Hallo Lotgenoten!
Ik heb een vervelende storing aan de achterlichten van mijn 300 TDi Disco uit 1998 en ik hoop dat iemand hier mee kan denken...
De storing houdt in dat ik geen achterlichten en geen stadlichten meer heb. Ook is de dashboard verlichting niet meer bereid aan te gaan.
In aanvang begon het met een zekering die er zo nu en dan uit piepte. Het betrof de zekering van achterlicht en stadslicht Re (bijrijderskant) De zekering vervangen en de boel deed het weer. Na enige tijd rijden piept de zekering er weer uit. Na een aantal keer de 10A te hebben vervangen besloten om de 10A te vervangen door een 15A. De zekering voor de stadslichten en achterlichten Li had bij mij al een 20A dus dacht dat het geen kwaad zou kunnen.
Intussen is het achterlicht en stadslicht zowel Li als Re uit en werkt de dashboard verlichting ook niet meer. En beide zekeringen zijn nog heel...
Heb op het net gezocht en er wordt gesproken over een MFU (Multi Function Unit) die achter op de zekeringenkast zit onder het stuur. Deze MFU blijkt een aantal zaken te regelen waaronder stadslichten, achterlichten, dashboard verlichting, intervalrelais achterwisser, interieurverlichting, buzzer voor sleutel in contact etc.
Nu wil het geval dat een aantal functies op dit moment inderdaad niet werken: Stadslicht, achterlicht, dashboard verlichting, intervalrelais achterwisser. Maar de interieurverlichting en de fade-out daarvan en de buzzer voor sleutel in contact werken nog wel.
Worden de stadslichten en achterlichten via een relais geschakeld?
De dashboard verlichting loopt mee op de zekering van stadslicht Re, neem aan dat die niet via een relais loopt?
Heeft iemand een elektrisch schema voor de Disco 1 in PDF?
Wie heeft dit ook al eens meegemaakt en kan mij verder helpen met tips?
Graag hoor ik jullie reacties!
Groeten
Robert
1998 Discovery 1 elektirsche storing achterlichten
- RobStewart
Re: 1998 Discovery 1 elektirsche storing achterlichten
RobertB schreef:Heeft iemand een elektrisch schema voor de Disco 1 in PDF?
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Bedankt Rob!
Dit schept iig enig licht licht in de lichte duisternis
Intussen ben ik al zover dat de stadslichten voor en de achterlichten uitgesloten kunnen worden.
Ben tot aan de zekeringkast terug gegaan en daar blijkt de rood/oranje draad het probleem te zijn. Zodra ik die loskoppel blijft de zekering zitten en doet alle verlichting het behalve de dashboard verlichting.
Nu verder met het nalopen van die draad, op zoek naar de storing. Eerst nog even eea afgekoppeld en kijken wat de zekering dan doet. Tot op heden slechts 12 zekeringen verbruikt
Heb je misschien ook nog n schema van de dashoard verlichting Rob??
Groeten
Robert
Dit schept iig enig licht licht in de lichte duisternis
Intussen ben ik al zover dat de stadslichten voor en de achterlichten uitgesloten kunnen worden.
Ben tot aan de zekeringkast terug gegaan en daar blijkt de rood/oranje draad het probleem te zijn. Zodra ik die loskoppel blijft de zekering zitten en doet alle verlichting het behalve de dashboard verlichting.
Nu verder met het nalopen van die draad, op zoek naar de storing. Eerst nog even eea afgekoppeld en kijken wat de zekering dan doet. Tot op heden slechts 12 zekeringen verbruikt
Heb je misschien ook nog n schema van de dashoard verlichting Rob??
Groeten
Robert
- RobStewart
RobertB schreef:Heb je misschien ook nog n schema van de dashoard verlichting Rob??
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Hi Rob,
Wederom bedankt voor de snelle reactie en de PDF!
Ik ga morgen "lekker" de hele dag puzzelen en hoop het probleem op te lossen.
Moet met jouw PDF's een stuk sneller gaan nu.
Nogmaals bedankt!!
Robert
Wederom bedankt voor de snelle reactie en de PDF!
Ik ga morgen "lekker" de hele dag puzzelen en hoop het probleem op te lossen.
Moet met jouw PDF's een stuk sneller gaan nu.
Nogmaals bedankt!!
Robert
Storing opgelost!
Mede dankzij de schema's van Rob kon ik eea uitsluiten.
Bleek uiteindelijk dat een paar draadjes van de standkachel erg slecht geisoleerd waren
In ieder geval 2 dagen zoet geweest en 15 zekeringen gefrituurd
Mede dankzij de schema's van Rob kon ik eea uitsluiten.
Bleek uiteindelijk dat een paar draadjes van de standkachel erg slecht geisoleerd waren
In ieder geval 2 dagen zoet geweest en 15 zekeringen gefrituurd