Sneeuwkettingen Defender

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Benno Houtman

Sneeuwkettingen Defender

Berichtdoor Benno Houtman » 12 Jan 2017, 19:11

Hallo, een (domme.....)vraag, maar als ik het niet vraag blijf ik dom...
Wij gaan met onze Defender naar Oostenrijk in februari, ik heb 1 set sneeuwkettingen beschikbaar, kunnen deze het beste om de voor- of achterwielen?

Groeten, Benno.

Landmarcs

Re: Sneeuwkettingen Defender

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2017, 19:24

Benno Houtman schreef:Hallo, een (domme.....)vraag, maar als ik het niet vraag blijf ik dom...
Wij gaan met onze Defender naar Oostenrijk in februari, ik heb 1 set sneeuwkettingen beschikbaar, kunnen deze het beste om de voor- of achterwielen?

Het beste rijd je zo ver als mogelijk met winterbanden. Gaat het dan echt niet meer, monteer dan de kettingen vóór en bemerk dat de een 2x4 overhoudt (diff-lock inschakelen). De enige winst van 2 sneeuwkettingen is dat je uit een dikker glibberig sneeuwpakket weer naar de sporen/geschoven sneeuw terug kan komen.
Wil je echt plezier van sneeuwkettingen dan heb je er 4 nodig (don't ask me how I know), maar twee is in ieder geval een verzekering tegen wettelijke eisen en/of een noodvoorziening als je bang bent kortstondig in dikkere sneeuw te moeten manoeuvreren.
Wat overigens ook heel nuttig kan zijn voor een kort moment van extra grip zijn "waffle-boards": ook dit is kennis uit de ervaring: Ik moest langs een in de bocht achtergelaten auto en had mijn sneeuwkettingen tot dan toe niet nodig gehad. Het ging net niet zonder extra grip ... de LandRover schoof steeds dicht richting achtergelaten auto. Eén ketting kon ik makkelijk omleggen, het andere wiel stond in diepe sneeuw dus was lastig ... een restje waffle-board bracht uitkomst, net even wat meer grip zodat ik genoeg ruimte kon maken.

Groeten MarcS

PS   Wel even oefenen met die kettingen, en ook even wat "Ice-Man" oefeningen doen, want met blote handen gaat het het makkelijkst.
PS2 Als je een verijsde helling af moet ... dan kan je overwegen de kettingen achter te monteren, maar bedenk dan wel dat je géén stuur meer hebt.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Jan 2017, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2017, 13:39

Dag Benno,

Na mijn eerdere woorden nog een belangrijke geruststelling: Je komt met goede (winter)banden en 4x4 (en liefst ABS/ETC) heel erg ver met de Defender. De eerste keer dat ik kettingen nodig had*, althans toen het mij toch beter leek al blijven klooien zonder, toen zag ik later een gewone 2x4 "mijn" kettingen-weg oprijden, gewoon onderaan, daar waar ik nog lang niet aan kettingen dacht .... en die auto toonde binnen een paar honderd meter al een slapstick-effect ... steeds vlotter draaiende wielen en steeds minder snelheid.
Of te wel: je komt met de permanente 4x4 en goede banden echt heel ver. Het wordt pas moeilijk als je echt diepe sneeuw hebt, en vooral als er slordige sporen zijn en/of verijsde of juist deels gesmolten lagen in het sneeuwpakket

* De enige keer dat ik met slechts 2 kettingen van huis gegaan was - ik heb er nu als ik ze bij me heb altijd 4, en ik heb bijna altijd spijt van de momenten dat ik denk dat het met 2 wel zal gaan.

En ... je komt heel ver met 4x4+4-kettingen, maar ook met 4 kettingen zijn er grenzen, en kom je daar dan ben je erg ver ... van verdere hulp.   Zie overigens ook: https://www.youtube.com/watch?v=yvUoH0Z0Vy4 ... bij een halve meter sneeuw of meer kom je sneller vooruit op sneeuwschoenen.

Sneeuwkettingen 4x4.jpg

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Jan 2017, 19:30

In het filmpje hebben ze alleen maar kettingen om de achterwielen. Of het veel helpt om in dit geval ook om de voorwielen kettingen te leggen betwijfel ik. Hier helpt alleen een sneeuwploeg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2017, 19:35

Erik Peters schreef:In het filmpje hebben ze alleen maar kettingen om de achterwielen. Of het veel helpt om in dit geval ook om de voorwielen kettingen te leggen betwijfel ik. Hier helpt alleen een sneeuwploeg.

Precies, zodra de sneeuw meer dan kniediep is (eventueel Erik Peters-kniediep) dan helpen 4 kettingen weinig extra boven 2 kettingen.
Echter, zonder kettingen had ie al eerder stil gestaan. (Don't ask me how I know.) En sta je zonder kettingen vast in de diepe sneeuw dan heb je heel wat werk om weer op gang te komen.
Overigens ... naar mijn bescheiden opinie wil je ook niet dat de kettingen semi-permanent naar grip aan het graven zijn ... al was het maar omdat die kettingen op het moment dat ze wel grip krijgen het gemeen hard te verduren krijgen.

Groeten MarcS

PS Het maakt overigens heel wat uit wat voor sneeuw je hebt. Het prettigst is sneeuw waar je ook een goede sneeuwpop van kan maken. Zitten er verijsde lagen onder, of erger: deels gesmolten lagen tussen, dan kam je al een stuk minder makkelijk vooruit. Is het zoals op het Youtubetje bevroren sneeuw waarin de kristallen door de tijd steeds grover zijn geworden dan heb je heel weinig houvast.

Benno Houtman

Berichtdoor Benno Houtman » 14 Jan 2017, 21:41

Bedankt voor jullie reactie !
Het gaat vast lukken, er zitten goede winterbanden om, een goede basis begrijp ik hieruit....!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2017, 21:50

Benno Houtman schreef:Bedankt voor jullie reactie !
Het gaat vast lukken, er zitten goede winterbanden om, een goede basis begrijp ik hieruit....!

Ik weet niet wat je hebt als "basis", maar als je bedenkt dat je (vroegehh, want niet of nauwelijks nog te vinden) "verse" Michelin XPC al heel verbazingwekkend ver kwam dan kom je met echte winterbanden nog verder. Die oude XPC had natuurlijk wel het voordeel van "lekker smal", dat geeft in de meeste gevallen de betere sneeuw-grip.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”