Dag Allemaal,
Wat is er te doen aan een trage tot weigerachtige centrale achterdeur (de 3º deur in mijn geval) vergrendeling.
Wat zijn de eerste "suspects" bij een zwak tot nauwelijks mee-werkende achtredeur-vergrendeling.
Deze deurvergrendeling was al vaker/langer niet altijd even wakker (er is zelfs onder garantie al naar "gekeken"), maar sinds vandaag is het bar en boos. Ik kan de deur beter met de sleutel openen en sluiten. Na een paar maal handmatig bedienen doet ie weer een beetje mee, maar dat is bijna nog erger als niet meedoen want doet ie een beetje mee dan moet je 'm per definitie steeds controleren.
Groeten MarcS
Defender "Puma" - Trage centrale deurvergrendeling achterdeur
Re: Defender "Puma" - Trage centrale deurvergrendeling achterdeur
Hallo Marc,
Luxe hoor die centrale vergrendeling
Hoewel ik geen last heb van centrale vergrendeling, komen er bij mij wel een aantal mogelijke oorzaken van een haperende vergrendeling naar boven drijven:
- onvoldoende smering van het mechanisme
- massa storing van de electrische aansturing
succes,
Fenna
Luxe hoor die centrale vergrendeling
Hoewel ik geen last heb van centrale vergrendeling, komen er bij mij wel een aantal mogelijke oorzaken van een haperende vergrendeling naar boven drijven:
- onvoldoende smering van het mechanisme
- massa storing van de electrische aansturing
succes,
Fenna

-
Landmarcs
fenix2 schreef:Luxe hoor die centrale vergrendeling
Tja, weer een gevalletje van: Alles wat er extra op zit kan ook extra kapot.
Ik denk dat het mechanisch is aangezien meermaals gebruik een zekere verbetering geeft (en eerder ook al gaf).
Bovendien wijst het feit dat ook alleen het mechaniek extra bedienen helpt nog eens extra in een mechanische hobbel.
Ik hoop op ervaringsdeskundigheid zodat ik alvast een extra hint heb waar ik het zoeken moet.
Zonder wordt het vast een langere zoektocht want als een paar keer "rammelen" tijdelijk helpt is het opsporen van het steeds weer terugkerende haper-punt een langdurige excercitie.
Groeten MarcS
-
Jankouwenberg
Mijn eerste verdachte zou de bedrading zijn. De centrale deurvergrendeling trekt kortstondig veel stroom, als de massa of een van de schakeldraden half doorgesleten of slecht contact maken, krijg je precies het effect wat je beschrijft.
Traag, te weinig kracht voor ontgrendelen.
Smeren (met white Grease ) wil ook wel eens een tijdelijke oplossing bieden.
Jan
Traag, te weinig kracht voor ontgrendelen.
Smeren (met white Grease ) wil ook wel eens een tijdelijke oplossing bieden.
Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw
2cv Citroën 1983 blauw
- Erik Peters
Dat is natuurlijk redelijk eenvoudig te testen door rechtstreeks vanaf een accu (in goede conditie) contact te maken met de massa en één van de schakeldraden (open of dicht) op of nabij de deurvergrendeling. Als het zo wel goed werkt, dan dien je het in de bedrading te zoeken.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Dag Allemaal,
't Zal wel weer de som der dingen zijn. Een quick-and-dirty aanpak, dwz met de spuitbus siliconen-spray en even wat "rammelen" werkt het weer zoals "vanouds" .... ook na even een uurtje met rust laten. (Voor de goede verstaander: de werking "als vanouds" was ook al niet echt overtuigend.)
Waarschijnlijk zijn tussen de centrale aansturing en de décentrale actuator de draadjes volgens de Lucas-traditie uitgevoerd. En is er sprake van vuil-ophoping rond de actuator en het mechaniek (wellicht omdat een en ander ooit eenmalig wat ruimer in het vet gezet is), en tenslotte is er het slot dat ook nog eens ingebouwde slijtage heeft (bij mijn oude trouwe blauwe Td5 deed het slot het na een jaar of 8 ineens alleen nog maar "verkeerd-om" omdat bij het terugdraaien van de sleutel het mechaniek weer werd meegenomen, denkelijk was er een of ander frictie-deel/veertje moe geworden).
Anyway, alles moet nog een keertje open, dan kan daarna het mechanische deel iets minder quick en iets minder dirty weer aan het werk.
Waarschijnlijk is de elctrickery alleen serieus goed te krijgen met een rigoureuze aanpak, een decentraal condensator-accuutje en een relais-aansturing, dan heb je ook bij dunne draadjes en een wat lagere accu-spanning decentraal genoeg "Ump" om behoorlijk door te duwen. De wat stroperige werking is denkelijk de oorzaak van een snel verdergaande vervuiling die dan weer een nog stroperige werking geeft .....
Voor die serieuze aanpak moet ik mijn broertje nog eens lijmen ... (hij is uiterst tevreden met zijn High-Caps startaccu, zelfs als je die Caps al ver hebt leeggetrokken is er nog steeds startvermogen - het terug opladen duurt dan iets langer, maar altijd nog veel korter als een loodaccu).
Groeten MarcS
't Zal wel weer de som der dingen zijn. Een quick-and-dirty aanpak, dwz met de spuitbus siliconen-spray en even wat "rammelen" werkt het weer zoals "vanouds" .... ook na even een uurtje met rust laten. (Voor de goede verstaander: de werking "als vanouds" was ook al niet echt overtuigend.)
Waarschijnlijk zijn tussen de centrale aansturing en de décentrale actuator de draadjes volgens de Lucas-traditie uitgevoerd. En is er sprake van vuil-ophoping rond de actuator en het mechaniek (wellicht omdat een en ander ooit eenmalig wat ruimer in het vet gezet is), en tenslotte is er het slot dat ook nog eens ingebouwde slijtage heeft (bij mijn oude trouwe blauwe Td5 deed het slot het na een jaar of 8 ineens alleen nog maar "verkeerd-om" omdat bij het terugdraaien van de sleutel het mechaniek weer werd meegenomen, denkelijk was er een of ander frictie-deel/veertje moe geworden).
Anyway, alles moet nog een keertje open, dan kan daarna het mechanische deel iets minder quick en iets minder dirty weer aan het werk.
Waarschijnlijk is de elctrickery alleen serieus goed te krijgen met een rigoureuze aanpak, een decentraal condensator-accuutje en een relais-aansturing, dan heb je ook bij dunne draadjes en een wat lagere accu-spanning decentraal genoeg "Ump" om behoorlijk door te duwen. De wat stroperige werking is denkelijk de oorzaak van een snel verdergaande vervuiling die dan weer een nog stroperige werking geeft .....
Voor die serieuze aanpak moet ik mijn broertje nog eens lijmen ... (hij is uiterst tevreden met zijn High-Caps startaccu, zelfs als je die Caps al ver hebt leeggetrokken is er nog steeds startvermogen - het terug opladen duurt dan iets langer, maar altijd nog veel korter als een loodaccu).
Groeten MarcS