Vraag mbt Carling gevarenlicht schakelaar

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Nils

Vraag mbt Carling gevarenlicht schakelaar

Berichtdoor Nils » 22 Jan 2017, 14:02

Beste leden,

Ik heb sinds kort een Carling gevarenlicht schakelaar ingebouwd.
Ik heb deze besteld bij MUD-UK en het door hun gemaakte aansluitschema gebruikt.
Heb de draden van de originele stekker verlengd, de nieuwe schakelaar zit in een MUD-pod op het dashboard.

Nu was het al even uitzoeken mbt het aansluiten maar het is gelukt en alles werkt naar behoren.
Echter nu blijft het gevarenlicht lampje in het dashboard zelf constant zwakjes branden......
Als ik de schakelaar gebruik gaat dit lampje zoals het hoort knipperen.

Geen idee hoe dit nu komt dat hij constant zwakjes blijft branden.
Als ik vanaf de massa draad achter op de schakelaar een een verbinding maak met een massa punt op de auto gaat het lampje in het dashboard uit.
Echter als ik dan de schakelaar gebruik gaat het lampje in het dashboard niet aan of knipperen. Wel doen dan de pijltjes van de richtingaanwijzers zelf het gewoon.

Nu mijn vraag, heeft iemand dit probleem ook gehad en zo ja heb je dit opgelost en hoe.
Of is er iemand met kennis van elektrische systemen die hier wat mee kan?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Nils.

hnb1965

Re: Vraag mbt Carling gevarenlicht schakelaar

Berichtdoor hnb1965 » 22 Jan 2017, 16:52

Veel alarmlichtschakelaars hebben zelf een lampje dat zodra het contact word aangezet heel flauw gaat branden..Dit is zo gedaan omdat men dan beter in het donker de schakelaar kan vinden. Bij andere schakelaars reageert het lampje op het aanzetten van het licht. Blijft het lampje in het dashbord altijd branden ,ook als het contact uit is ? Het lampje is parallel geschakeld tussen de Linker en Rechter kant.Vr gr Henk B.

Nils

Berichtdoor Nils » 23 Jan 2017, 14:35

Hallo Henk,

Lampje in de schakelaar zelf gaat idd branden als je de verlichting aan zet, met als alle andere schakelaars en tellers.
En knipperen als je hem indrukt.

Het lampje in het dashboard brand alleen flauw als je de verlichting inschakelt. Staat de verlichting uit dan brand hij ook niet.
Je zou denken aan een lekstroompje ofzo...had van MUD-UK al een nieuwe schakelaar gehad om te kijken of dit de oplossing was, maar helaas zo simpel was het niet.

Aangezien ik zelf niet heel veel kennis heb van elektronische spullen kwam ik er even niet uit en op internet kon ik er ook niks over vinden.

Nog geen oplossing gevonden helaas.

Zou dit afkeur zijn voor de APK?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2017, 15:33

Nils schreef:....

Nog geen oplossing gevonden helaas.

Zou dit afkeur zijn voor de APK?

Zoals Henk schrijft is het vrijwel zeker geen gebrek maar een bedoeld feature: een flauw schijnsel opdat je de alarmschakelaar in het donker kan vinden mocht zich een alarm-situatie voordoen.

Ben ik nu zo'n slechte lezer of is de tekst hiervoor gewijzigd/aangevuld.
Anyway, een schemerend dashboard-lichtje wijst mogelijk richting een zwevende massa.
Overigens ... als het om een Td5 gaat dan zit er heel wat meer "zwevende" zaken achter het dashboard.
Ik had indertijd bijv. last van een autoradio die niet uit ging omdat de geschakelde voedingsdraad niet helemaal naar 0 ging.
Met een bescheiden extra ballast op de geschakelde draad was het probleem voorbij.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Jan 2017, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 23 Jan 2017, 18:14

Het gaat om het controlelampje in het dashbord die flauw oplicht zodra je het licht aanzet.Dat hoort niet. Het lampje in de schakelaar hoort dit wel te doen . Dus er komt een klein spanninkje vanaf de L of de R aansluiting op de alarmlichtschakelaar naar het lampje op het dashbord. Om wat voor wagen gaat het ? Vr gr Henk b.

Nils

Berichtdoor Nils » 23 Jan 2017, 23:51

Het gaat om een defender td5 uit 2001.
Met de oude schakelaar was dit probleem er niet, nu wel met de nieuwe Carling.
Het enige wat ik heb gedaan is de draden verlengd, zijn gesoldeerd en voorzien van krimpkous.
En aangesloten op de carling schakelaar dmv een carling stekkerblokje en stekkertje.
Alles dus origineel carling en volgens de beschrijving.

En idd wel vreemd dat als je de massa draad van de schakelaar een extra draadje geeft naar een massa punt hij uit gaat maar dan niet werkt als je de schakelaar gebruikt.

Maarja.....dus ergens een spanning.....

Ideeën/oplossingen zijn welkom.

Terug naar “Techniek”