[s3/2.5NA] bout afgebroken van waterpomp 2.5NA

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

[s3/2.5NA] bout afgebroken van waterpomp 2.5NA

Berichtdoor piet_g » 21 Sep 2016, 09:34

Ik dacht gisteren avond even mijn waterpomp te vervangen. de oude was flink aan het roesten en ik had al weer even een nieuwe liggen. dus lekker begonnen en op zich ging alles goed, tot de laatste bout. een aantal bouten zat best vast, zo te zien een beetje roest vorming en wat zetten in het blok. ze wilden uiteindelijk er uit draaien, alleen een van de lange bouten brak natuurlijk af. precies een van de bouten die door de waterpomp in het onderblok zit.

Afbeelding

De vraag is nu, wat is wijsheid.

- kan ik die bout gewoon opboren zonder de achterplaat van de waterpomp weg te halen?

- moet ik die plaat wel weg halen, om bij het onderblok te komen? iets wat betekend dat ik mijn kruk as poelie, al mijn timing gears en mijn distriebutiepomp moet verwijderen..

- kan ik het gewoon laten en die bout er uit laten en dan met vloeibare pakking alles dicht maken. of is dat wachten op de eerste lekkages wanneer er druk op het systeem staat? aangezien die bout twee casings tegen het onderblok aan trekt.

eerlijk is eerlijk, ik zit er niet helemaal op te wachten om alles van het onderblok af te halen. zeker niet omdat de laro in de achtertuin staat en dat het moeilijk te zien is met het feit dat het vroeg donker is.

ik hoor het graag van jullie. hier onder trouwens een foto van hoe kort de bout geworden is..

Afbeelding
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Duco55

Re: [s3/2.5NA] bout afgebroken van waterpomp 2.5NA

Berichtdoor Duco55 » 21 Sep 2016, 10:29

-
Zelfde als op Laroprik
Kan je hem niet eerst weken met wd40 oid en er dan dun gat in boren , zodat je met zon speciaal stukje gereedschap de restanten ter uit kan proberen te halen.
Ik bedoel zon speciaal boortje met schroefdraad de verkeerde kant op. Die draait zich steeds vaster en trekt daarmee de bout los. Door het kleine gaatje heeft hij ook meer ruimte om naar binnen te komen.
En beetje warme stoken ( paar keer zodat wd40 dieper komt) en dan voor het losdraaien
Succes
Duco
RRC 1986

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Sep 2016, 13:44

Hallo Piet,

Met alleen 2 bouten ben ik bang dat het gaat lekken, er zitten er niet voor niets drie. Achter dat huis en de aansluiting op het blok zit nog een pakking (ERR1607).
Zo te zien is de bout afgebroken net waar de schroefdraad begint, wat betekend dat er nog een klein stukje uitsteekt buiten het blok (en in het alu. huis).
Misschien is dit huis heel iets los te draaien (zonder alles te demonteren) waardoor je net, met een smal tangetje tussen blok en huis, de afgebroken bout vast kunt pakken en mogelijk, na inweken met kruipolie, eruit kunt draaien.
Een linkse tap is ook een optie alleen heb je niet veel ruimte in het alu. boutgat.
Er bestaan ook stervormige hardstalen pennen die je in een boorgaatje (in het boutje) kunt slaan, maar die heb ik ook al eens af zien breken :cry: en dan ben je nog verder van huis.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Sep 2016, 13:54

ja idd.. het is best een diepte door die behuizing heen. en ik heb al een keer gehad dat een hardstalen linkse tap af brak bij het verwijderen van een andere bout. dan ben je idd verder van huis, want dat zijn krengen om er uit te kijken. geloof dat het me vorige keer niet gelukt was.

dat van elkaar halen is idd wel interesant om te proberen. het staat al te weken in de kruipolie. en ik weet dat als ik de bout er weer terug in steek, dan ik geen draad heb waar hij op pakt. vraag me alleen af of hij echt uit steekt. plus ik hoop echt dat dat gaat, want de bout kwam er heel stroef uit.. veel te stroef eigenlijk.

hoe kan ik dit voorkomen eigenlijk? kopervet er tussen?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Sep 2016, 14:27

Mij lijkt de beste manier toch om de distributie weg te halen zodat je goed bij het restje bout en het gat kunt. Dan kun je het restant waarschijnlijk verwijderen zonder schade aan het blok. Wel het meeste werk......

Voorkomen idd door in te vetten.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Sep 2016, 20:50

Inderdaad is het beste gewoon het deksel etc. loshalen en met een beetje geluk steekt er nog iets uit het blok. Eventueel las je daar dan een moertje op, wordt het boutje heet (wat de roest 'breekt') en boutje is er dan doorgaans wel uit te draaien.

Voorkomen, zoals je zelf al aangeeft, door insmeren met kopervet.

Toen ik een aantal jaren geleden de waterpomp van mijn 300 Tdi moest vervangen wegens lekkage (kon ik alles vlot losdraaien en) heb ik de bouten ingesmeerd met kopervet. Voor als het ooit weer eens los moest, niet vermoedend dat dit al na 7000 km het geval zou zijn. :o De nieuwe (bij Paddockspares bestelde goedkope waterpomp) begon toen een geluid te maken als een oude koffiemolen. Weer een nieuwe besteld bij Paddockspares, maar toen een OEM versie die wel ietsje duurder was (en die bleek uiteindelijk van Quinton Hazel te zijn). Die goedkope zag ik toen al niet meer op hun site staan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Sep 2016, 22:08

Dank voor de reacties. dan gaat dat het worden.

heb vandaag al een dop besteld voor de bout van de krukas poelie. en heb de steiger opgehaald om een tentje te kunnen bouwen.. en dan gaan we er voor, moet alleen nog een goede poelie trekker hebben denk want denk niet dat ik met die kleine die heb alles er af ga krijgen.

bij mij is de waterpomp er nooit af geweest. dus de bouten heb ik zelf nooit echt in handen gehad.

dat lassen is ook nog wel een goed punt. heb in ieder geval al wel de gasbrander klaar staan. en heb een set bout verwijderaars gehaald. ofwel linkse tappen :P.
------

Terug naar “Techniek”