a frame kogel vraag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

a frame kogel vraag

Berichtdoor ppw » 14 Nov 2016, 22:22

Heb na m'n losgeslagen aandrijfas achter van de diff ook een kaduke kogel op m'n A frame
Heeft dat ook effect op m'n stuurgedrag?? :?:
Lijkt wel of m'n stuur nadat ik instuur ineens ( na 3 sec) een overdosis geeft, & ik juist moet tegensturen
Met samengeknepen billen
Echt een death wobble :(
200tdi ;110, rhd
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: a frame kogel vraag

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2016, 23:14

ppw schreef:Heb na m'n losgeslagen aandrijfas achter van de diff ook een kaduke kogel op m'n A frame
Heeft dat ook effect op m'n stuurgedrag?? :?:
Lijkt wel of m'n stuur nadat ik instuur ineens ( na 3 sec) een overdosis geeft, & ik juist moet tegensturen
Met samengeknepen billen
Echt een death wobble :(
200tdi ;110, rhd


Een versleten A-frame kogel geeft de achteras zijdelingse ruimte, daar gebeurt dus iets in de bocht.
Daarnaast kantelt de achteras voor-achter onder invloed van aandrijf en rem-krachten (maar dat doet weinig aan het weggedrag).

Ik denk dat bij het insturen van een bocht de body eerst iets zijdelings verplaatst boven de achteras en dan komt het moment dat de beweging op is .... en dat geeft het gevoel alsof ie ineens feller/directer instuurt. Iets anders kan het nauwelijks zijn want de "trekstangen" houden de achteras parallel onder het chassis, dus op een andere manier actief meesturen is onwaarschijnlijk.

Het stuurgedrag moet dus min of meer overeenkomen met rijden op een zandweg met een opdooi-laagje, daar moet je eerst iets teveel insturen, en dan tijdig verdacht zijn op het moment dat de wielen door de toplaag heen ineens grip vinden.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: a frame kogel vraag

Berichtdoor Erik Peters » 14 Nov 2016, 23:29

De stuurkogels zijn nog goed? Of is er eentje met speling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: a frame kogel vraag

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2016, 23:43

Te weinig uitspoor/teveel toespoor geeft ook zoiets.
Zodra het gewicht - doordat je een bocht instuurt - voldoende op het "buitenste" wiel komt gaat dat wiel volgens "zijn" toespoor de auto sturen.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: a frame kogel vraag

Berichtdoor Erik Peters » 15 Nov 2016, 08:17

Landmarcs schreef:Iets anders kan het nauwelijks zijn want de "trekstangen" houden de achteras parallel onder het chassis, dus op een andere manier actief meesturen is onwaarschijnlijk.

Eigelijk zijn het duwstangen, maar indien op een van de ophangpunten van de reactiearmen iets speling zit (bijvoorbeeld versleten rubbers of een loszittende bout bij de achteras, dan kan de auto wel een 'zoekerig' weggedrag vertonen, met name bij gas geven of gas minderen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: a frame kogel vraag

Berichtdoor Landmarcs » 15 Nov 2016, 10:05

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Iets anders kan het nauwelijks zijn want de "trekstangen" houden de achteras parallel onder het chassis, dus op een andere manier actief meesturen is onwaarschijnlijk.

Eigelijk zijn het duwstangen, maar indien op een van de ophangpunten van de reactiearmen iets speling zit (bijvoorbeeld versleten rubbers of een loszittende bout bij de achteras, dan kan de auto wel een 'zoekerig' weggedrag vertonen, met name bij gas geven of gas minderen.


Gelukkig zijn we het eens dat het stangen zijn ... als je remt (en vooruitrijdt) trekken ze weer.

Als "ppw" verder de juiste diagnose heeft gesteld is het alleen het zijdelings zwabberen van de achteras, zijn er meer rubbers en of kogels moe dan is het de vraag welke de ergste zeep-kist effecten opleveren.

Groeten MarcS

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: a frame kogel vraag

Berichtdoor ppw » 23 Nov 2016, 01:03

vandaag m'n auto af... panhard ook maar vervangen :roll: rijdt nu als een sportwagen :lol: ;) ;)
maar wel ineens geen richtingaanwijzers meer... zal wel weer de hazard switch zijn.... :roll: :cry: Lucas.... king of darkness :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: a frame kogel vraag

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2016, 11:04

ppw schreef:vandaag m'n auto af... panhard ook maar vervangen :roll: rijdt nu als een sportwagen :lol: ;) ;)
....


Hij rijdt nu dus weer als de spreekwoordelijke Panhard ??   Panhard was in zijn nadagen, dwz in de jaren voordat Citroen zeggenschap in de Business kreeg een gerenommeerd snelle auto (nee niet op het rechte eind, daar was het 2 cilinder motortje te bescheiden voor, maar wel op de bochtige Franse wegen).

O ja, nog een LandRover linkje: Panhard gebruikte in de naoorlogse jaren ook aluminium plaatwerk.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten