Luchtvering discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bas75

Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Bas75 » 16 Sep 2016, 09:02

Hallo allemaal, ik heb een vraag over de luchtvering van mijn discovery 3. Alles werkt zover ik kan zien naar behoren, vroeg me af of het normaal is dat ik af en toe de compressor hoor als de motor draait nadat ik een stukje heb gereden? Ik kan me voorstellen dat deze natuurlijk af en toe aan moet gaan om de tank te vullen. Vanochtend zag ik dat mijn Disco iets naar rechts overging, na meting ongeveer 1,5 cm. Na het starten werd dit gelijk gecorrigeerd...

Dutchhills

Re: Luchtvering discovery 3

Berichtdoor Dutchhills » 16 Sep 2016, 23:37

Bas,

Als je eens in de buurt van Amersfoort bent stuur me eens een PM. Dan lezen we je D3 eens uit.
Maar als je auto 's nachts zakt betekent dat er ergens een lek in je luchtsysteem zit. Het is niet ongebruikelijk, maar vaak lastig op te sporen waar het lek zit.
Nogmaals: garantie, ermee terug, dit hoort in ieder geval niet.

De compressor gaat na starten van de auto altijd lopen en brengt de luchttank onder de auto op druk, meestal duurt het rond de minuut of minder. Als die gevuld is slaat hij weer af.
Normaliter zal hij bij normaal gebruik nauwelijks meer aanslaan. Alleen als je naar offroad hoogte gaat uiteraard wel. Dan vult hij de balgen vanuit de tank die dan weer door de compressor wordt nagevuld.

Als jij regelmatig na een stuk rijden de compressor nog hoort is er waarschijnlijk ergens een lek. Je kunt eens gewapend met een plantenspuit met zeeoplossing onder de auto kruipen en alle luchtleidingen en aansluitingen die zichtbaar zijn bespuiten. En visueel eens goed je veerbalgen controleren.
Maar als je nog garantie hebt gelijk mee terug en vooral niets zelfs doen.
2005 RRS Supercharged Buckingham Blue - Verkocht
2008 Discovery 3 TDV6 HSE Lux Auto Buckingham Blue - Ex Dutch Royal House - 365000 km - Verkocht
Sankey Wide Track MKII
Sankey Wide Track MKIII
1988 Landrover 110 County V8 "Gomba" - VERKOCHT
IIDTOOL, vanaf software release 2.19 VIN Free voor o.a. code lezen en wissen.

Roger

Berichtdoor Roger » 18 Sep 2016, 18:52

mijne uit 2006 staat na een dag of 3 stilstaan ook bijna op het nulpunt dus ik zal er ook eens met een plantenspuit op uit moeten vrees ik.

ik hoor de compressor eigenlijk alleen na het starten even en inderdaad na aanpassen rijhoogte.

geen idee hoe snel een D3 weer mag inzakken.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Bas75

Berichtdoor Bas75 » 19 Sep 2016, 10:37

Dutchhills schreef:Bas,

Als je eens in de buurt van Amersfoort bent stuur me eens een PM. Dan lezen we je D3 eens uit.
Maar als je auto 's nachts zakt betekent dat er ergens een lek in je luchtsysteem zit. Het is niet ongebruikelijk, maar vaak lastig op te sporen waar het lek zit.
Nogmaals: garantie, ermee terug, dit hoort in ieder geval niet.

De compressor gaat na starten van de auto altijd lopen en brengt de luchttank onder de auto op druk, meestal duurt het rond de minuut of minder. Als die gevuld is slaat hij weer af.
Normaliter zal hij bij normaal gebruik nauwelijks meer aanslaan. Alleen als je naar offroad hoogte gaat uiteraard wel. Dan vult hij de balgen vanuit de tank die dan weer door de compressor wordt nagevuld.

Als jij regelmatig na een stuk rijden de compressor nog hoort is er waarschijnlijk ergens een lek. Je kunt eens gewapend met een plantenspuit met zeeoplossing onder de auto kruipen en alle luchtleidingen en aansluitingen die zichtbaar zijn bespuiten. En visueel eens goed je veerbalgen controleren.
Maar als je nog garantie hebt gelijk mee terug en vooral niets zelfs doen.

