Een materiaal vraag

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Een materiaal vraag

Berichtdoor tim » 17 Jan 2017, 21:38

Stel, je hebt een holle aluminium pijp met pakweg een diameter van 4/5 cm.
Stel, je denkt die pijp te verstevigen door er vloeibaar aluminium in te gaan gieten.
Klopt dat?
Als in,wordt die pijp door te muteren van hol naar (deze uitvoering van) massief sterker ?
Of werkt dat niet, erger; door bovenstaande handeling verzwak je 'm juist?

Als het wel werkt; het smelpunt ligt ergens op 650 graden van aluminium.
kan je die temp behalen met een dikke gasbrander, of moet ik met m'n pijp en ubertefalpan naar het locale crematorium?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor VeeTee » 17 Jan 2017, 21:51

Dat ligt er een beetje aan in welk zin sterker. Treksterkte (dus in de lengte) van de pijp zal wel sterker worden, buigsterkte (dwars op de lengte) vermoedelijk niet. Een holle pijp is daarin beter dan massief, vooral als het per lengteenheid dezelfde massa betreft: dus beter een dikke holle pijp als een massieve dunnere (die beide per lengte eenheid hetzelfde wegen).
Wat is het doel van deze actie?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor tim » 17 Jan 2017, 22:01

Vincent, logica is de volgende:

we hebben een achterbrug van een motorfiets(ducatie) met zogenaamde monovering.
Het bovenste deel wat je op de foto ziet , de brug zeg maar, wilik er vanaf halen(slijpen)
Dan houden we dus het liggende gedeelte over.
Daar wil ik vervolgens ouderwetse stereo vering op gaan toepassen.
Ik zal zo een paar plaatsje toevoegen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor tim » 17 Jan 2017, 22:07

https://nl.images.search.yahoo.com/yhs/ ... tion=click

zie de nodige voorbeelden van achterbruggen met stereovering

De achterbrug die dus " vermaakt moet gaan worden:
http://www.boonstraparts.com/nl/onderde ... chterbrug/
zie de 3de foto , eerste rij.
het idee is dus achteraan bij de kettingspanners er aluminium in te gieten.
nb, op deze brug is niet meer de schokbreker uiteraard zichtbaar
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor VeeTee » 17 Jan 2017, 22:22

Ik heb niks met motorfietsen, dus ik kan moeilijk plaatsen waar dat onderdeel zit en welke krachten er op komen te werken. Bovenden zou ik niet durven over zoiets cruciaals advies te geven. ;)
Ik zou je vraag eens voorleggen aan een (motorfiets)constructeur, maar ik vermoed dat je het niet moet zoeken in volgieten met alu, maar meer in het versterken van de constructie zelf daar waar de kritieke belastingen optreden en het gebruik van het juiste materiaal. Een soortgelijke constructie van staal bv kan meer hebben dan alu (maar is dan ook zwaarder).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor Edward » 17 Jan 2017, 22:26

De achterbrug van een oude Monster heeft stereo vering en is gemaakt op die krachten. (3e rij, 3e foto) Die past vast zo ook wel en anders is de passing in het frame eenvoudig aan te passen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor tim » 17 Jan 2017, 22:46

Vincent,

Dat jij niets met motorfietsen hebt, daar heb je jezelf alleen maar mee.
Ik kan slechts hopen dat de ontkenningsfase bij goed leven en welzijn nog op tijd zal stoppen..
:D
Desalniettemin; dank voor je terechte advies!

Edward: de monster, in 1992 op de markt gekomen heeft vanaf dag 1 monovering gekent.
Zie:
https://nl.images.search.yahoo.com/yhs/ ... tion=click

Los hiervan, met het idee om dit na te gaan bouwen

https://nl.images.search.yahoo.com/yhs/ ... tion=click

Neig ik naar de vork van een Paso:
https://nl.images.search.yahoo.com/yhs/ ... tion=click

Het fraaie exentrieke span systeem, terwijl de brug een volle body achtige uitstraling heeft.

