Goedenavond mensen,
Ik heb een Discovery 3 uit 2008 (Diesel Automaat) waarvan de tussenbak (gearbox) vervangen moet worden. Heeft iemand een (de-)montage handleiding? Heeft iemand er ervaring mee en hoeveel werk is het?
Is een veel voorkomend probleem bij deze auto?
Mvg
Bart
Tussenbak Discovery 3
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Tussenbak Discovery 3
Evening Bart,
Replacing the tussenbak would take between 2 and 2,5Hrs depending on whether your vehicle has a roetfilter or not.
It's a very simple job and requires removal of the front and rear aandrijf as, gearbox crossmember and then it;s just a case of unplugging the 2 motors for Hi/Lo and Difflock (Terrain Response) and then undo the bolts that hold it to the Automaat.
I have replaced a few due to noise from the chain drive but I would be curious to know exactly what the diagnosis was that requires you to replace it.
Instructions (in dutch) are here:
Rob
Replacing the tussenbak would take between 2 and 2,5Hrs depending on whether your vehicle has a roetfilter or not.
It's a very simple job and requires removal of the front and rear aandrijf as, gearbox crossmember and then it;s just a case of unplugging the 2 motors for Hi/Lo and Difflock (Terrain Response) and then undo the bolts that hold it to the Automaat.
I have replaced a few due to noise from the chain drive but I would be curious to know exactly what the diagnosis was that requires you to replace it.
Instructions (in dutch) are here:
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
BartSlager
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15 Apr 2013, 19:59
Re: Tussenbak Discovery 3
Hi Rob,
bedankt voor de snelle en complete reactie. Als ik rij hoor ik een "grinding" geluid. Ik dacht dat het mijn voor lagers waren maar op de brug bij de garage bleek het geluid uit de gearbox te komen. Ik dacht dat deze Discovery geen ketting had in de gearbox? Maar als dat wel zo is dan zou het natuurlijk ook ketting kunnen zijn.
Is het een "common" probleem met deze auto's? Hij heeft nu ongeveer 190k gelopen en hoofdzakelijk op de snelweg.
Ik zie overigens wel dat ik een special tool nodig heb zijn die gemakkelijk te verkrijgen of is de tool niet perse noodzakelijk.
Groeten
Bart
bedankt voor de snelle en complete reactie. Als ik rij hoor ik een "grinding" geluid. Ik dacht dat het mijn voor lagers waren maar op de brug bij de garage bleek het geluid uit de gearbox te komen. Ik dacht dat deze Discovery geen ketting had in de gearbox? Maar als dat wel zo is dan zou het natuurlijk ook ketting kunnen zijn.
Is het een "common" probleem met deze auto's? Hij heeft nu ongeveer 190k gelopen en hoofdzakelijk op de snelweg.
Ik zie overigens wel dat ik een special tool nodig heb zijn die gemakkelijk te verkrijgen of is de tool niet perse noodzakelijk.
Groeten
Bart
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Tussenbak Discovery 3
Hi Bart,
Here's the full explanation of your tussenbak, and you'll see that it is chain driven.
It's not a common problem, normally the noise is from either the front or rear diff (which is a common problem)
You can do without the special tool if you are patient and good at gynecology, I normally use a 1/4" drive ratchet with 13mm or T12 (depending on what you have)
Rob
Here's the full explanation of your tussenbak, and you'll see that it is chain driven.
It's not a common problem, normally the noise is from either the front or rear diff (which is a common problem)
You can do without the special tool if you are patient and good at gynecology, I normally use a 1/4" drive ratchet with 13mm or T12 (depending on what you have)
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
BartSlager
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15 Apr 2013, 19:59
Re: Tussenbak Discovery 3
Hi Rob,
Wederom bedankt voor de reactie en de beschrijving. Inmiddels heb ik een "nieuwe" (gereviseerde) bak in huis die ik van de week ga plaatsen. Ik zie in de beschrijving staan dat ik een o-ring moet vervangen. Ik kan echter nergens het bestelnummer van die ring vinden. Verder lees ik dat er speciale olie in de bak moet. Ik neem aan dat ik die bij de LR dealer kan halen want op internet is er niets te vinden.
Groeten
Bart
Wederom bedankt voor de reactie en de beschrijving. Inmiddels heb ik een "nieuwe" (gereviseerde) bak in huis die ik van de week ga plaatsen. Ik zie in de beschrijving staan dat ik een o-ring moet vervangen. Ik kan echter nergens het bestelnummer van die ring vinden. Verder lees ik dat er speciale olie in de bak moet. Ik neem aan dat ik die bij de LR dealer kan halen want op internet is er niets te vinden.
Groeten
Bart
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Tussenbak Discovery 3
BartSlager schreef:... Ik kan echter nergens het bestelnummer van die ring vinden. Verder lees ik dat er speciale olie in de bak moet.
You will need 1,5litres (therefore 2x) IYK500010. The O ring you are referring to is IYX500050 and this comes with a tube of "Weicon TL7391"
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten