Hoi LRCH,
Wij zijn fam Franke, en zijn sinds dit jaar verslaafd aan Land Rover. Wij hebben dit jaar een aantal keer een Defender 130 gehuurd met daktenten om mee te reizen door Europa. En wij zijn nu eigenlijk opzoek naar een eigen Land Rover. Wij zouden graag van jullie wat advies willen. We vinden een Defender echt super vet maar zouden toch ivm dagelijks gebruik een Discovery willen aanschafen. Gebruikt uiteraard helaas. Nu denken wij over een disco 2 of 3. Wij zouden deze auto gebruiken voor vakanties dus roofrack lier etc en doordeweeks om de kinderen naar school te brengen. Wij hebben nog een auto dus de LARO is echt onze extra auto. Wat zouden jullie ons adviseren?
Bedankt voor het lezen en jullie eventuele reacties.
Hopelijk nieuw
-
Waterrover
- Beheerder
Re: Hopelijk nieuw
Discotravel schreef:Hoi LRCH,
Wij zijn fam Franke, en zijn sinds dit jaar verslaafd aan Land Rover. Wij hebben dit jaar een aantal keer een Defender 130 gehuurd met daktenten om mee te reizen door Europa. En wij zijn nu eigenlijk opzoek naar een eigen Land Rover. Wij zouden graag van jullie wat advies willen. We vinden een Defender echt super vet maar zouden toch ivm dagelijks gebruik een Discovery willen aanschafen. Gebruikt uiteraard helaas. Nu denken wij over een disco 2 of 3. Wij zouden deze auto gebruiken voor vakanties dus roofrack lier etc en doordeweeks om de kinderen naar school te brengen. Wij hebben nog een auto dus de LARO is echt onze extra auto. Wat zouden jullie ons adviseren?
Bedankt voor het lezen en jullie eventuele reacties.
Hoi allemaal,
Leuk dat dat jullie al kennis hebben gemaakt met een Defender én natuurlijk het reizen en slapen in een daktent. Hoe aantrekkelijk een Defender op dit moment lijkt, de prijzen ervan stijgen in rap tempo. Voor een goede auto die ook het vereiste onderhoud heeft gehad, leg je al snel een stevig bedrag neer.
Dus waarom niet een Discovery TD5? om te beginnen is deze auto in vergelijking met een Defender veiliger. Ik heb mij altijd verbaasd over het foamkussentje dat op het stuurwiel van een Defender geplakt is, voor het geval dat je je hoofd zou kunnen stoten bij een frontale aanrijding.
Een Disco heeft niet de 'looks' maar doet hetzelfde in stijl en comfort. Heeft meer vermogen én met een automaat is het de ultieme rijmachine, zowel op de weg als ernaast. Heeft wel wat meer aandacht nodig dan een Defender qua onderhoud, maar als je daar niet op bezuinigd dan heb je er een betrouwbare auto aan die heel lang mee kan. Voor een goede Disco uit 2004 betaal je niet de hoofdprijs, en laten keuren bij een Land Rover dealer kan. Voor een klein bedrag weet je wat je hebt en heb je zicht op het (vergeten) onderhoud.
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=4sBU3i1XVaQ&t=371s en https://www.youtube.com/watch?v=VTYYgknloVg
Ik rij al ruim 12 jaar tevreden in mijn G4 Edition met automaat, ACE en Luchtvering.. Wil je meer weten, graag een PB.
Groet, Chris
-
Discotravel
Hoi Chris,
Bedankt voor je snelle reactie. Wij denken ook precies om dezelfde redenen een Disco ipv een Defender misschien had ik dat nog iets duidelijker moeten neerzetten in mijn verhaaltje. Ik vraag me alleen af of ik moet kiezen voor een II of III. Heb je hier nog advies over?
Groet Rick
Bedankt voor je snelle reactie. Wij denken ook precies om dezelfde redenen een Disco ipv een Defender misschien had ik dat nog iets duidelijker moeten neerzetten in mijn verhaaltje. Ik vraag me alleen af of ik moet kiezen voor een II of III. Heb je hier nog advies over?
Groet Rick
-
Waterrover
- Beheerder
Discotravel schreef:Hoi Chris,
Groet Rick
Hoi Rick,
Mijn reden om geen D3 te rijden; Meer electronica, duurder onderhoud, meer wegenbelasting, minder laadvermogen en hogere verzekeringspremie. Verbruik zal ongeveer hetzelfde zijn. De 2005 modellen kan je beter vermijden. Een D2 is nog gestoeld op de Defender, een D3 heeft geen ladderchassis meer, maar onafhankelijke wielophanging. Een volkomen nieuw concept dus en dat moet je aanspreken. Voor een D2 zijn de offroad-extra's wat makkelijker te krijgen en veelal goedkoper.
Groet, Chris
-
Landmarcs
Discotravel schreef:Bedankt voor je snelle reactie. Wij denken ook precies om dezelfde redenen een Disco ipv een Defender misschien had ik dat nog iets duidelijker moeten neerzetten in mijn verhaaltje. Ik vraag me alleen af of ik moet kiezen voor een II of III. Heb je hier nog advies over?
Dag Rick,
Mocht je nog twijfelen dan zou je kunnen overwegen om nog eens een Disco + daktent te huren.
Bij mij "om de hoek" zit een verhuurder met twee Disco I + daktent(en).
Ik heb zelf geen ervaring met deze Disco's, ik ken alleen de verhuurder van een praatje op de stoep.
Kijk hier: https://whereveryougo.nl/land-rovers/ maar eens.
Groeten MarcS
PS Ik zou altijd voor een Defender gaan, maar goed, ik heb er al eentje (en twee was met teveel, die tweede heeft nu iemand anders hier).
En ... d'r zit zelfs geen foam-kussentje op het Defender stuur, bij een StationWagon vind je een bolle plastic afdekking op het stuur en bij een HardTop zit niet meer dan een vlakke afdekking, het dashboard zelf geeft ook niet of nauwelijks mee ... je moet gewoon geen ongeluk krijgen in een Defender, het is
-
Waterrover
- Beheerder
Alvast wat technische kennis, http://www.discovery2.co.uk/ 
-
Discotravel
Bedankt voor jullie reacties!!!
Ik moet zeggen dat ik het nog enorm lastig vind en de reacties overal enorm verschillen in ervaringen.
Prijs technisch gezien spreekt de Disco 2 me nu meer aan, wat ruwer en zelf nog aan te sleutelen als ik zo mag geloven en ga zomaar door.
Waar moeten we echt voor waken met deze types? Sommige zeggen iets over voor 2002 en andere na 2002. Over een sper diff etc hebben jullie hier nog tips over? Ik heb het idee als de auto goed onderhouden is en goed wordt verzorgt deze tonnen kan draaien.
Over de Disco 3 motor blokken lees ik mindere reacties, lager schalen van krukas etc.
Bedankt heren!
Ik moet zeggen dat ik het nog enorm lastig vind en de reacties overal enorm verschillen in ervaringen.
Prijs technisch gezien spreekt de Disco 2 me nu meer aan, wat ruwer en zelf nog aan te sleutelen als ik zo mag geloven en ga zomaar door.
Waar moeten we echt voor waken met deze types? Sommige zeggen iets over voor 2002 en andere na 2002. Over een sper diff etc hebben jullie hier nog tips over? Ik heb het idee als de auto goed onderhouden is en goed wordt verzorgt deze tonnen kan draaien.
Over de Disco 3 motor blokken lees ik mindere reacties, lager schalen van krukas etc.
Bedankt heren!
-
Waterrover
- Beheerder
Discotravel schreef:Bedankt voor jullie reacties!!!
Bedankt heren!
Ga voor de 2004 uitvoeringen indien mogelijk. Vanaf 1999 hadden ze enkele jaren last van een loslopende bout op de oliepomp, ik meen dat dit na 2002 definitief verholpen was. Uiteraard is een volledige onderhoudshistorie een pré. In de tussenbak zit de mogelijkheid verscholen om een mechanische sper aan te sluiten als deze niet aanwezig is. Er zijn al TD5 motoren al 800K of meer gelopen hebben. Wel kan je met een lage kilometerstand, zo tussen de 180- en 250K je kleppakking moeten vervangen, een Td5 kwaal.
Groet, Chris
-
Landmarcs
Discotravel schreef:.....
.....
De eerste "lichting" Disco 2 had geen blokkeerbaar middendifferentieel, dwz alles was er maar het pookje niet (iets wat je om kan bouwen).
De gedachte was dat de ETC/ABS dit goed kon opvangen.
De tweede "lichting" Disco 2 had geen blokkeerbaar middendifferentieel, en in tegenstelling tot de eerste lichting miste ook de hard-ware, behalve als de auto besteld was mét blokkeerbaar middendifferentieel, en dan was het pookje er ook.
De knip zit ± bij de face-lift Disco 2 maar zoals normaal bij LandRover, niks is 100% voorspelbaar.
Of je een blokkeerbaar middendifferentieel wilt is een keuze. Op de Defender zit het sowieso, ook in combinatie met de (optionele) ABS/ETC.
Ik heb zo'n Defender met beide en ik gebruik het blokkeerbare middendifferentieel zo nu en dan, zelf al rijdt ik geen al te dolle routes etc.
(Een enkele keer zou ik de ABS/ETC willen kunnen uitschakelen ... hoewel ik niet weet of het veel zou schelen.)
Groeten MarcS
PS Dat oliepomp-boutje is vlgs mij inmiddels minder relevant, en ... is het niet bewijsbaar of aannemelijk gechecked dan is de controle geen grote klus, zeker als die controle samenvalt met een olieverversing (dwz de olie moet er toch uit). En ... ik meen gelezen te hebben dat zelfs 2002 geen zekerheid biedt.
-
Discotravel
Opzoek naar een Disco 2 uit 2004 met middendif incl pook dus
.
Bedankt!!!
Bedankt!!!
Terug naar “Nieuw op het forum”