De Freelander 2 (2007 - 210000km op de teller is stil gevallen) wil niet meer staren.
na gestart te hebben viel de auto uit. Daarna niet meer aan de praat gekregen.
Alles is nagekeken (alle sensoren, relais ed). Het lijkt er op dat de opvoerpomp defect is.
Staat wel stroom op maar schakelt niet.
(we hebben de bots schakelaar helaas niet gevonden zou misschien ook nog wel kunnen.)
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Hoe moet je de opvoerpomp bij de tank van een Freelander 2 vervangen?
Opvoerpomp
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Opvoerpomp
Freelander 2 schreef:Hoe moet je de opvoerpomp bij de tank van een Freelander 2 vervangen?
... well you can change it and the instructions are here
... but all the pump does is move fuel from the left hand side of the vehicle to the right hand side, it does not pump fuel to the front of the vehicle.
De brandstof wordt door de op de motor geplaatste brandstofopvoerpomp uit de brandstoftank gezogen. Door de in de tank geplaatste pomp wordt de brandstof niet naar de motor gevoerd. De pomp levert alleen brandstof via de 2 sproeierpompen en hierdoor wordt het peil van de brandstof in de brandstoftoevoer-wervelkamer gehandhaafd.
This is why you have to hand prime the system when you change the filter.
So if it is not starting then I would be looking elsewhere
... and maybe this will help
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Freelander 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 16:34
Re: Opvoerpomp
Dear Rob,
Thank you verry much for your information.
When I put the key into the contact, and I push the start button.
The start engine starts spinning but the motor engine doesn't start.
In the display I get the warning HDC or Engine fault.
The garage checked many sensor the only problem was the map sensor.
The map sensor is not replaced. Maybe that is the problem?
There is electricity on the fuel tank of the pomp.
I have several questions:
When does the relais switch on the fuelpomp?
Is the either by putting the key in?
Or if I push the start button?
If the battery in the key is low, does it have impact on the start engine?
I doubt that the fuel pomp is broken, how can I check if its working or not?
Im afraid that if I replace it it won't work anyways.
Is there a production schedule from the electric plug of the fuelpomp on the tank?
Rgreat,
Marc
Thank you verry much for your information.
When I put the key into the contact, and I push the start button.
The start engine starts spinning but the motor engine doesn't start.
In the display I get the warning HDC or Engine fault.
The garage checked many sensor the only problem was the map sensor.
The map sensor is not replaced. Maybe that is the problem?
There is electricity on the fuel tank of the pomp.
I have several questions:
When does the relais switch on the fuelpomp?
Is the either by putting the key in?
Or if I push the start button?
If the battery in the key is low, does it have impact on the start engine?
I doubt that the fuel pomp is broken, how can I check if its working or not?
Im afraid that if I replace it it won't work anyways.
Is there a production schedule from the electric plug of the fuelpomp on the tank?
Rgreat,
Marc
Laatst gewijzigd door Freelander 2 op 12 Feb 2017, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Opvoerpomp
Marc "Freelander2",
Allereerst, Rob leest ook heel goed Nederlands (we hebben geprobeerd het hem ook te leren schrijven ... maar tevergeefs
)
En dan het "key-fob" batterijtje.
In tegenstelling tot wat er wel gezegd wordt lijkt het batterijtje ook invloed te hebben op het (goed) vrijgeven van de start-blokkering. In ieder geval ken ik van meer mensen de ervaring dat (weliswaar bij een Td5) een vermoeid batterijtje tot vreemde start-klachten kan leiden.
Groeten MarcS
Allereerst, Rob leest ook heel goed Nederlands (we hebben geprobeerd het hem ook te leren schrijven ... maar tevergeefs
En dan het "key-fob" batterijtje.
In tegenstelling tot wat er wel gezegd wordt lijkt het batterijtje ook invloed te hebben op het (goed) vrijgeven van de start-blokkering. In ieder geval ken ik van meer mensen de ervaring dat (weliswaar bij een Td5) een vermoeid batterijtje tot vreemde start-klachten kan leiden.
Groeten MarcS
-
Freelander 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 16:34
Re: Opvoerpomp
Hoi MarcS,
Fijn te horen. dat het ook in het Nederlands mag.
zal het baterijtje in de sleutel gaan vervangen.
Is er een elektrisch schema van de plug op de pomp die op de tank zit?
Of is er een handleiding van die pomp/ daar zal dan ook wel een schema bijzitten.
ik wil eens kijken als ik de pomp rechtstreeks op de 12 v aansluit en het schakelpunt activeer, de pomp aanslaat of werkt.
