Ik heb al 16 jaar een defender 90 County hard top diesel ( 4 cil) , nooit geen problemen gehad.
Sinds enige tijd heb ik last van bovenmatige roetpluimen uit de uitlaat , in het bijzonder als ik gas bijgeef
De verstuivers zijn onlangs al vervangen, maar helaas geen verbetering
kan iemand mij een tip geven hoe dit te verhelpen. ( ik tank altijd bij een merkpomp..)
roet uitstoot
Re: roet uitstoot
Hallo Blokkie,
Op het techniek forum is er de richtlijn om in de titel van het draadje ook aan te geven om welke auto, bouwjaar en welke motor het gaat.
Daarmee kunnen we iets gerichter helpen om je vraag te beantwoorden.
Bij roet (zwarte rook) denk ik eerst aan lucht tekort. Wat voor luchtfilter heeft je landrover? staan de kleppen goed gesteld?
Fenna
Op het techniek forum is er de richtlijn om in de titel van het draadje ook aan te geven om welke auto, bouwjaar en welke motor het gaat.
Daarmee kunnen we iets gerichter helpen om je vraag te beantwoorden.
Bij roet (zwarte rook) denk ik eerst aan lucht tekort. Wat voor luchtfilter heeft je landrover? staan de kleppen goed gesteld?
Fenna

-
Landmarcs
Precies, vooralsnog weten we van het blokkie van "blokkie" alleen dat het geen Td5 of nieuwer is (omdat maar al te vaak de benaming "Defender" ook voor de Defenderoïden gebruikt wordt). Het kan dus een hele reeks motoren betreffen.
Groeten MarcS
Groeten MarcS
dank voor jullie snelle reactie.
Ik heb 4 cil diesel bj 1996 (83KW) een echte dus ......
De filter heb ik al nagekeken, zie er redelijk schoon uit. ga het eerst met een nieuwe filter proberen, anders naar de garage om kleppen af te laten. stellen.
Helaas is de beschrijving op de filter niet meer te lezen . Op het filterhuis staat wel ESR 2102 ( waarschijnlijk de verwijzing voor het handboek )
Ik heb 4 cil diesel bj 1996 (83KW) een echte dus ......
De filter heb ik al nagekeken, zie er redelijk schoon uit. ga het eerst met een nieuwe filter proberen, anders naar de garage om kleppen af te laten. stellen.
Helaas is de beschrijving op de filter niet meer te lezen . Op het filterhuis staat wel ESR 2102 ( waarschijnlijk de verwijzing voor het handboek )
hallo Blokkie,
de 4 cilinder diesel blokken van landrover (voor de td5)
(Of er ook een 1.6 diesel was weet ik niet zo uit mijn hoofd)
2.0
2.25 (3 hoofdlagers)
2.25 (5 hoofdlagers)
2.5
2.5 turbo
200tdi
300tdi
een ruime keuze dus
afgaand op het door jou vermelde vermogen (83kw) kom ik bij een 200tdi of 300tdi
Niet om je af te kraken, maar dit soort speurwerk door medeforum gebruikers is niet perse heel handig en wordt voorkomen door dit draadje goed toe te passen.
Wellicht heb je de kennis nog niet om dergelijke gegevens direct te produceren, maar het vermogen, bouwjaar en auto type had je wel al in de topic titel kunnen verwerken. Overigens kun je de titel van je topic nog aanpassen door je eerste bericht te bewerken
Met de 200tdi/300tdi heb ik verder geen specifieke ervaring, dus kan je niet verder helpen dan wat generieke diesel kennis.
groetjes, Fenna
de 4 cilinder diesel blokken van landrover (voor de td5)
(Of er ook een 1.6 diesel was weet ik niet zo uit mijn hoofd)
2.0
2.25 (3 hoofdlagers)
2.25 (5 hoofdlagers)
2.5
2.5 turbo
200tdi
300tdi
een ruime keuze dus
afgaand op het door jou vermelde vermogen (83kw) kom ik bij een 200tdi of 300tdi
Niet om je af te kraken, maar dit soort speurwerk door medeforum gebruikers is niet perse heel handig en wordt voorkomen door dit draadje goed toe te passen.
Wellicht heb je de kennis nog niet om dergelijke gegevens direct te produceren, maar het vermogen, bouwjaar en auto type had je wel al in de topic titel kunnen verwerken. Overigens kun je de titel van je topic nog aanpassen door je eerste bericht te bewerken
Met de 200tdi/300tdi heb ik verder geen specifieke ervaring, dus kan je niet verder helpen dan wat generieke diesel kennis.
groetjes, Fenna

-
Landmarcs
Re: roet uitstoot - Defender 90 - 1996
Dag Fenna,
Met 1996 is het een stuk duidelijker.
Een 300Tdi is dan verreweg de meest aannemelijke 4 cilinder (en dan is het in ieder geval ook een "echte" Defender).
Qua roet-uitstoot is er nog wel een en ander denkbaar.
Te weinig lucht blijft een goede kanshebber, en om dan wat te noemen is er misschien sprake van een vermoeide turbo ?
(Was het een ± 10 jaar oudere geweest dan was het maar de vraag of je een Turbo had.)
Groeten MarcS
Met 1996 is het een stuk duidelijker.
Een 300Tdi is dan verreweg de meest aannemelijke 4 cilinder (en dan is het in ieder geval ook een "echte" Defender).
Qua roet-uitstoot is er nog wel een en ander denkbaar.
Te weinig lucht blijft een goede kanshebber, en om dan wat te noemen is er misschien sprake van een vermoeide turbo ?
(Was het een ± 10 jaar oudere geweest dan was het maar de vraag of je een Turbo had.)
Groeten MarcS
Bouwjaar 1996 zal vermoedelijk een 300 Tdi betreffen.
Roeten kan ook veroorzaakt worden als de inspuitpomp niet op tijd staat, bv als de distributieriem versleten is en de boel niet meer "op tijd" staat. De riem moet elke 100.000 km vervangen worden.
Roeten kan ook veroorzaakt worden als de inspuitpomp niet op tijd staat, bv als de distributieriem versleten is en de boel niet meer "op tijd" staat. De riem moet elke 100.000 km vervangen worden.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
- Erik Peters
Of een gedelamineerde luchtslang of een verstopte intercooler.Landmarcs schreef:Te weinig lucht blijft een goede kanshebber, en om dan wat te noemen is er misschien sprake van een vermoeide turbo ?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Of een gedelamineerde luchtslang of een verstopte intercooler.Landmarcs schreef:Te weinig lucht blijft een goede kanshebber, en om dan wat te noemen is er misschien sprake van een vermoeide turbo ?
Groet,
Erik.
Wat ook voor mij naast het luchtfilter de eerste verdachten zouden zijn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Erik Peters schreef:Of een gedelamineerde luchtslang of een verstopte intercooler.Landmarcs schreef:Te weinig lucht blijft een goede kanshebber, en om dan wat te noemen is er misschien sprake van een vermoeide turbo ?
Groet,
Erik.
Wat ook voor mij naast het luchtfilter de eerste verdachten zouden zijn.
Edward van Vugt