nieuw en een opbouw 109

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
j4f

nieuw en een opbouw 109

Berichtdoor j4f » 02 Okt 2016, 08:46

hallo,

mijn maat en ik zijn hier nieuw met een landrover 109 die we verder gaan opbouwen.

er zit een defender front op en een 300 tdi blok in

we hebben besloten voor een land rover te gaan sowieso voor de kosten en omdat er vlak bij ons een garage bedrijf zit die ons ook een beetje er naar toe heeft gelokt.

na een roadtrip van 5000 km door noorwegen te hebben gedaan met een subaru forester kwamen we erachter wat meer ruimte en sterker blok dat het wat leuker wordt :P

het plan is deze voor volgend jaar noorwegen klaar te hebben en tussen door me te gaan doen aan evenementen en weekends weg

ik ben van plan een project topic te gaan starten om de vorderingen bij te gaan houden en eventueel goede input van de kenners mee te kunnen nemen in het project.

Ik zal snel even een foto posten van hoe de auto nu is.

Landmarcs

Re: nieuw en een opbouw 109

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2016, 11:58

Dag j4f,

Doe je nog wat meer als alleen die 300Tdi aan de aandrijflijn+assen ?
De normale "drive-line" van de 109 is niet echt opgewassen tegen een serieus groter vermogen/koppel.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 02 Okt 2016, 22:05

In een 109 heb je iets meer ruimte dan in een Subaru Forester, maar qua motorvermogen is het nog maar de vraag, ook al heb je een 300 Tdi blok in de 109 liggen.
En een roadtrip door Noorwegen met een 109 is absoluut leuker.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

j4f

Berichtdoor j4f » 03 Okt 2016, 06:10

Marcs alvast bedankt voor de heads-up :D

We hebben de auto zo gekocht met de motor en versnellings bak erin

We willen hem eerst even apk goed maken
Remdruk cillinder is het membraam van kapot

Alles van boven en beneden opnieuw spuiten en tectyleren
En een paar puntjes wat we zelf irritant vinden even lassen

Maar de aandrijving is dan wel gelijk goed om mee te nemen.
Ik zat zelf al te kijken om de remmerij gelijk te wisselen voor schijfremmen.

En als er iemand eventueel een defender motorkap heeft liggen mag het ook laten weten dat is het enigste nog dat niet omgewisseld was.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Okt 2016, 08:53

Het grootste nadeel van de trommelremmen is dat ze niet zelfstellend zijn. Met enige regelmaat dienen de remschoenen dus afgesteld te worden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 04 Okt 2016, 14:05

interesant.. maar waarom de defender motorkap? staat je gril naar voren bij die 109? want anders is die defender motorkap een beetje te lang in het midden ;).
ben benieuwd naar foto's ;)

let bij het bestellen van onderdelen even goed op een aantal dingen:
- van welk jaar is je 109. er zit een omschakeling in onderdelen zo rond 1980 waarbij de draad van bijvoorbeeld de Remerij naar metrisch is gegaan, daarvoor is het imperial en zo zijn er nog een paar dingen.
- je hebt verschillende 109 modellen. 109 normaal, 109 1 ton (die zul je waarschijnlijk niet hebben) en de 109 stage 1 (lijkt meer op een defender). en dan hebben we het niet gehad over het verschil tussen series 2 en 3 (dacht dat series 1 alleen een 107"gehad had)
- kijk even goed of je versnellingsbak enzo bij deze 109 horen. dan weet je of je naast de motor ook voor die andere onderdelen in de parts manual van de series 3 of de defender moet kijken.