Als er niets gebeurd ga ik er vanuit dat de pomp defect is en vervangen moet worden. (behoorlijke klus helaas)
Als de pomp wel werkt dan ligt het probleem ergens anders.
kan dat wat ik zeg? kan ik de pomp op die manier uit testen.
Er staat nu ook 12v op maar één van de schakeldraden werkt niet of...???
Gr.
Marc D.
Fijn te horen. dat het ook in het Nederlands mag.
zal het baterijtje in de sleutel gaan vervangen.
Is er een elektrisch schema van de plug op de pomp die op de tank zit?
Of is er een handleiding van die pomp/ daar zal dan ook wel een schema bijzitten.
ik wil eens kijken als ik de pomp rechtstreeks op de 12 v aansluit en het schakelpunt activeer, de pomp aanslaat of werkt.
Als er niets gebeurd ga ik er vanuit dat de pomp defect is en vervangen moet worden. (behoorlijke klus helaas)
Als de pomp wel werkt dan ligt het probleem ergens anders.
kan dat wat ik zeg? kan ik de pomp op die manier uit testen.
Er staat nu ook 12v op maar één van de schakeldraden werkt niet of...???
Gr.
Marc D.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Opvoerpomp
Freelander 2 schreef:zal het baterijtje in de sleutel gaan vervangen.
.. there is no battery to replace in the key fob, it is an induction rechargeable unit.
Freelander 2 schreef:Is er een elektrisch schema van de plug op de pomp die op de tank zit?
Of is er een handleiding van die pomp/ daar zal dan ook wel een schema bijzitten.
... now for me I would first be looking at a proper fault code read via SDD and then you can actually diagnose the problem correctly instead of guessing what it could be.
There is also an SSM which details the injection pump failure, which I have experienced
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Freelander 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 16:34
Re: Opvoerpomp
Hoi Rob,
Ok geen baterijtje. dat is al weer een aandachtpunt minder.
Ik heb het bericht gelezen mbt het verslijten van de pomp.
De hogedrukbrandstofpomp is dus de pomp op de tank toch.
Ik bedoel dus niet de pomp in de motorruimte.
Is het verstandig om de elektrische plug toch nog eens door te testen?
Ik lees dat er een gereviseerd model besteld kan worden?
waar kan ik die bestellen?
Gr.
Marc
Ok geen baterijtje. dat is al weer een aandachtpunt minder.
Ik heb het bericht gelezen mbt het verslijten van de pomp.
De hogedrukbrandstofpomp is dus de pomp op de tank toch.
Ik bedoel dus niet de pomp in de motorruimte.
Is het verstandig om de elektrische plug toch nog eens door te testen?
Ik lees dat er een gereviseerd model besteld kan worden?
waar kan ik die bestellen?
Gr.
Marc
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Opvoerpomp
Freelander 2 schreef:De hogedrukbrandstofpomp is dus de pomp op de tank toch.
... no it is the one on the engine
Freelander 2 schreef:Ik lees dat er een gereviseerd model besteld kan worden?
waar kan ik die bestellen?
The original from Land Rover is about €1.500 inc BTW, the replacement via the internet is around €500,00 ... so again I would stress that it is important to get a full fault code read of the vehicle first before you start spending money trying to guess what the problem is.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Freelander 2
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 Feb 2017, 16:34
Re: Opvoerpomp
Hoi Rob,
Ik bedoel de pomp achter op/in de dieseltank.
via het luikje in de achterbank kun je hem zien zitten.
die pomp bedoel ik.
is daar iets meer over bekend.?
Electrisch schema.
We vermoeden dat die kapot is.
Die wil ik dus uit testen.
Ik hoop dat hij niet stuk is. het uitbouwen kost heel wat werk.
zover ik nu weet moet de tank dan onder de auto vandaan of zakken.
alles moet dus los.
gr.
Marc
Ik bedoel de pomp achter op/in de dieseltank.
via het luikje in de achterbank kun je hem zien zitten.
die pomp bedoel ik.
is daar iets meer over bekend.?
Electrisch schema.
We vermoeden dat die kapot is.
Die wil ik dus uit testen.
Ik hoop dat hij niet stuk is. het uitbouwen kost heel wat werk.
zover ik nu weet moet de tank dan onder de auto vandaan of zakken.
alles moet dus los.
gr.
Marc
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Opvoerpomp
... it is not the pump in the tank, it does nothing, niks, nada, rien.
I have already posted the circuit diagram.
Please, Please, Please try and get a fault code read first
Rob
I have already posted the circuit diagram.
Please, Please, Please try and get a fault code read first
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten