RRC 4.2 defecte benzinepomp en slaat niet aan op LPG

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoopKerkstra

RRC 4.2 defecte benzinepomp en slaat niet aan op LPG

Berichtdoor JoopKerkstra » 14 Okt 2016, 14:13

Dag vrienden,
Ik ben Joop Kerkstra, woon in Velsen-Zuid en heb een mooie donkerblauwe RR uit 1972. Tijdens de restauratie heeft de vorige eigenaar er een 4.2 motor in laten plaatsen. Op de plek van de tank zit een LPG tank en daarnaast is een kleine benzinetank geplaatst. De motor sloeg altijd aan op benzine. N een poosje ging het systeem over op LPG.
Sinds een paar weken slaat de auto niet meer aan op benzine. De pomp is stuk en er gaat ook geen spanning heen. Degene die dat geconstateerd heeft weet niet waar het relais zit. Weet iemand waar ik moet zoeken?
Ondanks het feit dat de benzinepomp niet werkt slaat de motor wel aan, na ongeveer 10 seconden starten, op LPG.
Sinds vorige week heb ik een nieuw probleem. De motor slaat ook niet meer aan op LPG. De WW had de volgende truc: verwijder het luchtfilter en spuit wat motorstart in het injectiesysteem. Het resultaat: de motor slaat aan en blijft ook gewoon lopen. Vervolgens het luchtfilter weer vastklikken.
Het vervelende is wel dat ik iedere keer deze handelingen moet verrichten om te kunnen rijden.

Wie kan mij helpen aan een oplossing voor het probleem met de benzinepomp en het relais en voor het aanslaan op LPG.

Bij voorbaat bedankt voor de medewerking,

Met vriendelijke groet,

Joop Kerkstra

dyngo

Re: RRC 4.2 defecte benzinepomp en slaat niet aan op LPG

Berichtdoor dyngo » 14 Okt 2016, 22:06

Wel, simpel, gewoon de benzinepomp repareren.
Er is geen relais, dus is er gewoon ergens een slecht contact.

Het is ook goed mogelijk op alleen lpg te rijden.
Om goed op LPG te starten moet het 'eerst benzine, dan lpg' systeem eruit.
Verder moet het electrisch gedeelte optimaal zijn.
Starten met een planetaire startmotor (zo'n kleintje van de 3,9 en later) helpt enorm.
Gaat veel sneller rond en laat het voltage niet zo laag wegvallen.

Twee van mijn RR's hebben een injectie motor (3,9 en 4,6) zonder computer.
LPG wordt direct ingemengd direct voor de plenium chamber (impco).
Injectie is niet aangesloten en alles benzine is verwijderd (veel te duur).
Starten gaat perfect en altijd.
Na langere tijd stilstand (paar weken) duurt het starten iets langer (goed voor opbouw oliedruk).
In koude winter even wachten tot de gasbol verwarmd wordt voor je de weg op gaat.

JoopKerkstra

Berichtdoor JoopKerkstra » 16 Okt 2016, 22:20

Hallo Dyngo,
Bedankt voor je reactie. Ik ga de aansluitingen van de benzinepomp nu zelf controleren. Heb je mogelijk ook nog een tip voor wat betreft het niet meer starten op LPG? 14 dagen terug sloeg de motor gewoon aan op LPG na ongeveer 10 seconden starten. Dat doet hij nu niet meer. De motor draait heel snel in de rondte. Ik laat nu een ander starten en spuit wat motorstart, na het verwijderen van het luchtfilterhuis, rechtstreeks in het het huis van de luchtmassameter. Na ongeveer 3 seconden slaat de motor aan en blijft ook goed draaien. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is. Ik moet nu iedere keer met een spuitje motorstart de motor laten aanslaan.

Tot slot: is het eenvoudig om de injectie uit schakelen?

Met vriendelijk groet,

Joop

dyngo

Berichtdoor dyngo » 17 Okt 2016, 22:15

Hoi Joop,

Is het echt een 72 Range Rover ?
70er Range Rovers hebben geen computer of andere electronica.
Inbouw van een motor met benzine injectie functioneert niet zonder een electronisch regelsysteem.
Dat moet dan met de motor meegekomen zijn.

