juiste (al is het alleen maar om een afstelling kwijt te raken die er niet hoort te zitten).
Verder probeer je voor mijn gevoel een probleem op te lossen met iets wat er los van staat.. de koppelingsafstellingen zijn bedoeld om slippende koppelingsplaten op te lossen of andere koppelingsproblemen. Het probleem wat jij beschrijft moet je volgens mij gewoon in je bak zoeken. even lastig om te zeggen waar je zou moeten zoeken.
Dus welke laro spreken we nu over, plus welke bak zit er onder (zou er onder moeten zitten).
Voor mijn gevoel als jij een S2/2a slave tegen komt op een S3 bak, dan lijkt het mij handig om die eerst te vervangen voor de juiste (al is het alleen maar om een afstelling kwijt te raken die er niet hoort te zitten).
Verder probeer je voor mijn gevoel een probleem op te lossen met iets wat er los van staat.. de koppelingsafstellingen zijn bedoeld om slippende koppelingsplaten op te lossen of andere koppelingsproblemen. Het probleem wat jij beschrijft moet je volgens mij gewoon in je bak zoeken. even lastig om te zeggen waar je zou moeten zoeken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen