Diesellucht in cabine en rook onder motorkap

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
thabiker

Diesellucht in cabine en rook onder motorkap

Berichtdoor thabiker » 10 Jan 2017, 10:41

Ondanks zijn leeftijd en kilometerstand rij ik alweer een paar jaar redelijk zorgeloos met mijn Disco TD5. Echter lijkt er dit weekend wel wat ernstigers aan de hand te zijn. Zondag redelijk wat snelwegkilometers gemaakt, van Tiel naar Alkmaar. In Alkmaar voor het stoplicht rook ik opeens een diesellucht. Bij het wegrijden was het alweer weg, totdat ik weer stilstond. Verder niet veel aandacht aan geschonken, in Alkmaar m'n ding gedaan en via Den Bosch terug naar Tiel gereden. In Tiel ging plots het accu-lampje op het dashboard aan. De auto reed nog wel gewoon zonder ogenschijnlijke problemen of rare dingen. Echter zag ik bij thuiskomst plots rook onder de motorkap vandaan komen. Meteen de motorkap open gedaan en er kwam rook onder de grote afdekplaat boven het motorblok vandaan. De slangen/leidingen die daaronder liggen leken ook vochtig, ik kon echter niet zien of het olie of iets anders was (het was al donker). Ik durf nu niet meer te rijden met de auto, want rook onder de motorkap lijkt me niet zo bevorderlijk. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

ppw

Re: Diesellucht in cabine en rook onder motorkap

Berichtdoor ppw » 10 Jan 2017, 10:54

oliepeil gechecked? geroken of het diesel is? kleur?? zwart/rood?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jan 2017, 11:11

thabiker,

Wellicht is het de brandstofdruk-regelaar. Die dingen gaan na jaren goed gewerkt te hebben lekken, en dat geeft diesel-lucht.
Meestal lekken ze maar weinig maar als je de drukregelaar niet vervangt wordt het met de tijd wordt het erger.
En bij een hogere vochtigheid kan je door het heet verdampen van diesel geweldige "witte rookwolken" maken.*
Op zich is dit alles niet ernstig ware het niet dat diesel als het maar genoeg verwarmd wordt ook ineens kan ontvlammen.
(koude diesel krijg je niet zo makkelijk in brand, net als petroleum heb je een stevige lont nodig).

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 10 Jan 2017, 11:22

Ik zou het probleem eerst (laten) oplossen; lekkende diesel met storing in de elektriciteit is meestal een voorbode voor een flinke bbq. ;) Niet mee gaan rijden, dus.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 10 Jan 2017, 11:28

Gister de drukregelaar van de 110 laten vervangen, auto stonk naar diesel als je hem even parkeerde en dan 5 minuten later weer instapte. Onder het rijden en bij stoplichten nooit last gehad.
Lijkt mij een olielekkage als het rookt, de kap dus even verwijderen dan zie je wat meer van het blok.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

thabiker

Berichtdoor thabiker » 10 Jan 2017, 12:36

Dank iedereen voor de reacties. Ik zal inderdaad eerst eens het oliepeil checken. De rook was overigens wit. Rijden was ik niet van plan inderdaad...

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 10 Jan 2017, 12:43

Hoe is het met de multi-v-riem? Welke spanning meet je op de accu als de motor loopt?

thabiker

Berichtdoor thabiker » 17 Jan 2017, 08:56

Even een update. Ik heb dit weekend met een vriend met kennis van autotechniek gekeken of we de oorzaak konden vinden. Na het verwijderen van de afdekkap van het motorblok was deze zo gevonden: de plastic dop aan de voorzijde van het motorblok zat los. :| We hebben 'm terug gemonteerd met siliconenkit en een beugeltje gemaakt om 'm op z'n plek te houden en de lekkage was verholpen. Wat ik rook, was dus waarschijnlijk geen diesellucht, maar verbrande olie. Het acculampje blijft nog wel knipperen, waarschijnlijk is er olie op de dynamo gekomen en slipt daar iets. Hopelijk lost dit zichzelf nog op, anders wordt het dynamo wisselen... Maar de rook en rare geur zijn in ieder geval opgelost! Iedereen bedankt voor het meedenken!

conny

Berichtdoor conny » 18 Jan 2017, 11:20

Waar zit die plastic dop aan de voorkant van de motor precies?

thabiker

Berichtdoor thabiker » 18 Jan 2017, 11:45

Zie de bijlage. Het is een afdekkap om bij de bout/moer van de nokkenas te kunnen komen (als ik het goed heb begrepen).
Bijlagen
td5.jpg

Terug naar “Techniek”