90 2.25L Benzine uit 1984 stinkt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jtwaleson

90 2.25L Benzine uit 1984 stinkt

Berichtdoor jtwaleson » 20 Sep 2016, 21:07

Jaren geleden heb ik de Defender van mijn tante voor een week geleend en sindsdien ben ik besmet met het LR virus. Dit resulteerde een maand of twee terug in de aankoop van een Defender 90 uit 1984. Het is de 4 cilinder 2.25L benzine versie, geen V8. Benzine, hobby-auto en 25+ jaar, dus overgangsregeling.

Ik heb er inmiddels zo'n 1500KM mee gereden, maar baal nu wel vanwege de ongezonde lucht in de auto. Bij rijden op de snelweg en de luchtkleppen open (ramen dicht) gaat het prima. Zodra je stil staat voor een stoplicht of de ramen open doet begint het te ruiken naar uitlaatgassen (of misschien verbrandde olie, ik ken het verschil nog niet). De demper van de uitlaat is er een paar weken voor aanschaf afgevallen, die heb ik vervangen maar dit hielp niet veel. Het uitlaatsysteem ziet er in principe goed uit, geen gaten voor zover ik heb kunnen zien. Er zit wel redelijk wat olie (zweetplekken) rond de motor en de versnellingsbak.

Ik ben vrij handig maar nog niet met auto's. Ik zou graag weten of dit inderdaad niet hoort en waar ik moet beginnen met zoeken naar het probleem. Uiteindelijk natuurlijk ook hoe naar hoe ik het op kan lossen :)

tim

Re: 90 2.25L Benzine uit 1984 stinkt

Berichtdoor tim » 21 Sep 2016, 01:36

Loop de gehele uitlaat na met je vlakke hand, het liefst met iets verhoogd stationair toerental.
De overgangflensen in het systeem zijn de eerste verdachten.
Als de uitlaat ergens lek is, moet je dat met je hand voelen.
Controleer vooral je spruitstuk/aansluiting carb op het blok.

een zwetend blok/bak is zeker niet ongewoon in een laro, ookal zou het niet nodig zijn/horen.
oliedruppels die lekken op een hete uitlaat geven een andere geur dan uitlaatgassen.

je ruikt bij stilstaande situatie geen benzinedampen als in bv een vlotterbak van de crab die overloopt?
want dat is iets anders dan uitlaatgassen ruiken.

succes.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Sep 2016, 10:41

Heb het gehad in een Def 300 tdi. Me de pleuris naar gezocht tot ik bedacht dat de bakken en assen ook ontluchting hebben. Die kwamen allemaal uit in de tunnel bij de versnellingspook......... :lol: :lol: :lol:

Uitlaat kun je ook gewoon met zeepsop doen net zoals je een gas of luchtleiding controleert op lek. ;)
Laatst gewijzigd door Edward op 21 Sep 2016, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Sep 2016, 13:35

tim schreef:.....
oliedruppels die lekken op een hete uitlaat geven een andere geur dan uitlaatgassen.
.....

Nog weer anders - ook vies - stinkt verdampende koelvloeistof.

Groeten MarcS

jtwaleson

Berichtdoor jtwaleson » 21 Sep 2016, 13:52

Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond of morgen proberen te kijken!

jtwaleson

Berichtdoor jtwaleson » 25 Sep 2016, 16:59

Nou, dat duurde wat langer dan verwacht. Ik voelde niet duidelijk ergens lucht vandaan komen. Wel heb ik mijn hand een paar seconden achter de uitlaat gehouden en nu stinkt mijn hand ook :p Het lijkt me overmatig veel stank uit de uitlaat te zijn. Wellicht hangt dat gewoon de hele tijd rond de auto.

Na wat verder lezen ontdekte ik dat deze 2.25L motor (zonder aanpassingen) niet geschikt is voor loodvrije benzine. Ik heb geen idee of dit blok ooit aangepast is. Zou het kunnen dat er in de loop der tijd kleppen versleten zijn en zou dat de stank kunnen verklaren?

Bijgevoegd nog een foto van klein lek bij de carborateur. Lijkt me niet ernstig, maar hoor graag de mening van iemand met verstand van zaken :)
Bijlagen
DSCF5841.JPG

jtwaleson

Berichtdoor jtwaleson » 24 Okt 2016, 08:41

Opgelost! Er zat wat speling tussen het eerste stuk van de uitlaatpijp en het spruitstuk. Ik heb de bouten aangedraaid vanaf onder de auto met twee verlengstukken op de ratel. Stank is nu vrijwel helemaal weg (in de cabine dan).

Terug naar “Techniek”