NB: de achterbruggen van vrijwel alle - wat modernere- ducati's zijn niet afgemonteerd in het frame, maar in de achterzijde van het blok.

2de linkje aangepast.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor Edward » 17 Jan 2017, 23:20

Of de vork nu in het blok zit of het frame is weinig relevant, feit blijft dat dat simpel pas te maken is. Verkeek me bij de Monsterbrug op die bevestiging maar even goegelen leert idd dat daar een vork opzit die naar een enkele shock gaat.

Feit blijft dat die vork dus gemaakt is om op die bevestigingspunten de krachten op te vangen.........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor tim » 17 Jan 2017, 23:38

Simpel is een relatief begrip, kennis, kunde, ervaring, feeling, tools en facaliteiten
het hebben ervan ,of niet..

anniewee, terecht de opmerking van ophangingsbevestiging en de krachten.
kijkend naar m'n eigen ss vork is het eerste stukje, waar de centrale ophangingsas doorheen gaat massief,op de naaldlagers na uiteraard.
denkend aan het feit dat fietsen uit de jaren 80(met vermogens van minimaal 70/80 pk) en eerder een slag ieler waren gebouwd(en dus ook de achtervorken) , zou je bijna denken dat een aangepaste vork zou moeten werken.

Basis wordt een 750 of 900 ss (70/80 pk), en misschien een st2/3/4
probleem bij die laatse is de waterkoeling, lelijk bij een caferacer.
wel veer leuk is het vermogen(st4) met het testatretta blok..

ik ga er nog eens een nachtje over slapen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Een materiaal vraag

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2017, 23:54

tim schreef:...
Dat jij niets met motorfietsen hebt, daar heb je jezelf alleen maar mee.
Ik kan slechts hopen dat de ontkenningsfase bij goed leven en welzijn nog op tijd zal stoppen..
.....


Ik heb ook al niks met motorfietsen (en des te meer met echte fietsen).

Maar verder ... mbt volgieten met alu ... dat lijkt mij een hopeloze exercitie.
Het gietwerk tast op z'n best de omhullende buis niet aan, maar wat de kwaliteit van het gietwerk wordt ??

Zoals VeeTee al aangaf: veel van de sterkte zit in het laatste beetje, dus een buis heeft al heel veel van de stevigheid van een massieve "gevulde" buis.
Is ook niet zo gek: stel je maar even voor waar welke krachten op komen: massief of hol, bij een buig-moment heb je de trek- en de duw-krachten, en die zijn bij de massieve variant niet of nauwelijks anders als bij de buis (het binnenwerk doet erg weinig werk).
Wel voorkomt massief (of dikwandig) het ovaliseren en daarna pletten tijden het knakken, het moment van de "collaps" van een tent in de storm of onder teveel sneeuw (don't ask me how I know ... been there seen that .... een gelukje is dan dat je dunwandige tentstokjes met een broodmes al kan inkorten - knak ertussenuit, conservenblik eronder en klaar .... o ja wel even met een kampeerbordje de sneeuw wegscheppen in de vliegende sneeuwstorm).
Anyway: je kan dus tegen het knakken/pletten ook een andere "vulling" in de buis proppen. Vul je plee- of keukenrol-kernen met bijv piepschuim dan kan je met op zicht waardeloos flodderig materiaal een stevige constructie maken.

Maar goed, om echt stevigheid te winnen kan je beter een versterkingsprofiel op de te versterken buis lassen ... dat wordt sterken en blijft lichter.
Je kan met een gerichte versterking veel subtieler werken als met grofstoffelijk alles dichtgieten.

Groeten MarcS

PS   Leuk, maar verder ook volmaakt nutteloos detail: Ik rijd op fietsen die niet gesoldeerd of gelast zijn, maar aan elkaar gegoten (maar dat weer wel redelijk subtiel, met een systeem van klemmen en mallen (een mal systeem dus ... een echt Japanse oplossing).


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten