Zoals sommigen al gelezen hebben in het "even voorstellen forum" heb ik nog geen 200km gereden en moet nu al sleutelen... Op zich geen probleem maar:
Na vijf weken hoorde ik toch een wel wat vreemd geluid "ergens onderin". Een paar oren laten luisteren en ogen laten kijken... Na een diagnose "differentieel voor is niet tof" uiteindelijk terechtgekomen bij een lekbak vol met een combinatie van versnellingsbak olie en metaalsplinters.
Nu heb ik zelf niet heel veel verstand van auto techniek, maar wil dit wel leren en ga samen met een handig familielid (die dat verstand wél heeft) deze winter de bak er uit halen en kijken wat er aan moet gebeuren.
Ik heb nog geen tijd gehad hier echt naar te kijken en onderdelen te verwijderen/open te maken.
Ik heb een opname gemaakt van het vreemde geluid. Misschien dat iemand dit wat zegt:
Luister maar: geluidje
Het is niet super goed hoorbaar, maar het gaat hier om het blikkerige geluid. Boven de 30km per uur is dit hoorbaar, daaronder niet.
Als ik harder rijd blijft het geluid ongeveer hetzelfde, wordt niet veel harder of anders... Bij gas geven, dit geluid. Bij geen gas geven, dit geluid. Koppeling in of niet. Boven de 30km dit geluid. In alle versnellingen.
Voor zover ik kan zien loopt er niets aan, rammelt er geen blikje of zoiets.
De eerste diagnose van een Land Rover dealer (met meer verstand van nieuwe auto's verkopen dan van oude techniek vrees ik) was dus dat het differentieel voor kapot is. Men heeft de boel niet los gehad, alleen "gekeken": de olie hierin was iets grijzig maar niet extreem vervuild met slijpsel ofzo... Nieuwe olie er in gedaan, geluid blijft.
Toen hebben we aan de versnellingsbak gedacht. Deze bestaat uit "drie delen" en uit een daarvan (ik geloof de achterste) kwam redelijk veel slijpsel. Tenminste, dat denk ik.

Dit is de magnetische "plug" en in de olie zelf trof ik ongeveer drie keer zoveel aan... Ik weet niet normaal is en wat niet en wanneer iets rijp is voor revisie.
Dus.. De vragen aan de kenners:
- Herkent iemand dit geluid?
- Zou je de hele versnellingsbak eruit halen en na laten kijken/reviseren?
- Of toch het differentieel?
- Kan het iets anders zijn?
Alvast bedankt!
Gr.
Bas