Beste Forumleden,
30 jaar geleden reed ik al een Range Rover Classis '74 deze stond hierna jarenlang gestald en heb ik uiteindelijk met vastgelopen motor verkocht. Toch bleef mijn belangstelling altijd uitgaan naar deze geweldige auto.
Eind November was het eindelijk zo ver dat ik de knoop doorhakte en een mooie P38 uit 1998 aanschafte, mede doordat ik deze zakelijk kan rijden met en zeer lage bijtelling.(wel zonder garantie)
Bij de uitgebreide proefrit bleef de temperatuur wel wat laag, maar dat leek mij geen probleem, hij reed verder goed en zag er goed uit. De eerste dag genoten we met volle tuigen en maakten een rit van 400 km, de temperatuur bleef nog steeds abnormaal laag. twee dage later reed ik op de snelweg en had plotseling een kokende motor, na afkoelen en bijvullen begon de motor na ongeveer een kwartier goed te blijven plotseling weer te koken. Uiteindelijk ben ik met een autoambulance thuis gebracht. Omdat de motor eerst te koud bleef, en nu kookte dacht ik dat het misschien aan mijn thermostaat lag, echter tot mijn verbazing was deze al in zijn geheel uit het thermostaathuis gesloopt (wat al verdacht was) bij mijn garage de test gedaan en geconstateerd dat het waarschijnlijk een (iets) lekkende koppakking betrof.
op internet heb ik alle informatie hierover gezocht, en kwam daarbij ook achter de mogelijke lekkende onderblokken waarbij de uitlaatgassen achter de stalen cilinderwanden in het koelsysteem komen en daar hoge druk in opbouwen (voelbaar aan de plotseling hard wordende koelleidingen) Omdat het in het gunstigste geval alleen een lekke koppakking zou kunnen zijn heb ik deze als eerste bekeken. Helaas was deze koppakking niet defect,maar bleek wel 1 van de cilinders "steam cleaned" was, wat en duidelijke aanwijzing is voor een defect achter de cilinderwand. Dus na zo'n 400 km plezier met deze auto zat ik al met een onbruikbare Range Rover zonder enige garantie (ik was mij wel bewust dat er aan een 18 jaar oude auto wat klusjes moesten gebeuren, en dit leek mij wel een leuke hobby, maar dit viel zwaar tegen) Vooral omdat ik de auto ook voor mij werk nodig heb, moest er snel een oplossing komen. Ik heb dezelfde week gelukkig nog een 20 jaar oude volvo 850 estate kunnen kopen voor € 600,- welke er ook nog uitstekend uitzag en goed reed (uiteraard ook zonder garantie) en kon mij toen rustig orienteren wat te doen met de defecte Range Rover, hem zo verkopen zou niet veel meer opbrengen, en ik was toch een beetje verliefd op hem geworden, zeker in vergelijking met de Volvo.
Via een speurtocht op internet kon ik een vergelijkbare motor (4,6 HSE) kopen met 75.000(?) km. op de teller. (is natuurlijk nooit te controleren)
tijdens de kerstvakantie ben ik (samen met mijn zoon) begonnen met het uitbouwen van de motor, en nadat de motor begin januari werd afgeleverd deze ingebouwd (ik heb in mijn jonge jaren al eens een motor van mijn Alfa GTV gewisseld, en vorig jaar de koppeling van de citroën saxo van mijn zoon vervangen, maar ben geen echte automonteur, maar kan als zonwering monteur een beetje "sleutelen") Uiteindelijk hebben we het voor elkaar gekregen, en na het aanvullen van alle vloeistoffen starte de motor in 1X , net op tijd om hem een weekje uit te testen voordat wij ermee op wintersport naar Zwitserland zouden gaan. Het stationair toerental was nog wel erg hoog (2500 rpm) en ik kon niet ontdekken waaraan dat lag, dus bij mijn garage een afspraak gemaakt op twee dagen voor de vakantie om dit bij te laten stellen. Helaas kwam deze er niet maar vermoedde dat het aan het gasklephuis lag. Omdat ik voor de zekerheid alle componenten van de oude motor op de "nieuwe" motor had gezet stelde ik voor het oude gasklephuis er op te zetten. Gelukkig was dit de oplossing en liep hij daarna keurig stationair. De ochtend van vertrek stond de auto op de bump stops, en reden wij al hobbelend weg, wij aan het eind van de straat weer teruggereden, en onder de motorkap gekeken wat hieraan te doen, en plotseling kwam de auto omhoog, en zijn toch maar op pad gegaan. (tijdens de vakantie is hij wel af en toe iets ingezakt, maar kwam telkens toch weer omhoog, alhoewel wij in de file de pomp wel regelmatig hoorden aanslaan, wat toch niet helemaal goed is)
De reis van en naar Zwitserland heeft de motor gelukkig keurig doorstaan, al begon wel de onderste keerring van het gasklephuis te lekken, en moest ik deze onderweg regelmatig bijvullen (de weglekkende olie heb ik opgevangen door een leeg yoghurt potje zo in te snijden dat ik deze eronder kon vastklemmen.
Inmiddels een nieuwe keerring besteld, dit wordt de volgende klus, en even aanzien hoe het gaat met de luchtvering, anders zal ik deze ook nog moeten aanpakken.
Kortom, een lang verhaal dat waarschijnlijk nog wel langer gaat worden, want er wachten nog wel wat klusjes die minder haast hebben, zoals een loshangende hemelbekleding (+dakraam) een ontbrekende deurvanger, een niet goed sluitende benzineklep, een weigerende cruise control, niet werkende stoelverwarming, niet werkende radio bediening vanaf het stuur enz.enz.
(tja, een man moet toch een hobby hebben hè...)
Maar na het wisselen van een complete motor zijn dat peanuts, voorlopig genieten wij erg van het rijden in de Range Rover en voor geval van nood hebben wij gelukkig nog de oude Volvo staan.
Verder hoop ik af en toe op wat nuttige informatie via dit forum, waarvoor alvast hartelijk dank.
na 30 jaar weer een Range Rover
Re: na 30 jaar weer een Range Rover
Daan, mocht je ooit nog eens de liefde gaan bedrijven in de P38, een verzoek van de penningmeester, poost dat relaas niet hier, dat trekt de clupkas niet , schijnt iets met serverruimte te maken of zo..
Verders: wilkommen und ik hoop even geen narigheid voor je met de range.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
tim schreef:Daan, mocht je ooit nog eens de liefde gaan bedrijven in de P38, een verzoek van de penningmeester, poost dat relaas niet hier, dat trekt de clupkas niet , schijnt iets met serverruimte te maken of zo..![]()
![]()
Tim,
Schrijft Daan even een kort relaas, vind jij het al te lang.
Ik houd wel van een paar volzinnen, liefst met wat bijzinnen.
't Is geen 140 tekens getwitter.
En wat betreft de auto op de blokken: Waarschijnlijk zijn het vermoeide, lekke, luchtveren.
Niet te lang mee doorrijden want dan sneuvelt ook de compressor vanwege de overuren.
Groeten MarcS
- MKorendijk
Mooi verhaal, leuk om te zien dat de P38 ook bij anderen voor verliefdheid kan zorgen.
En dat wordt dan ook nog houden van..... oeps, verloren is ons hart aan een fijne, mooie auto.
Dat liefde aandacht en onderhoud nodig heeft weten we allen....
Luchtbalgen zijn goed te vervangen,
De zeepsoptest wijst lekkage wel uit, check ook direct het kleppenblok met deze test.
Dan nog de luchtdroger en alle zwakke punten zijn wel beoordeeld.
Als laatste de compressor, die slijt en nog sneller door lekkages.
Revisie is te doen, als een motor ombouw lukt, is dat ook te doen.
En anders doen we het graag voor je, met de verdiensten daarvan houden we onze RRC rijdende ( deze kwam nadat de P38 genoeg gewerkt had voor me en ik rustiger aan wilde doen)
En dat wordt dan ook nog houden van..... oeps, verloren is ons hart aan een fijne, mooie auto.
Dat liefde aandacht en onderhoud nodig heeft weten we allen....
Luchtbalgen zijn goed te vervangen,
De zeepsoptest wijst lekkage wel uit, check ook direct het kleppenblok met deze test.
Dan nog de luchtdroger en alle zwakke punten zijn wel beoordeeld.
Als laatste de compressor, die slijt en nog sneller door lekkages.
Revisie is te doen, als een motor ombouw lukt, is dat ook te doen.
En anders doen we het graag voor je, met de verdiensten daarvan houden we onze RRC rijdende ( deze kwam nadat de P38 genoeg gewerkt had voor me en ik rustiger aan wilde doen)
Groet Marcel
De cruise control is heel eenvoudig te repareren. Als je de motorkap opendoet zitten er rechts bij het schutbord (vanaf de voorkant gezien) een vacuumslangetje in een rare bocht. Die gaat scheuren en dan doet je CC het niet meer. Nieuw vacuumslangetje van €0.20 en je CC werkt weer
Voor de rest, de meest comfortabele auto die ik gehad heb, veel plezier ermee gewenst.
Marc
Voor de rest, de meest comfortabele auto die ik gehad heb, veel plezier ermee gewenst.
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
-
E36-italia
leuke herkenbare combinatie!
ik heb thuis nog de opvolger van de 850 staan, en een model onder de range
Al staat mijn volvo niet zo zeer als back-up op de oprit, meer uit het feit dat niemand een snelle (330pk AWD) baksteen met 440.000km wil kopen
ik heb thuis nog de opvolger van de 850 staan, en een model onder de range
Al staat mijn volvo niet zo zeer als back-up op de oprit, meer uit het feit dat niemand een snelle (330pk AWD) baksteen met 440.000km wil kopen
2004 - Discovery TD5 (daily)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)
Terug naar “Nieuw op het forum”