Defender TD5 (2000) stijgt op

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RikTD5
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 Jan 2017, 16:03

Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor RikTD5 » 30 Jan 2017, 18:55

De motor draait zowel koud als warm mooi stationair. Als ik in een lage versnelling (vooral in z'n 1 en 2) toeren maak gaat het mis. In de hogere toeren (waar normaal de turbo zo lekker inknalt) lijkt het net of de wagen opstijgt (een hoop herrie en trilling). Het lijkt alsof 4 cilnders het werk van 5 moeten doen en het hij stijgt heel snel in toeren zonder meer vermogen. Het voelt een beetje alsof er iets 'verstopt' zit. Als ik eerder doorschakel (lager in de toeren) is er niet echt een probleem en merk ik niet echt vermogensverlies... Ook heb ik het gevoel als ik eenmaal in z'n 5 op de snelweg rijd dat de motor ook een stuk stiller klinkt bij 100/110 kmh dan voorheen.

Circa twee weken geleden (ongeveer 1500 km. terug) een grote beurt gehad, inclusief vervangen van LMM en injector harness. Daarna reed de Def echt top! Vrijdag kreeg ik echter het gevoel dat de wagen anders reageerde. Afgelopen weekend de resterende olie in de stekker bij de ECU allemaal verwijderd en ook dit is nu nog mooi schoon en droog.

Wat zou het kunnen zijn? Wellicht iets met de waste gate? Ik heb in ieder geval gecheckt dat daar wel beweging inzit en meteen nog even iets losser gemaakt met wat WD40. Maar dat heeft niks opgelost... Iemand andere ideeën?

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor Gerard4t » 31 Jan 2017, 09:27

Als het verschijnsel zich voordoet, dus het sneller lopen van de motor, gaat de auto dan ook sneller rijden? Zo niet, dan is er wellicht iets mis met de koppeling.

RikTD5
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 Jan 2017, 16:03

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor RikTD5 » 31 Jan 2017, 12:02

Koppeling lijkt in orde. Een aantal tests uitgevoerd en hier is niks geks te vinden. Voor de zekerheid de LMM even losgekoppeld, maar ook dit geeft geen effect.

Ik denk dat het toch echt ergens in de turbo zit, misschien een lekkende slang o.i.d.. Het lijkt alsof de turbo flink blaast als deze wordt ingeschakeld (hard blaas-achtig geluid), zonder vermogen te geven. Net de kap open gehad en in de slang van de intercooler naar de motor geknepen met flink gas geven en de slang kan makkelijk ingeknepen worden... Zit niet echt druk achter dus. Hopelijk valt het mee en is het enkel een slang die vervangen moet worden.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2017, 14:49

RikTD5 schreef:Koppeling lijkt in orde. Een aantal tests uitgevoerd en hier is niks geks te vinden. Voor de zekerheid de LMM even losgekoppeld, maar ook dit geeft geen effect.

Ik denk dat het toch echt ergens in de turbo zit, misschien een lekkende slang o.i.d.. Het lijkt alsof de turbo flink blaast als deze wordt ingeschakeld (hard blaas-achtig geluid), zonder vermogen te geven. Net de kap open gehad en in de slang van de intercooler naar de motor geknepen met flink gas geven en de slang kan makkelijk ingeknepen worden... Zit niet echt druk achter dus. Hopelijk valt het mee en is het enkel een slang die vervangen moet worden.


Misschien de EGR die open blijft staan ? Dan krijg je zodra de turbo gaat werken vooral "herrie" en geen vermogen.
Je voelt dan een soort bodemloos gas ... je kan wel trappen maar je gaat niet echt vooruit (bij een fiets is dat ook zoiets maar dan anders).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor Peu » 01 Feb 2017, 08:38

ff terug naar waar je de beurt hebt laten uitvoeren :oops:
Failing to prepare is preparing to fail!

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor Waterrover » 01 Feb 2017, 10:28

Check het complete aanzuigkanaal om een gedelamineerde slang of slangen uit te sluiten. Luchtfilter vervangen en juist gemonteerd? Check de goede werking van de intercooler en of deze niet vol zit met olie. Blijft de EGR-klep gedeeltelijk dicht staan? Check waste-gate turbo deze kan te vroeg opengaan.

RikTD5
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 Jan 2017, 16:03

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor RikTD5 » 01 Feb 2017, 10:38

Waterrover schreef:Check het complete aanzuigkanaal om een gedelamineerde slang of slangen uit te sluiten. Luchtfilter vervangen en juist gemonteerd? Check de goede werking van de intercooler en of deze niet vol zit met olie. Blijft de EGR-klep gedeeltelijk dicht staan? Check waste-gate turbo deze kan te vroeg opengaan.


Top, thanks voor de tips!

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor conny » 01 Feb 2017, 10:59

Heb ik ook gehad; slangklem niet vast van turbo naar intercooler. Schoot los bij gasgeven en kwam weer netjes terug bij gas los laten; ik heb me de pestpokke lopen zoeken :D :D

RikTD5
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 Jan 2017, 16:03

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor RikTD5 » 01 Feb 2017, 14:55

Ik kwam er niet uit, alles wat ik heb gecheckt leek goed te functioneren. Vandaag de auto naar een specialist gebracht en zij concluderen dat het helaas toch de turbo is. Ze hebben het systeem onder druk gezet (1,5 bar) en zagen hierbij niks geks. Ook de intercooler is nog goed/schoon en de EGR werkt naar behoren. Inlaat ziet er ook mooi schoon uit.

Een gereviseerde originele Garrett turbo kost ca. €550,- (€750,- incl. monteren en incl. btw). Een nieuwe turbo kost volgens hem ca. €1.100,- dus dan wordt het iets prijziger inclusief montage. Al lijkt een nieuwe Turbo via Paddock een stuk goedkoper.... http://www.paddockspares.com/pmf000040- ... r-td5.html
VIS Land Rover (Den Haag) kan een nieuwe leveren voor de helft van de prijs (€600,- excl. BTW).

Erg balen, maar het moet gerepareerd worden natuurlijk.
Laatst gewijzigd door RikTD5 op 01 Feb 2017, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Waterrover
Beheerder
Berichten: 682
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Zoutkamp

Re: Defender TD5 (2000) stijgt op

Berichtdoor Waterrover » 01 Feb 2017, 15:32

Mocht het inderdaad de turbo zijn, zoek dan ook naar de oorzaak van het falen? Dit kan ook verkeerde olie geweest zijn, of erg lang wachten met het verversen. Ik zou gaan voor een revisieturbo. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=hlKPQRSHJ5I
En hier zou ik 'm bestellen of afhalen: https://www.th-group.eu/nl/turbos?gclid ... 0wod9-cDdg

Chris


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten