109 (Santana) + 110 front

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
j4f
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 Okt 2016, 08:39

109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor j4f » 13 Nov 2016, 11:14

Heren,

Zoals de titel al doet vermoeden zijn we bezig met het plaatsen van een 110 front op een 109 (santana). Dit doen we buiten de looks ook vanwege het feit dat de huidige motorkap niet lekker past. Daarnaast is er momenteel geen intercooler gemonteerd, het kan zonder echter zijn de meningen verdeeld.

Wat hebben we gedaan: defender 110 motorkap + front en een discovery 2 radiateur + intercooler.
Waar lopen we momenteel tegenaan:
Afbeelding

Beetje slechte foto maar wat blijkt (Santana's denken wij) hebben een swaybar die ervoor zorgt dat de radiateur + IC er niet meer inpast (qua hoogte).

Heeft er iemand ervaring of ergens iets gelezen hoe ze dit oplossen? Of zijn er eventueel reden om de swaybar te verwijderen gezien andere series deze ook niet hebben. (heeft niet onze voorkeur).

Alvast bedankt voor het meedenken. Als er meer foto's of extra informatie nodig is horen we het graag.

PS, de stuurstang is ook te lang de stand waarin hij nu staat is volledig terug gedraaid. Als we hem volledig insturen steekt hij tot op de hoogte van de swaybar echter blijkt die van ons 10cm langer dan een stuurstang van een standaard series.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2016, 19:44

j4f schreef:..... maar wat blijkt (Santana's denken wij) hebben een swaybar ......


Swaybar = Anti-Roll-Bar = stabilisator-stang   ? :?: ?

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2016, 19:54

Kun je de stabi niet onder het chassis monteren ipv erop? Kan zijn dat de het niet gaat met de stuurstangen maar dat zou de simpelste oplossing zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor Erik Peters » 13 Nov 2016, 19:56

Landmarcs schreef:Swaybar = Anti-Roll-Bar = stabilisator-stang

En dan blijkt weer dat er toch de nodige verschillen zijn tussen een Santana en een Series III.
Al was het maar de 'voorste' dwarsbalk (bij de Series III) waar het hulpstuurhuis in zit.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor JanTD5 » 13 Nov 2016, 20:13

De plaatsing van de anti roll bar lijkt op de plaats waar de ex def ambulances ze ook hebben. Misschien standaard plek voor de blad geveerde series.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

j4f
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 Okt 2016, 08:39

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor j4f » 13 Nov 2016, 21:12

Landmarcs schreef:
j4f schreef:..... maar wat blijkt (Santana's denken wij) hebben een swaybar ......


Swaybar = Anti-Roll-Bar = stabilisator-stang   ? :?: ?

Groeten MarcS


Klopt, komt op het zelfde neer toch?

Edward schreef:Kun je de stabi niet onder het chassis monteren ipv erop? Kan zijn dat de het niet gaat met de stuurstangen maar dat zou de simpelste oplossing zijn.


Hebben we ook naar gekeken helaas past dit inderdaad niet i.c.m. de stuurstangen / stuurbekrachtiging.


JanTD5 schreef:De plaatsing van de anti roll bar lijkt op de plaats waar de ex def ambulances ze ook hebben. Misschien standaard plek voor de blad geveerde series.

Groet Jan


Het kan best een def. voertuig zijn gezien er ook een NAVO koppeling en een tweede tank in/op zit.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2016, 21:38

Dan is de enige optie naast verwijderen om hem 180 graden om te draaien, zodat ie onder het blok doorloopt. Mits daar genoeg ruimte voor is zonder te laag uit te komen uiteraard.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor Landmarcs » 14 Nov 2016, 10:08

j4f schreef:
Landmarcs schreef:
j4f schreef:..... maar wat blijkt (Santana's denken wij) hebben een swaybar ......


Swaybar = Anti-Roll-Bar = stabilisator-stang   ? :?: ?

Klopt, komt op het zelfde neer toch?
Ik kende "swaybar" nog niet. Is 't wellicht Amerikaans, net als "Firewall" voor "Bulkhead" ?
Edward schreef:Kun je de stabi niet onder het chassis monteren ipv erop? Kan zijn dat de het niet gaat met de stuurstangen maar dat zou de simpelste oplossing zijn.

Hebben we ook naar gekeken helaas past dit inderdaad niet i.c.m. de stuurstangen / stuurbekrachtiging.
JanTD5 schreef:De plaatsing van de anti roll bar lijkt op de plaats waar de ex def ambulances ze ook hebben. Misschien standaard plek voor de blad geveerde series.

Het kan best een def. voertuig zijn gezien er ook een NAVO koppeling en een tweede tank in/op zit.


't Kan ook gewoon zo zijn dat Santana de Anti-Roll-Bar normaal toepaste (wellicht als luxe- of als heavy-duty-optie). In de latere jaren waren de Santana's de verbeterde Series III (in het moederland bleven ze vasthouden aan de kale basis Series III, een wat arrogante "'t Was ooit goed dus het is nu goed" houding. Dat er een anti-roll-bar in de Ambulance kwam is alleen omdat die zonder duikelaar-achtig wordt door de hogere en zwaardere opbouw.

Groeten MarcS

PS   De AntiRollBar andersom op of onder het chassis zoals Edward suggereert is wellicht een goede oplossing.
PS2 Zit er achter ook een AntiRollBar ??

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor piet_g » 14 Nov 2016, 10:51

hoeveel ruimte heb je eigenlijk te kort voor de radiator?

eventueel kijken naar een 110 radiator ipv eentje van een disco2? geen idee of daar verschillen in zitten, maar die van een defender blijft boven de chassisbalken zitten en als ik het goed zie dan zou hij moeten passen net voor je anti roll bar. of ik moet me misrekenen daar.

voor defenders heb je ook verschillende radiatoren met zowel interkoeler er naast als niet. heb je ook nog een oliekoeler die je kwijt moet of niet?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

j4f
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 Okt 2016, 08:39

Re: 109 (Santana) + 110 front

Berichtdoor j4f » 14 Nov 2016, 21:46

Even het e.e.a. gemeten we hebben +- 40cm ruimte (in de hoogte) de radiateur + IC die we gekocht hebben is 45cm hoog.

Weet niet of er iemand de afmetingen weet van zijn radiateur (of hem op kan meten) zou erg fijn zijn. Een zoek richting zou ook al prima zijn, helaas staan de afmetingen (tot nu toe) niet vermeld op de verschillende onderdelen sites.

Momenteel zit er een olie koeler op, echter is dit een V8 transmissie koeler die ze voor het blok hebben gebruikt.
[url]http://www.best-of-land.com/en/shop/parts/spare-parts/clutch-gearbox-transfert-box/discovery-1-and-rrc-v8-oil-cooler-transmission-oem#js_prettyPhoto[product_gal]/0/[/url]


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten