Tachograaf in je Land Rover.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Monkie

Tachograaf in je Land Rover.

Berichtdoor Monkie » 09 Dec 2016, 19:30

Goedenavond,

omdat ik rond de kerstdagen graag naar Duitsland wil en las dat daar een tachograaf verplicht is voor voertuigen met lading die een totaalgewicht hebben van meer dan 2800 kg. Daarnaast is het ook verplicht voor voertuigen+lading+aanhangwagen+lading die een totaalgewicht hebben van meer dan 3500 kg.
Uitzondering hierop is minder dan 12 uur per week rijden en maximaal 100 kilometer van huis, waarbij de bestuurder dit moet kunnen aantonen door registratie of computersysteem.

Ik begrijp dat dat in Nederland niet het geval is tot een totaal samengesteld gewicht van 7500 kg.

Zelf heb ik een disco 2 op grijs kenteken die maximaal 2880 kilogram mag wegen en daarnaast nog eens 3500 kilogram mag trekken. Echter op mijn kentekenpas en bijbehorende brief staat dit aanhangergewicht niet vermeld, alleen ongeremd maximaal 750 kg. Na telefonisch contact met het RDW gaven die als oplossing de brief en kentekenpas te scannen en dan kreeg ik kosteloos een aangepast exemplaar toegestuurd.

Nu is mijn vraag;

-zijn er al mensen die een tachograaf in hun auto hebben geplaatst/laten plaatsen?
-wat ben ik daarvoor kwijt en hoe lang duurt het?
-zijn er mensen die op de gok door Duitsland rijden?
-is er misschien iemand die al een boete heeft ontvangen en daar iets over wil delen?

Ik probeer eerst hier wat info in te winnen alvorens ik met een eventueel inbouwbedrijf in zee ga.

Groeten, Monk.

Landmarcs

Re: Tachograaf in je Land Rover.

Berichtdoor Landmarcs » 09 Dec 2016, 20:53

Dag Monki,

Een paar jaar geleden speelde dit verhaal ook al eens ... toen is de discussie doodgebloed.
Er was toen zelfs sprake van het terugkeuren van auto's (vlgs mij is dat toen zelfs daadwerkelijk gebeurd, ik heb wel eens een 90 gezien met een nuttig laadvermogen van slechts 500 kilo).

Misschien is de "oplossing" dat je geen lading vervoert en alleen bagage ?

Is het wel een probleem dan geldt het voor velen hier: Een 110 bijvoorbeeld heeft een max totaal-gewicht van 2950 of 3050 kilo.

Groeten MarcS

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 09 Dec 2016, 21:05

het verhaal van tachoplicht geldt alleen voor bedrijfswagens dus als er voor de kost vervoert wordt
Doe je het voor prive doeleinde...dan heb je niks te vrezen

Je hebt zo wie zo niet veel te vrezen
De Duitsers weten dat NL andere regels heeft en respecteren die...zover ik begrepen heb

Oplossing: alles wat in je auto en aanhanger ligt is van je zelf en je brengt het gewoon even weg
Prive vervoer dus

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Dec 2016, 21:24

trix G4 schreef:het verhaal van tachoplicht geldt alleen voor bedrijfswagens dus als er voor de kost vervoert wordt
Doe je het voor prive doeleinde...dan heb je niks te vrezen

Je hebt zo wie zo niet veel te vrezen
De Duitsers weten dat NL andere regels heeft en respecteren die...zover ik begrepen heb

Oplossing: alles wat in je auto en aanhanger ligt is van je zelf en je brengt het gewoon even weg
Prive vervoer dus

Wat je dus wel moet aan kunnen tonen....... :shock: :shock:

Rij je de wagen ook echt privé en heb je geen zaak, geen punt. Rij je de wagen zakelijk moet je het wel degelijk aan kunnen tonen. OOK in Nederland. Alleen wordt hier niet gehandhaaft, echter is het weer een punt waarop je dus altijd te pakken bent. Bij een totaalcontrole komt wordt er ook naar gevraagd.

Op de gok door Duitsland zou ik zeker niet doen, met gele platen kom je gewoon aan de beurt. Daar kan ik je genoeg voorbeelden van geven.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Dec 2016, 21:52

Edward schreef:Rij je de wagen ook echt privé en heb je geen zaak, geen punt. Rij je de wagen zakelijk moet je het wel degelijk aan kunnen tonen.

Hoe kan men bij een (totaal)-controle aan een auto zien of je privé of zakelijk rijdt? (Aangenomen dat de auto niet op naam van een bv staat.)
Nog afgezien van de vraag of ze zo langs de weg aan je blauwe ogen zien of je een "zaak" hebt.

Indertijd was er zelfs sprake van dat iedere auto die de gewichtsgrenzen overschreed aan de tachograaf zou moeten, dan vallen dus ineens een aantal wat zwaardere luxe-wagens ook zwaar in de prijzen.

Overigens is het best begrijpelijk dat er regels zijn ... met een BE combinatie kan je tot 7 ton "vrachtauto" rijden, en zonder tachograaf zou de chauffeur daar 80 of meer uur per week beroepsmatig mee de weg op kunnen, terwijl een kleine C vrachtauto-chaffeur strak in de regels zit.

Groeten MarcS

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 09 Dec 2016, 22:03

Een oplossing is om alle rij-uren, rusttijden en kilometers te noteren
Zo een sluitende ritadministratie bijhouden
Dan moet je je wel aan de rijtijdenwet houden (google)
Bij een controle kunnen ze je dan niks maken
(deze methode kan een trucker ook gebruiken al zijn tachograaf defect is tijdens een rit)
Kleine moeten en kost je niks ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Dec 2016, 22:47

Landmarcs schreef:
Hoe kan men bij een (totaal)-controle aan een auto zien of je privé of zakelijk rijdt? (Aangenomen dat de auto niet op naam van een bv staat.)
Nog afgezien van de vraag of ze zo langs de weg aan je blauwe ogen zien of je een "zaak" hebt.

Groeten MarcS

Ik rij met een aanhanger met drie middenassen met een bak van 5 meter. Er is werkelijk waar geen enkele agent noch douane beambte die zonder slag of stoot aanneemt dat je zo'n kar privé rijdt........

Begin er onderhand verschrikkelijk genoeg van te krijgen van al dat gezeik, van ontheffing moeten kopen voor eigen vervoer (wat ik principieel verdom) via rijtijden (die iedere zakelijke rijder eigenlijk bij moet houden als in een beetje auto rijdt) naar tacho's en andere bullshit. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Monkie

Berichtdoor Monkie » 09 Dec 2016, 23:11

Antwoord
Bij een totaalcontrole is ook de belastingdienst aanwezig, die zien meteen aan je gegevens hoeveel houderschapsbelasting
je betaald voor je voertuig. En een privé persoon heeft geen btw nummer.

Beste Edward,

op de officiële site van inspectie leefomgeving en transport kwam ik het volgende tegen.

Bedrijfsbusjes en personenwagens met een aanhanger

De tachograaf is pas verplicht als de Toegestane Maximum Massa (TMM) van het voertuig, inclusief de aanhanger en / of oplegger, meer dan 3500 kg is. De TMM is terug te vinden in het kentekenbewijs van de voertuigen. Vanaf 24 juli 2009 is elke lichte bedrijfsauto in de klasse N1 (bestelauto) of M1 (een van een personenauto afgeleide bedrijfsauto) die met een aanhanger een gezamenlijke toegestane maximum massa (TMM) van meer dan 3500 kg heeft, verplicht een tachograaf te gebruiken. Omdat een tachograaf niet direct aan te sluiten is op de versnellingsbak van dergelijke voertuigen, is een adapter nodig.

Enige uitzondering hierop voor beroepsmatig vervoer is die vorm van transport waarbij de bestuurder kan aantonen dat eigen materiaal en machines worden vervoerd en dat de bestuurder daarvoor minder dan 12 uur per week op een dergelijke voertuigcombinatie rijdt.

Zoals ik het hier lees en ook op andere sites van dealers als VW, AUDI, enz ben je dus verplicht om een registratie bij te houden alleen van de uren dat je met EEN DERGELIJKE VOERTUIGCOMBINATIE rijdt. Oftewel alleen de uren bijhouden dat je met aanhangwagen rijdt, en daaruit moet dan blijken dat je minder dan 12 uur per week rondrijdt met die aanhanger.

Blijft lastig maar is al weer iets milder, in Nederland dan. Over Duitsland ben ik nog niet veel wijzer.

Groeten, Monk.

I

Monkie

Berichtdoor Monkie » 09 Dec 2016, 23:16

Vervolg op zelfde pagina;

Registratie als u niet tachograafplichtig bent

Als u niet tachograafplichtig bent, dan geldt er nog wel een registratieplicht vanuit de arbeidstijdenwet (ATW) artikel 4:3: Een werkgever en een persoon als bedoeld in artikel 2:7, eerste lid, voert een deugdelijke registratie terzake van de arbeids- en rusttijden welke het toezicht op de naleving van deze wet en de daarop berustende bepalingen mogelijk maakt..

De vorm van deze registratie is 'vormvrij'. Dat wil zeggen dat u zelf mag bepalen of dit op papier of in de computer wordt bijgehouden of dat u een tachograaf hiervoor gebruikt. De registratie kan als deugdelijk worden beschouwd als de normen van de wet te controleren zijn. In z'n algemeenheid kan je zeggen dat noteren van het begin- en eindtijdstip en daartussen gelegen activiteiten inclusief pauzes voldoende zijn. Deze activiteiten dienen gespecificeerd te worden in rijtijd, arbeidstijd of beschikbaarheidstijd.

tim

Berichtdoor tim » 09 Dec 2016, 23:26

Wat is nu eigenlijk je vraag?

Je begint dat je 1 malig(althans zo lees ik het ) rond de kerst naar die heimat wil met je disco, en dat je je omwille van geen risico overweegt een tachograaf in te bouwen.
Of ga je met regelmaat de disco in NL gebruiken, zakelijk, en dat je om die reden aan een tachograaf wenst te gaan?
- ervan uitgaande dat je aan de normen gaat voldoen voor tachograafplicht-

Mocht keuze 1 van toepassing zijn; de vraag is of je dat uberhaupt op zo'n korte termijn nog voor mekaar krijgt, en is zo'n investering niet een beetje extreem voor een 1malig bezoek aan dat land?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Techniek”