Veel plezier met het opbouwen.

ow ja, de remmerij, met die trommelremmen is het idd regelmatig stellen, maar hoe beter de trommels en de remschoenen, hoe minder dat dat nodig is.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

j4f

Berichtdoor j4f » 09 Okt 2016, 08:34

ik zou nog even wat foto's toevoegen
Afbeelding
Afbeelding

we zijn er ondertussen achter gekomen dat het een santana is ( of beter volgens een kenner althans)

wat betreft de trommel remmen, opzich is het niet erg dat je ze moet stellen maar schijven zijn net wat sterker naar mijn mening.
maar eerst alles apk ready maken om vandaar uit de wagen in leuk speelgoed om te toveren :D

defender motorkap is ook al geregeld dus eerst " upgrade compleet

meer info komt in onze project verslag te staan https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=22&t=9664

DAppeldorn

Berichtdoor DAppeldorn » 09 Okt 2016, 09:01

Ik snap die defender front ook niet.
Helemaal niet als de 300tdi er al in zit. (electrische fan e.d.)

Het is een 109. geen 110.

Maar goed ieder voor zich zelf,

Je hoeft niet als een malle met tectyl aan de gang.
Het grootste deel is aluminium.
Alleen het grill deel (van een 88 en 109), het schutbord, chassis is van metaal.
het plaatwerk zoals vloerpanelen, dak en zij panelen zijn aluminium.

Schoonmaken en opnieuw in de verf zetten geeft een beter resultaat.

Het wil niet zeggen dat aluminium niet kan oxideren, maar dit is vaak alleen waar het aan metaal vast zit.
Daarom waren de metalen delen ook grotendeels voorzien van zink of verf. zink offert zich op t.o.v. aluminium/metaal

En aluminium kan je niet zo 123 verfen zonder een goede voorbereiding.
etch primer- hecht/viller primer -kleur. en je moet het aluminium goed ontvetten (dus met gamma verf kom je er niet)
Bij geen goede voorbereiding komt het verf vroeger of later toch weer los.

Welke versnellingsbak wil je er onder hebben?
Een series bak zal wel niet aan je wensen voldoen.
Denk de lt95 ook niet.

Ik weet niet wat je nog moet lassen, maar de schutbord delen staan wel op ebay. (als het niet perse origineel hoeft).
Deze zijn goed en goedkoop, de duurdere zijn de periode correct met ingeponste ribbels in vloerbak.
Als je je wat tijd gunt, is het vervangen van de stijlen en vloerbak niet z'n zwaar klusje.

Het repareren van de ventilatie flap deel van het schutbord vergt wat meer creativiteit. Dit is geboxt gelast bij de series met versteviging er tussen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Okt 2016, 09:18

j4f schreef:we zijn er ondertussen achter gekomen dat het een Santana is ( of beter volgens een kenner althans)

Ik wou net een reactie sturen nav de kiekjes van het projectverslag ... ik zie ook Santana-kenmerken (de enkele voorruit, en het radiator-frontje).
Het wordt dus alleen maar interessanter (en soms dus complexer omdat Santana de Series III verder door ontwikkelde itt de mannen in Solihull).
Santana ontwikkelde ook in eigen beheer een turbo 2,25, en een 6 cilinder 3,4 liter diesel (voortbouwend op het originele 2,25 blok.

Er zit nu kennelijk een 300Tdi in, geen intercooler ? wel een turbo ? .... en wat voor aandrijflijn (bakken en assen) ?

Een 300Tdi (met turbo en intercooler) leveren "te veel" vermogen om een traditionele Series aandrijflijn lang heel te houden.
Maar wellicht zit er (al) een steviger Santana bak in. Wil je schijfremmen dan zou je ook kunnen kiezen voor een complete, bij de 300Tdi passende Defender aandrijflijn, dan heb je direct permanent 4x4.

Groeten MarcS

j4f

Berichtdoor j4f » 09 Okt 2016, 09:29

De versnellings bak is de bijbehorende bak van de motor ( dus die van een discovery)

de assen e.d hebben we nog niet zo opgelet maar sterker is altijd beter :lol:
maar moet financieel ook leuk blijven is maar een hobby auto voor ons en geen dagelijks

de front was zo al toen we hem kochten alleen motorkap was er niet bij.
schutbord en dergelijke is knijterhard en onderkant ook alleen wat vlieg roest. Ik zal volgende week een foto maken van de bodem. maar aangezien we nu bezig zijn gelijk alles grondig mee pakken voor roest behandeling en voor het oog leuker maken qua kleur.

Terug naar “Nieuw op het forum”