APK eisen stofhoezen Swivels

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw

APK eisen stofhoezen Swivels

Berichtdoor ppw » 11 Jan 2017, 21:46

mijn 110 is vandaag afgekeurd op oa. stofhoezen.... ik heb nog die leren om de swivels... en nu had ik begrepen dat áls ze er níét opzitten het ook geen afkeur is... want ik snap het nut niet echt van die dingen... je swivel is al dicht, en er hoopt zich alleen maar prut/modder enz. in die leren dingen.
nu heb ik bij Paddocks van die rubberen , makkelijk te instaleren hoezen besteld( die je moet lijmen) maar ik wil eigenlijk zaterdag gewoon naar Heerde... en Paddock is waarschijnlijk pas zaterdag bij mij :(
Oh... en de rest van de afkeur was oa modder aan de onderkant :roll: :roll: en uiteraard lampen... :cry:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

conny

Re: APK eisen stofhoezen Swivels

Berichtdoor conny » 12 Jan 2017, 11:49

Heb ik ook gehad; als er hoezen op zitten, mogen ze niet gescheurd zijn. Klaar. Ik heb toen de hoezen er af gehaald (die van mij waren van rubber) en toen wel goedgekeurd. :roll:

Kras in het zichtveld van je voorraam mag ook niet; raam er uit schoppen en goedgekeurd.
Gasdicht uitlaatsysteem, indien lek dan uitlaat verwijderen, dan wordt hij wel goedgekeurd.

onzin allemaal.

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 13 Jan 2017, 17:15

ppw schreef:... want ik snap het nut niet echt van die dingen...

Die dingen hebben zeker nut om het chroom van de swivels te beschermen. Maar ze hebben, net als de rest van de auto, periodiek onderhoud nodig.
Dus dat betekend een paar keer per jaar(als je veel doorwadingen doet vaker) de hoezen verwijderen, schoonmaken en opnieuw goed in de vaseline zetten. Bij het monteren ook een goeie dot vaseline aan de binnenkant tegen de swivel nadat je die ook hebt schoongemaakt.
Maar ik had al eerder begrepen uit jouw postings op diverse fora dat onderhoud niet je sterkste kant is.

Eric

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 13 Jan 2017, 17:27

Kwestie van definitie: de een doet aan preventief onderhoud, de ander repareert = achterstallig onderhoud... :lol: ;)
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw

Berichtdoor ppw » 13 Jan 2017, 17:32

Eric Tol schreef:

Die dingen hebben zeker nut om het chroom van de swivels te beschermen. Maar ze hebben, net als de rest van de auto, periodiek onderhoud nodig.
Dus dat betekend een paar keer per jaar(als je veel doorwadingen doet vaker) de hoezen verwijderen, schoonmaken en opnieuw goed in de vaseline zetten. Bij het monteren ook een goeie dot vaseline aan de binnenkant tegen de swivel nadat je die ook hebt schoongemaakt.
Maar ik had al eerder begrepen uit jouw postings op diverse fora dat onderhoud niet je sterkste kant is.

Eric

welll. sleutelen is leuk.... en is zo onderdehand alles al vervangen.... én de div. meningen liggen ook nogal uitéén.... kom er genoeg tegen die zeggen dat hoezen om swivels niet noodzaak is.... en daar ik er tot nu toe nog nooit last van heb gehad..( 5de Land Rover inmiddels :roll: )
en onderhoud.... if it's not broken...... don't fix it :roll: ;) :? buiten de kruisjes smeren, oliéen vervangen & op peil houden... ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2017, 17:34

Eric Tol schreef:

De latere voorassen/swivelbollen doen het af-fabriek zonder leren-slobkousen ... en dat scheelt een boel onderhoud.
Wellicht loop je na verloop van tijd tegen swivel-beschadigingen aan ... dat is dan weer een onderhouds-dingetje.

Sneeuw en ijs kunnen de swivel-seals beschadigen .... maar sneeuw en ijs zijn ook nauwelijks verenigbaar met de leren-slobkousen, en nog minder met de rubberen dingen, dus ... is dat dan ook weer een onderhouds-dingetje. O ja, het 's winterse wegenzout is ook niet echt bevorderlijk voor het leer, daar kan je niet met vaseline en/of leervet tegenop smeren.

Groeten MarcS

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2017, 21:36

... you cannot fail a vehicle for something that is an aftermarket fit, gaiters have never been a standard fit and were not even offered as a factory option. Was it a Land Rover garage that did the APK ?

They clearly do not understand that the swivel gaiters are not a standard fitment and have nothing at all to do with the swivels themselves.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 13 Jan 2017, 21:44

Tja, dat zou je denken, maar dit is Holland hé.. 't staat er echt: :shock:

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

image.jpeg

Is zo'n kwestie van: als het er op zit, moet het ook goed zijn. Er af halen dus dan wordt ie daarop niet afgekeurd.
Wil je voorkomen dat er zich vuil ophoopt dan moet je geregeld de boel controleren en schoonmaken, anders doet het meer kwaad dan goed.
Vincent

> www.titunet.nl <

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 13 Jan 2017, 22:00

... I agree Vincent, except this is not a stofhoezen in the sense that the APK rules say, behind the stofhoezen is a big lump of billit steel and behind that is a homokenetisch. The rule is there for a normal CV joint with a rubber gaiter and a tear in this would allow the lubricant to flow out and dust and shit to get in rendering the joint unserviceable, hence my question about whether it was a Land Rover garage that did the APK or just a garage that don't understand the mechanics behind the stofhoezen. I have done a number of APK's in Holland and never took a blind bit of notice about a tear in the gaiter and even had a number of steekproefs in the same circumstances and explained to the nice man from the RDW why it passed. In all cases there was never a problem

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 13 Jan 2017, 22:06

Dat is goed uitgelegd. Daar zou een (niet met Land Rovers bekende) APK keurmeester wat mee moeten kunnen doen.

... waarom hebben we hier geen emoticon voor "thumbs up" ?
Vincent

> www.titunet.nl <

Terug naar “Techniek”