Mede gebruikers en met name die van de 2.4 Defender Puma, een vraag:
Kent een van jullie het verschijnsel dat bij constante snelheid, bij een werkkgebied van ongeveer 2000rpm de motor begint te hakkelen, neemt wat gas terug om vervolgens weer vermogen bij te geven. Bijgaande geluid lijkt op dat van een dieselknock. Verschijnsel is voorgekomen bij buitenluchttemperatuur onder vriespunt bij zowel warme als koude motor. Heb nog geen ODBII reader dus kan hem niet uitlezen.
Gaarne jullie reacties.
Hakkelende Puma 2.4 TDCi
-
Roger B.
Re: Hakkelende Puma 2.4 TDCi
vrees dat "een" ODB reader je ook erg beperkt in het uitlezen.... de meeste Land Rovers geven aan een standaard reader alleen de verplichte gegevens door, voor de rest moet je een specifiek voor LR bedoelde reader hebben
zoals bijvoorbeeld een "Nanocom", "hawkeye", "faultmate" of iets dergelijks
zoals bijvoorbeeld een "Nanocom", "hawkeye", "faultmate" of iets dergelijks
gone
Heb dit zelf nog niet meegemaakt. Mss best eens laten uitlezen bij een dealer. Haperende luchtmassameter mss? Kan zijn dat die begint stuk te gaan. Onregelmatig draaien/rijden is één van de symptomen. Als hij volledig stuk is, dan gaat de motor meestal in safety-modus.
Of water in je tank. Kan je checken door de leeglaatplug aan de tank of aan het filter ff uit te draaien. Water zit altijd onder diesel. Dit kan je voorkomen door waterafscheider te monteren. Komt door condens of der komt op.de één of andere manier vocht in je tank.
Of water in je tank. Kan je checken door de leeglaatplug aan de tank of aan het filter ff uit te draaien. Water zit altijd onder diesel. Dit kan je voorkomen door waterafscheider te monteren. Komt door condens of der komt op.de één of andere manier vocht in je tank.
- RobStewart
A couple of questions for clarification.
- Does the Engine Management Lampje (MIL) come on ?
- When you switch the engine off in normal running does the EGR klep make a pieping noise ?
- Do you know if Service Action Q068 (see attached) has been carried out by your dealer during normal servicing ?
- Does the Turbocharge Actuator arm move freely ?
- How is the wiring harness to the Turbocharger Actuator (see attached)
The only real way to do a diagnosis would be for the EMS system to be read out.
Rob
- Does the Engine Management Lampje (MIL) come on ?
- When you switch the engine off in normal running does the EGR klep make a pieping noise ?
- Do you know if Service Action Q068 (see attached) has been carried out by your dealer during normal servicing ?
- Does the Turbocharge Actuator arm move freely ?
- How is the wiring harness to the Turbocharger Actuator (see attached)
The only real way to do a diagnosis would be for the EMS system to be read out.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Rob en anderen,
-MIL heeft nog niet gebrand.
-EGR is gangbaar.
-Q068, onbekend maar dat zal aan het licht komen bij het controleren van de ECU.
-Verstelling variabele geometrie van de turbo werkt naar behoren, bij afzetten motor wordt selfcheck zonder weerklank doorlopen.
-Kabelboomvertakking / aansluiting naar VGTC is goed in orde.
Als vermeld, diagnostic tool komt eraan. Ben nu niet thuis, de vrouw rijdt met de auto en meldde dit euvel telefonisch. Ik probeer (moed en) gegevens te verzamelen om wanneer ik terug ben aan de gang te gaan.
Ik heb de overige handreikingen overwogen maar kan ik uitsluiten op voorhand.
Bedankt voor de reacties zover,
Jeroen
-MIL heeft nog niet gebrand.
-EGR is gangbaar.
-Q068, onbekend maar dat zal aan het licht komen bij het controleren van de ECU.
-Verstelling variabele geometrie van de turbo werkt naar behoren, bij afzetten motor wordt selfcheck zonder weerklank doorlopen.
-Kabelboomvertakking / aansluiting naar VGTC is goed in orde.
