gierend geluid

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
boerekool

gierend geluid

Berichtdoor boerekool » 15 Dec 2016, 15:43

Ik heb sinds afgelopen week een gierend geluid onder de motorkap. (lijkt wel een piepende v-snaar)
Ik heb de belt, waar de grote motor fan op zit gecontroleerd deze is goed, toont geen beschadigingen.
Ook de spanning van deze belt lijkt OK te zijn.
Geluid doet zich voor bij koude start van de motor en lage toeren, als je geen gas geeft. Bij het verhogen van de toeren is het gierende geluid weg.
Heeft iemand hiermee ervaring wat dit mogelijk kan zijn?

Groeten Hans

ppw

Re: gierend geluid

Berichtdoor ppw » 15 Dec 2016, 15:48

ATF stuurbekrachtiging op niveau..??
waterpomp gaat de geest geven...??
kat onder de kap??
lager dynamo wijlen??
toch een snaar niet op spanning, of juist teveel...?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Re: Defender Td5 2002 ?? -- gierend geluid

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2016, 16:10

boerekool schreef:Ik heb sinds afgelopen week een gierend geluid onder de motorkap. (lijkt wel een piepende v-snaar)
Ik heb de belt, waar de grote motor fan op zit gecontroleerd deze is goed, toont geen beschadigingen.
Ook de spanning van deze belt lijkt OK te zijn.
Geluid doet zich voor bij koude start van de motor en lage toeren, als je geen gas geeft. Bij het verhogen van de toeren is het gierende geluid weg.
Heeft iemand hiermee ervaring wat dit mogelijk kan zijn?

Hans,

Het is handiger als je erbij zet om wat voor auto het gaat. Een Defender Td5 2002 wellicht ??

Mijn ervaring met de Td5 is dat ie soms piept en mauwt terwijl er zelfs geen katten onder de motorkap zitten.
Vreemd genoeg, toen ze een Puma onder de motorkap plaatsen veranderde de mooie 5 cilindergrom in een veel minder indrukwekkend Black-end-Decker-geluid.
Maak een stethoscoop (een sondeer-pen en een slang eraan) en luister goed waar het vandaan komt (en kijk goed uit met de draaiende poelies en riemen). Misschien is het gewoon en net niet goed uitgelijnde geleide rol die bij stationair een piep geeft.

Groeten MarcS

boerekool

Berichtdoor boerekool » 15 Dec 2016, 16:24

Oeps het gaat om defender 110 td5 uit 2002

Rangie

Berichtdoor Rangie » 15 Dec 2016, 20:13

De TD5 koppeling wil ook graag gieren wanneer de wagen koud is, en de koppeling laat opkomen
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Dec 2016, 21:50

Met de motorkap open is een geluid meestal wel te lokaliseren. Voor het blok, achter het blok. Dan kun je al weer gerichter zoeken.

Bij een Td5 is het meestal een poelie of de spanrol. Of een inferieure multiriem...... Maar dan gaat het meestal niet weg bij een toerental of opwarmen. Spanrol kan wel minder herrie gaan maken als ie warm wordt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2016, 22:29

Edward schreef:Met de motorkap open is een geluid meestal wel te lokaliseren. Voor het blok, achter het blok. Dan kun je al weer gerichter zoeken.

Bij een Td5 is het meestal een poelie of de spanrol. Of een inferieure multiriem...... Maar dan gaat het meestal niet weg bij een toerental of opwarmen. Spanrol kan wel minder herrie gaan maken als ie warm wordt.

Edward,

Wat het precies was weet ik niet, maar bij mijn oude Td5 verdwenen de kermende - multiriem of daaromtrent - geluiden weg met iets meer toeren en/of nadat alles wat warmer was. Als het bijv een spanrol is die niet 100% uitgelijnd is is dit ook wel verklaarbaar: een koude rustig draaiende multiriem kan dan doordat ie koud nog wat stroever is kermen - een beetje als de ouderwetse V-snaar die na de koude start van zich laat horen.

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 15 Dec 2016, 23:02

Ik heb een keer een defect kruisje gehad welke een gierend geluid gaf.
Dit ging door merg en been!!
Failing to prepare is preparing to fail!

ppw

Berichtdoor ppw » 15 Dec 2016, 23:44

ik wil niet over je jankende kruisje horen :roll: ;) :mrgreen: :mrgreen: zalf erop! :?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”