Aankoop Freelander 2 2.2TD4 6-bak 2009

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Teddy

Aankoop Freelander 2 2.2TD4 6-bak 2009

Berichtdoor Teddy » 10 Nov 2016, 21:50

Goedenavond,
Wij zijn Ted en Sou. Na een aantal Volvo's gaan wij nu kijkenvoor onze eerste Land Rover. Het moet een Freelander 2 uit 2009 worden.
Aangezien wij geen ervaring met LR hebben, ontvangen wij graag advies over eventuele zwakke punten en waar wij op moeten letten.

Zaterdag gaan wij de auto rijden en zullen hiervan ook verslag doen.

Wij horen graag van jullie.

Gr.
Ted

RobStewart

Re: Aankoop Freelander 2 2.2TD4 6-bak 2009

Berichtdoor RobStewart » 10 Nov 2016, 23:50

.. welkom Ted en Sou,

probably better in the technical section but ok here's my reply

So I own two Freelander 2s one from 2008 and one from 2010, and I also work for JLR here in the UK, before that I worked for LR Nederland.

If you ask anyone in JLR from the factory to the dealerships, what would be your ultimate product if you had to buy it yourself, then 99% would say Freelander 2, yes we all love the Defender and most of us have owned one or more over the years but for sheer reliability, economy, driving comfort and smile then the F2 has it all.

So the bad points, well actually there are few.

The rear diff howls or is quiet, most have been rebuilt under warranty.
The sump and ladder above leak like buggery, again most have been fixed
The rear Haldex oil pump clogs up with shit and gives a 2WD warning
The throttle body seizes
The jump hose from the throttle body to the intercooler down pipe splits
The hand brake cables split

Personally I would take it out for a test drive and possibly get any fault codes read out, but I would definitely buy it, they are increasing in value at the moment (both of mine are worth 3.000 GBP more than I bought them for, I know this because our sales manager has offered to buy them back due to lack of supply)

Buy it.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

atilgen

Berichtdoor atilgen » 11 Nov 2016, 08:34

Allereerst welkom.

De adviezen van Rob spreken voor zich denk ik.
En ik kan niet anders zeggen dan een heel prettige auto om in te rijden.
Omdat de onze volgend jaar 5 jaar is, en boekhoudkundig gezien afgeschreven is, kan ik een andere auto uitkiezen.
Maar omdat deze auto ons zo goed bevalt, toch maar besloten om er in te blijven rijden.

Ook in het terrein zal je versteld staan hoe ver je nog kan komen met deze auto.
Veel succes met het vinden van een auto.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Teddy

Berichtdoor Teddy » 11 Nov 2016, 10:17

Hoi,
bedankt voor jullie reacties. Daar kunnen wij wat mee. Nou ben ik Volvo's gewend en deze heb ik regelmatig tot ver boven de 5 ton doorgereden zonder noemenswaardige problemen. Hoe houden deze motoren zich?

Gr.
Ted

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Nov 2016, 11:01

Teddy schreef:bedankt voor jullie reacties. Daar kunnen wij wat mee. Nou ben ik Volvo's gewend en deze heb ik regelmatig tot ver boven de 5 ton doorgereden zonder noemenswaardige problemen. Hoe houden deze motoren zich?

Dag Ted,

Hoe de Freelander 2,2TD4 zich houdt weet ik niet (en misschien is ie nog "te jong" voor een echte duurproef).
Wel weet ik dat de "unreliable" Defender-motoren bewezen hebben tot over de 5 ton te kunnen draaien zonder problemen.
Nu zegt dat natuurlijk niks, het zijn andere motoren, en ... het motorleven is ook in belangrijke mate afhankelijk van gebruik en/of misbruik (en daarnaast ook van een zeker onderhoud).
Omgekeerd ken ik een Volvo-man die na tweemaal een ruil 5cylinder-diesel in zijn Volvo nu maar een heel nieuwe 2º hands Volvo heeft. Afgezien van de motorproblemen mist hij de vorige nog dagelijks omdat die voor het overige degelijker etc. was. Ofwel: ook niet iedere Volvo is zaligmakend.

Groeten MarcS

Teddy

Berichtdoor Teddy » 11 Nov 2016, 11:39

Hoi,

Dat klopt inderdaad. Ik ben ook niet bang voor kilometers. De FL heeft 230k gelopen en de onderhoudshistorie is voorhanden.
Was meer dat ik benieuwd was, daar ik met deze auto's in het geheel geen ervaring heb.

Gr.
Ted

Terug naar “Nieuw op het forum”