Een normaal LPG systeem (niet LPI injectie) gebruikt eigenlijk geen electronica.
Omdat mensen eerst op bezine willen starten alvorens over te schakelen op LPG is er wel een module die ingrijpt op het computersysteem.
Als de motor omschakeld van benzine op gas verteld die module aan het computersysteem dat injectie functioneert (terwijl die wordt afgeschakeld).

Als al die electronica in de auto zit is het niet zo eenvoudig daar iets te veranderen.
Je kunt al die elctronica dumpen, maar dan heb je geen mogelijkheid met benzine injectie te rijden (als je dat nu wel hebt)

Twee van mijn Range Rovers rijden uitsluitend op LPG, de injectoren (3,9 en 4,6) in het inlaatspruitstuk dienen slechts als afdichting.
Impco gas met mixer direct voor de plenium chamber. Geen enkele electronica nodig.
Derde Range Rover heeft carburateurs. Origineel (wel op 3,9) en keus tussen benzine en LPG, geen electronica.

Jouw Range Rover start niet of moeilijk op LPG omdat het systeem wil dat je met benzine begint. Met warm weer komt het niet zo nauw, koud wordt alles moeilijker. Met motorstart ga je om de problematiek heen.

Als je benzine injectie hebt (had ik eerst niet begrepen), dat zit de pomp in de tank.
Bekend probleem daar is slechte aarding bij de contacten.
Bij injectie moet er ook een 'inertia schakelaar' zijn, die de benzine toevoer afsluit in geval van aanrijding (maar ook bij een andere schok). Die zit origineel onder de bestuurdersstoel.
Het is dus maar net hoe origineel jouw auto is, of wat is meegenomen van de 4,2.

conny

Berichtdoor conny » 18 Okt 2016, 11:13

Stop maar met het gebruik van die starthulp; vindt motor niet leuk. :roll:

JoopKerkstra

Berichtdoor JoopKerkstra » 20 Okt 2016, 22:24

Hallo Dynco, Ik heb inderdaad niet echt een 72er. Deze staat bol van de elektronica. Al eerder is geconstateerd dat het een later type is met alleen een oud kenteken.
Op de plek van de benzinetank zit de LPGtank. Daarnaast is een kleine benzinetank geplaatst. Met alleen een vlotter om het peil aan te geven. Vanuit de tank loopt een benzineslang (deze is nu lek). Benzine druppelt in een jerrycan! De slang loop naar een pomp. Lang 10 cm, diameter 3 of 4 centimeter. Aan de pomp zitten 2 draden. Vanaf de pomp gaat de slang verder in een filter.

Ik zal zodra ik tijd heb alle contacten controleren en schoonmaken. Onder de bestuurdersstoel zit inderdaad het een en ander. ook een aantal relais en een zekeringkast. Hoe herken ik die inertiaschakelaar?

Bedankt overigens voor je reactie en de tijd die je er in steekt.

Met vriendelijke groet,

Joop

dyngo

Berichtdoor dyngo » 21 Okt 2016, 23:07

Injectie werkt met benzinedruk.
De benzinepomp zit normaal in de tank.
Als dat verandert is zou die los gemonteerde pomp dus een drukpomp moeten zijn.
Dat is dan een accessoire, niet de originele montage.
De leiding naar de pomp moet natuurlijk dicht zijn, anders zuigt de pomp lucht aan, kan dan niet werken.

Inertiaschakelaar zit aan de achterkant onder de bestuurdersstoel en heeft een knop die je in kunt drukken als hij uit staat.
Dat is de veiligheid dat benzinepomp zich uitschakeld bij een ongeval (of andere schok).
Zekering en relais zijn er bij deze autos ook. Zekering in de kast onder dash, relais weet ik niet (opzoeken in Haynes bijv).

Daar houdt mij kennis op.
Ik doe het zonder electronica ..
Het echte bouwjaar is vrij makkelijk te zien aan type bak, interieur, etc.
Zelfs de code in het glas geeft direct het bouwjaar (van glas, en dus carrosserie).
Chassis kan werkelijk 72 zijn of meegenomen met de carrosserie.
Met het boek van Taylor en Dimbleby (first generation) heb je de meeste aanwijzingen.

JoopKerkstra

Berichtdoor JoopKerkstra » 22 Okt 2016, 16:28

Hallo Dyngo,

Prachtige reactie. Daar ga ik mee aan de slag. Bedankt. Je hoort weer van mij als ik klaar ben.

Met vriendelijke groet,

Joop

Terug naar “Techniek”