Bedankt voor het aanbod. Houd ik zeker even in gedachten. Vrijdag moet ik toch even langs Leeuwenkamp in Purmerend, misschien dat ze daar ook even kunnen kijken. Vannacht is de auto ongeveer 1 cm gezakt aan beide kanten gelijk, misschien valt t allemaal mee..

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Sep 2016, 11:41

Roger schreef:geen idee hoe snel een D3 weer mag inzakken.

Niet. Simpel, zakken is een lek en die worden nooit vanzelf kleiner alleen groter. Gewoon verhelpen dus. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2016, 11:53

Edward schreef:
Roger schreef:geen idee hoe snel een D3 weer mag inzakken.

Niet. Simpel, zakken is een lek en die worden nooit vanzelf kleiner alleen groter. Gewoon verhelpen dus. ;)

Nu ja, dit is natuurlijk ietsje gechargeerd .... maar als je kijkt naar je banden, dan weet je het snel genoeg.
Verliezen je banden zoveel lucht dat je na een nacht ziet dat de auto lager staat dan weet je het: een lek, of minstens poreus.
Voor de lucht-balgen is het niet veel anders. Heel langzaam zal er iets lucht weglekken (maar dat is iets van weken-maanden, net als bij banden), wellicht is er ook een iets wegzakken door de afkoeling (de druk neemt ook iets af met de temperatuur) maar zodra de luchtbalgen ineens sneller lucht verliezen als vroeger dan is er ergens iets lek of minstens poreus. Met die balgen heb je dan bovendien ook nog eens het effect dat ze als ze stilstaan vaak minder lekken omdat het lek dichtgedrukt wordt.
Of te wel: tijdens het rijden verlies je meer lucht en dus is het volgende dat versneld stuk gaat de compressor.

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 19 Sep 2016, 17:06

ok helder.

zal gaan zoeken.
:(
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Sep 2016, 22:13

Nou heb ik ook daadwerkelijk auto's (gehad) met luchtvering Marc en ik kan je vertellen dat als je een Range P38 in goede staat van onderhoud 5 weken wegzet hij gewoon nog op hoogte staat qua luchtvering en dat de accu ook nog gewoon vol genoeg is om te starten........ :D :D

Want dat is net zo'n fabel; dat een Range of D3/4 na een week stilstaan een lege accu zou moeten hebben... ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Sep 2016, 09:45

Edward schreef:Nou heb ik ook daadwerkelijk auto's (gehad) met luchtvering Marc en ik kan je vertellen dat als je een Range P38 in goede staat van onderhoud 5 weken wegzet hij gewoon nog op hoogte staat qua luchtvering en dat de accu ook nog gewoon vol genoeg is om te starten........ :D :D

Want dat is net zo'n fabel; dat een Range of D3/4 na een week stilstaan een lege accu zou moeten hebben... ;)

Edward,

Ik spreek je graag tegen, maar hier niet.
Als ik na 5 weken zou zien dat mijn banden zichtbaar ingezakt zijn dan zijn de (ook) lek (of minstens poreus).
Wat betreft die accu-ervaringen is het wat "gemengder", daar speelt ook de accu-conditie een rol.
Ik had op een gegeven moment een accu in mijn Td5 Defender die na 3 weken stilstand al heel moe was.
Dat was de combinatie van de leeftijd van de accu met een dynamo die vanaf nieuw al aan de krappe kant laadspanning gaf (waardoor de accu ook weer sneller oud wordt). Bij de Range of D3/D4 moet de auto netjes gaan slapen -- en het kost tijd om dat te checken, dus wordt het al dan niet slapen meestal niet gechecked en nog minder gerepareerd.

Groeten MarcS

Claris

Berichtdoor Claris » 20 Sep 2016, 19:30

Dit gaat allang niet meer over de oorspronkelijke vraag van Bas75.

Dat maakt het zoeken in het techniek forum zo lastig, al die ballast die niets met het eigenlijke item te maken heeft waar je doorheen moet.

Clarissa

Terug naar “Techniek”