Erik Peters schreef:De Td5 staat op Cooper Discoverer M+S (235/85R16) en die banden bevallen mij uitstekend, ik heb ook nog setje Continental Cross Contact AT, die onder de Td5 zaten toen ik hem kocht, maar de Coopers bevallen mij beter.
Kijk dat wist ik ... Erik gaat mijn voorzet inkoppen.
Ik heb nier het voordeel van twee 110-en naast elkaar (ik had de kans gehad ... maar je moet er ook de ruimte voor hebben).
Het is dus het compromis en de keuze .... en dus ook het hoe wat en waar. Harde bewijzen heb ik niet, maar ik denk dat de CCCAT gemiddeld iets verder komt. Waarschijnlijk maakt het niet al te veel uit in Heerde, daar is het denkelijk vooral de chauffeur die het verschil maakt, maar ..... ik denk meer aan verderweg: ruwe harde rots-ondergrond bijv. of "mud" en ook denk ik aan kilometers-bandenleven
(zie ook de harde werkelijkheid van Afrika) ... echter weer niet in de sneeuw.
Ik kreeg de CCCAT en ik reed er om te beginnen mee rond met het idee: gekregen dus waardeloos*. Dus keek ik uit naar wat er nog meer te koop was, ik had in ieder geval alvast een set mooie HD-velgen ... totdat duidelijk werd dat de CCCAT niet stuk te krijgen is (
ik heb in de Picos de Europa over paden gereden waar je niet wilde lopen: alle stenen met de punt omhoog, en ook paden met zulke stenen en dan ook nog eens losliggend. De banden gaven geen krimp, reden gewoon omhoog en lieten de stenen meest gewoon liggen ... eenmaal terug thuis heb ik de banden geïnspecteerd en je moest zoeken naar de sporen van het misbruik).
Er zijn ook minpuntjes: staat de auto even stil dan voel je kilometers lang een plat kantje langskomen, en sowieso zijn ze moeizaam goed en duurzaam goed te balanceren, en verder dus de schaduwkant van de zomerband: op glad en nat eerder aan de limiet.
Omdat ik ook een set mooie goede (wellicht de beste) winterbanden heb rijd ik mijn CCCAT (incl de 2 reserves) gewoon op en daarna ga ik eens kijken wat het dan moet worden
(het is niet makkelijk, op basis van het huidige aanbod zijn er zo 3-4 verschillende banden die mijns inziens in aanmerking komen). Had ik
nu winterbanden moeten kopen dan had in Erik's Cooper M+S gekocht, al was het maar vanwege ze huidige prijsstelling (maar ook omdat de M+S universeler is).
Uiteindelijk speelt ook geld een rol, als je tot meer dan 50% meer moet betalen voor een andere band dan moet ie (in de compromis-keuze) wel heel erg goed zijn om het prijsverschil te rechtvaardigen.
Overigens is ingraven van een band naast een band-geboden probleem ook een kwestie van chauffeurskwaliteiten: de één rijdt met bravours en duwt nog even het gas dieper in als ie wat wielslip voelt, de ander laat de auto meer rollen ... in het zand, of in een nat grasland, heb je meer aan terrein-gevoel en een rollende auto als aan potent materiaal -- het toont wat minder macho, maar halverwege vast komen te staan toont nog minder.
* Dat is overigens een "universeel" probleem: Gekregen of vrijwillige diensten en andere niet betaalde zaken waardeer je maar al te gemakkelijk als "waardeloos". Niet in de zin van het ergens niet blij mee zijn, maar wel in de prijs-kwaliteits-balans: zonder prijs valt het geheel buiten het afwegings-kader en dus valt een ongeprijsd (of "te goedkoop") product of dienst snel buiten de boot. (Denk maar eens aan de high-brow reacties op Aldi- of Lidl-producten, producten die bij een blinde test dan wel als beste uit de bus komen.)
Groeten MarcS