caravan

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
challenge

caravan

Berichtdoor challenge » 31 Aug 2016, 22:41

Wij willen graag informatie of het mogelijk is om met een series 3 109 diesel een caravan te trekken.
Hiermee bedoel ik zowel over de tolweg maar ook gewoon door de gangbare bergweggetjes die ik nu neem met mijn volvo v70 diesel.
De caravan leeg weegt 1050 kg en mag tot 1300 kg beladen worden oftewel 250 kg meenemen. Verder zijn we benieuwd wat de kosten zijn om stuurbekrachtiging in te bouwen.

challenge

Re: caravan

Berichtdoor challenge » 31 Aug 2016, 23:19

Wij zijn dus echt onbekend met de landrover serie 3 diesel. Dacht dat deze permanent 4 wiel heeft. Dit blijkt niet het geval te zijn. 4 wiel moet ingeschakeld worden klopt dit ??

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2016, 23:36

Ja, dat klopt.
Vanaf de RangeRover, de 109 Stage I (V8) en daarna de Defender(oïden) heeft de LandRover permanent 4x4.

Met uitzondering van de Stage I hebben de Series dus voor op de weg achterwiel aandrijving en de 4x4 (zonder midden differentieel - dus alleen op niet harde ondergrond inzetbaar) is inschakelbaar. In "Low" is het sowieso 4x4.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Sep 2016, 00:01

challenge schreef:Wij willen graag informatie of het mogelijk is om met een series 3 109 diesel een caravan te trekken.

Ja, dat kan.
Maar.....net zo snel als met een Volvo V70 diesel zal niet lukken.
Lees deze berichten maar eens helemaal/allemaal door.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2016, 09:38

Erik Peters schreef:
challenge schreef:Wij willen graag informatie of het mogelijk is om met een series 3 109 diesel een caravan te trekken.

Ja, dat kan.
Maar.....net zo snel als met een Volvo V70 diesel zal niet lukken.
Lees deze berichten maar eens helemaal/allemaal door.

Als de wettelijke snelheidbeperkingen maar laag genoeg zijn wordt het makkelijker voor de LandRover om de Volvo bij te houden ;)

Als de helling gemener is als goed voor de Volvo .... krijg je zelfs een moment dat de LandRover het beter doet.

Maarrrrr ... niet voor niks gaan veel Series-rijders niet zo ver op vakantie dat ze over de Tol(auto)weg moeten denken.

Als je regelmatig en met een zeker gemak/comfort ver wilt is een Series-diesel niet echt eerste keus en eigenlijk in alle opzichten onvergelijkbaar met een Volvo V70. Ben je besmet met "het virus" dan kan bijna alles, maar dan nog zou ik liever een Defender met een Tdi of Td5 kiezen (maar die zijn nog even wat langer niet belastingvrij).

Groeten MarcS

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 01 Sep 2016, 12:18

Hou er ook rekening mee dat je zonder een goedgekeurde trekhaak slechts 750 kilo mag trekken, als die goedgekeurde trekhaak er al op zit geen probleem, maar anders wordt het lastig want is niet meer nieuw te koop en zul je, om zoveel te mogen trekken, naar de RDW moeten voor een speciale trekhaak keuring.

G-J.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Sep 2016, 13:14

Crazy-G schreef:Hou er ook rekening mee dat je zonder een goedgekeurde trekhaak slechts 750 kilo mag trekken, als die goedgekeurde trekhaak er al op zit geen probleem, maar anders wordt het lastig want is niet meer nieuw te koop en zul je, om zoveel te mogen trekken, naar de RDW moeten voor een speciale trekhaak keuring.

Of een tweede-handse Brink vinden, of een (E) goedgekeurde uit een van de ons omringende EU-landen scoren.
Een speciale RDW-trekhaak-keuring is denkelijk de lastigste route.
De Series mag zonder probleem - eventueel na het inschrijven van de juiste gegevens - tot 2000 kg trekken.

Groeten MarcS

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 02 Sep 2016, 07:26

Landmarcs schreef:Maarrrrr ... niet voor niks gaan veel Series-rijders niet zo ver op vakantie dat ze over de Tol(auto)weg moeten denken.

Als je regelmatig en met een zeker gemak/comfort ver wilt is een Series-diesel niet echt eerste keus en eigenlijk in alle opzichten onvergelijkbaar met een Volvo V70. Ben je besmet met "het virus" dan kan bijna alles, maar dan nog zou ik liever een Defender met een Tdi of Td5 kiezen (maar die zijn nog even wat langer niet belastingvrij).

Groeten Marc

Er zijn er genoeg die met een Series lange afstanden afleggen hoor. Een paar weken geleden hebben we in een konvooi van 272 Land Rovers End-to-end gedaan. (Land's End naar John O'Groats). Daar waren een aantal Series I, II, III en ex-MOD 2,5NA bij die het prima gered hebben.

Hajo Strik wilde met zijn ex-mil Series III een aantal weken door de USA gaan toeren (ware het niet dat zijn auto niet langs de douane kwam) en zo ken ik nog vele voorbeelden.

En de afgelopen jaren zijn wij met onze 110 2,5NA uit 1983 ook heel Europa doorgereden. Het grootste verschil tussen verre vakanties met een Volvo ten opzichte van een Series, is dat bij de Volvo de vakantie begint als je op de bestemming aankomt en bij de Series zodra je van huis vertrekt.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 02 Sep 2016, 09:22

Landmarcs schreef:of een (E) goedgekeurde uit een van de ons omringende EU-landen scoren.

Ben ik al eens naar op zoek geweest maar daar kan ik niet veel vinden, heb ook geen idee wat voor merk of waar ik nou precies naar moet zoeken, vandaar dat ik al zei dat het lastig zou zijn om een goedgekeurde te vinden.

Weet jij wellicht een merk of welk land de meeste kans geeft Marc?

G-J.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2016, 09:40

Crazy-G schreef:
Landmarcs schreef:of een (E) goedgekeurde uit een van de ons omringende EU-landen scoren.

Ben ik al eens naar op zoek geweest maar daar kan ik niet veel vinden, heb ook geen idee wat voor merk of waar ik nou precies naar moet zoeken, vandaar dat ik al zei dat het lastig zou zijn om een goedgekeurde te vinden.

Weet jij wellicht een merk of welk land de meeste kans geeft Marc?

Dixon-Bate in Engeland lijkt mij stap 1 bij een zoektocht (Edward noemde Dixon-Bate ook al eens), en anders de "usual suspects" op het LandRover-moeder-eiland (en dan navragen/naspeuren of er een (E)goedkeuring aan hangt).

Anders wellicht eens een Google-zoektocht.
Qua keuren staat Duitsland altijd hoog op de ladder, daar zou dus ook maar zo een fabrikant kunnen zijn (als er genoeg vraag is aldaar).
In Zwitserland rijden nog steeds veel Series rond, alleen is Zwitserland geen EU dus hebben ze waarschijnlijk een eigen keur.

En als "laatste" is er nog de optie om uit te zoeken wat er met de Brink-goedkeuringis gebeurd. Bestaat Brink nog, zo niet wie heeft de rechten overgenomen. Gezien de serieuze tweede-hands prijzen zou een "re-run" commercieel interessant kunnen zijn.

Groeten MarcS

Terug naar “Reizen”