EGR kleppen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
HvdWildt

EGR kleppen

Berichtdoor HvdWildt » 11 Okt 2016, 13:02

Beste leden het is nu de tweede keer met deze Discovery3 dat ik mijn EGR kleppen moet vervangen er is er een afgebroken na 57000 Km
is er een manier om die kleppen te reinigen. bv Doormiddel van een additieve??

gholweg

Re: EGR kleppen

Berichtdoor gholweg » 11 Okt 2016, 18:03

Ik gok dat er korte stukken gereden worden met de D3?

Bij ons is het zo dat de meeste klanten die bijvoorbeeld vaak met een aanhanger rijden veel minder last hebben van interne vervuiling.
Bij korte stukken hebben die auto's meer last van interne vervuiling en gaan inderdaad EGR kleppen vast zitten.

Je kunt eens proberen een keer per half jaar een dieseladditief van bijvoorbeeld Forté in de tank te gooien, maar ervaring leert dat vooral langere stukken rijden en een beetje doorrijden af en toe meer resultaat biedt.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 11 Okt 2016, 22:45

HvdWildt schreef:...is er een manier om die kleppen te reinigen. bv Doormiddel van een additieve??

... No, No and No

Just change both of them, done 100's and I mean 100's of them it's a simple job to do and do them both.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

HvdWildt

Berichtdoor HvdWildt » 12 Okt 2016, 06:54

gholweg schreef:Ik gok dat er korte stukken gereden worden met de D3?

Bij ons is het zo dat de meeste klanten die bijvoorbeeld vaak met een aanhanger rijden veel minder last hebben van interne vervuiling.
Bij korte stukken hebben die auto's meer last van interne vervuiling en gaan inderdaad EGR kleppen vast zitten.

Je kunt eens proberen een keer per half jaar een dieseladditief van bijvoorbeeld Forté in de tank te gooien, maar ervaring leert dat vooral langere stukken rijden en een beetje doorrijden af en toe meer resultaat biedt.

Ik rij elke dag van huis naar Antwerpen ±100Km en terug dit zijn geen korte stukken 200Km per dag.

marcel vonk

Berichtdoor marcel vonk » 12 Okt 2016, 13:06

Hoe oud is de D3!? als hij oud genoeg is kan je ze ook afdoppen; nooit geen problemen meer...................

Rudolfo1

Berichtdoor Rudolfo1 » 12 Okt 2016, 18:56

Inkoppertje " nooit geen " is altijd 8-) Alsjeblieft niet allemaal over mij heen vallen.

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 12 Okt 2016, 22:36

Inderdaad, alles ouder dan 2007 gewoon afdoppen.
Voor auto's die jonger zijn is inmiddels ook een oplossing maar die kost wel een paar knaken maar altijd nog een stuk minder dan vervangen van die kleppen.

Toen ik die van mij kocht had hij ook een EGR kleppen storing (ze zijn ook al eens vervangen). Toen is het schoongemaakt. Dat is 70000km geleden.
Vreemd genoeg komt het elke keer na een hele lange rit, bijv. 1600km in een keer vanuit Italie, de storing weer even terug. Ik reset hem dan weer en kan er weer een jaar tegen. Totdat ze natuurlijk het echt helemaal begeven.
Ik wijt het aan de mindere diesel in het buitenland, premium tanken scheelt een hoop qua vervuiling. En als de motor goed warm is mag je hem best eens flink op de staart trappen.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

HvdWildt

Berichtdoor HvdWildt » 13 Okt 2016, 12:44

Beste allemaal

Heb gisteren mijn auto weer opgehaald, Met nieuwe kleppen
De oude kleppen bekeken en inderdaat heel veel roet in het huis en om de klepstang.
Ook met de garage " Vreugdenhill4X4" (waar ik al 10 jaar mijn auto laat onderhouden ) gesproken over dit probleem.
zijn advies was om eens een tijd met de dure diesel te gaan rijden. zou schoner moeten zijn!!!!!
De auto is van 2008 dus afdoppen is geen optie, het ontwerp van deze klep zou wel aangepast mogen worden
De klepstang beweegt door het huis heen, daar groeit de roet op aan en dan kan hij niet meer op en neer.
Hij rijd weer als een zonnetje, maar is een dure auto in onderhoud.

Nog bedankt voor de adviezen

Dutchhills

Berichtdoor Dutchhills » 17 Okt 2016, 23:09

Ook D3's van 2008 en jonger kunnen afgedopt worden (en D4's, RRS, etc) las ik laatst. Echter je moet wel een extra stukje hardware(electronica) plaatsen dat de ECU voor de gek houdt zodat die denkt dat de EGR kleppen er nog zitten.
Maar de duurdere diesel is zeker een goede optie, bij mij werkt het in ieder geval erg goed. En met de winst aan km per tank valt het best mee met de extra kosten.

Tja, en goedkoop zal hij nooit worden ben ik bang. Zeker als je voor al je onderhoud naar de dealer moet. Maar wel een genot om in te rijden. :D
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

Terug naar “Techniek”