Als vermeld, diagnostic tool komt eraan. Ben nu niet thuis, de vrouw rijdt met de auto en meldde dit euvel telefonisch. Ik probeer (moed en) gegevens te verzamelen om wanneer ik terug ben aan de gang te gaan.
Ik heb de overige handreikingen overwogen maar kan ik uitsluiten op voorhand.
Bedankt voor de reacties zover,
Jeroen
-
Ben Gerrits
Wat is de km stand.
Ik heb net een puma motor uit elkaar gehad omdat deze water had gehapt waar hij niet tegen kon.
Maar wat mij opvalt is dat de distributie ketting heel erg was opgerekt.
Ik heb na de reparatie hem opnieuw laten inregelen en volgens de eigenaar loopt hij nu beter dan ooit.
Gr Ben
Ik heb net een puma motor uit elkaar gehad omdat deze water had gehapt waar hij niet tegen kon.
Maar wat mij opvalt is dat de distributie ketting heel erg was opgerekt.
Ik heb na de reparatie hem opnieuw laten inregelen en volgens de eigenaar loopt hij nu beter dan ooit.
Gr Ben
-
Ben Gerrits
Is er al iets bekent ik ben ook nieuwsgierig.
Nageld de motor erg met de koude start want dan kan het ook nog zijn dat de verstuivers van druk zijn.
Het zijn tweetraps verstuivers van een minder goed merkdenzooien diezijn niet te reviseren en kosten ongeveer €250.- per stuk dus niet handig.
Maar als je hem kan uitlezen kun je ook kijken wat het inspuitmoment is als dat erg van tijd is dan is je ketting aan het oprekken.
Gr Ben
Nageld de motor erg met de koude start want dan kan het ook nog zijn dat de verstuivers van druk zijn.
Het zijn tweetraps verstuivers van een minder goed merkdenzooien diezijn niet te reviseren en kosten ongeveer €250.- per stuk dus niet handig.
Maar als je hem kan uitlezen kun je ook kijken wat het inspuitmoment is als dat erg van tijd is dan is je ketting aan het oprekken.
Gr Ben
Ben Gerrits schreef:Is er al iets bekent ik ben ook nieuwsgierig.
Gr Ben
Is dit het volgende "oliepomp" verhaal Ben? Je hebt 1 blok gezien met een opgerekte ketting en meteen is dat niet exemplarisch maar geld dat voor alle blokken?
Diverse bouwbedrijven in de buurt hier rijden Transits met dezelfde motor. Die draaien met gemak 3 tot 4 ton voordat de bus weggerot is. Zonder wezenlijke problemen......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Ben Gerrits schreef:Is er al iets bekent ik ben ook nieuwsgierig.
Gr Ben
Is dit het volgende "oliepomp" verhaal Ben? Je hebt 1 blok gezien met een opgerekte ketting en meteen is dat niet exemplarisch maar geld dat voor alle blokken?
Diverse bouwbedrijven in de buurt hier rijden Transits met dezelfde motor. Die draaien met gemak 3 tot 4 ton voordat de bus weggerot is. Zonder wezenlijke problemen......
Ach, vroegeh werd ook gezegd dat je met een Td5 geen pech moest krijgen aan de pompverstuivers want die waren zo duur dat je beter een heel blok kon kopen.
't Wordt pas zorgelijk als er in de LandRover blokken dubieuze kettingen en/of verstuivers gemonteerd zouden zijn, en vooral zorgelijk als die na laten we zeggen 4-5 jaar gaan opspelen ... er rijden inmiddels toch genoeg Puma-Defenders rond om, als dat er zou zijn, een patroon te zien ?
Het oliepomp-boutje kwam als ik mij niet vergis na een jaar of 4-5 als serieus probleem al ruimschoots in beeld.
Groeten MarcS
-
Roger B.
de genoemde motor met opgerekte ketting had ook iets meegemaakt (waterslag) dat ook enig effekt op de ketting zou kunnen hebben..
en denso is niks mis mee, de meest betrouwbare auto's, volgens de statistieken, zitten nokjevol net denso...... wat Bosch voor duitse fabrikanten is, is Denso voor japanse merken
en denso is niks mis mee, de meest betrouwbare auto's, volgens de statistieken, zitten nokjevol net denso...... wat Bosch voor duitse fabrikanten is, is Denso voor japanse merken
gone