TD5 Defender 110: geluid uit versnellingsbak & alarm afgekoppeld?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LaurensR

TD5 Defender 110: geluid uit versnellingsbak & alarm afgekoppeld?

Berichtdoor LaurensR » 30 Aug 2016, 09:22

Hallo!

Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een TD5 Defender 110 uit 2002 met 2 ton op de teller. Ik ben de auto nog wat aan het leren kennen: elke rit is weer anders want een nieuw piepje of kraakje ;) Gelukkig geen lampjes die blijven branden, anders dan die boven de voor- en achterbumper en verdwijnen (bijna) alle nieuwe piepjes en kraakjes weer na iedere rit. Mijn eerste clubdag op Landsard afgelopen week vond ik een geweldige ervaring!

Ik heb wat gezocht op het techniek forum, maar nog niet alle antwoorden op mijn vragen kunnen vinden. Misschien kunnen jullie mij op weg helpen met een paar technische vragen:

Alarm: de auto heeft alarm en centrale deur vergrendeling. Daarmee is iets vreemds. De vergrendeling werkt prima, maar bij het inschakelen krijg ik geen knipperende gevarenlichten zoals zou horen. Ik hoor bij inschakelen van het alarm wel duidelijk drie keer een relais tikken. Ook knippert het verklikkerlampje op het dash zoals het hoort volgens het instructieboekje. Als ik na 30 seconden mijn arm door het open raam naar binnen steek, hoor ik ook een ritmisch tikken van een relais zoals je zou verwachten, maar zonder claxon. Nog niet geprobeerd of de auto wel of niet start als het 'stille' alarm af gaat. Zou het alarm zijn afgekoppeld? Iemand suggesties hoe het alarm weer naar behoren te functioneren te krijgen is? En ik heb maar een fob, zou er graag een bij hebben mocht ik deze verliezen. Weet iemand of je die zo kunt bijbestellen en coderen naar je eigen alarm?

Versnellingsbak: bij koude motor komt er af en toe een gierend geluid uit de versnellingsbak, alleen bij ingetrapte koppeling. Is na een paar seconden weer over en keert pas weer terug na een koude start. Iemand enig idee?

Ben benieuwd!
Groeten,
Laurens
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Roger B.

Re: TD5 Defender 110: geluid uit versnellingsbak & alarm afgekoppeld?

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2016, 11:00

geluid versnellingsbak:
99% zeker je toplager, een bronzen bus in het vliegwiel waar de as van de versnellingsbak in lagert (en alleen draait tov die bus met ingetrapte koppeling) is een kwaal van de Td5, om er iets aan te doen moet de bak van de motor af.

FOB:
Uiteraard bij de dealer te bestellen en te programmeren, meen dat bij dit systeem een bestaande fob ook in te programmeren is, maar kan zijn dat er dan wel een code bij moet zitten.

Alarm:
Klinkt inderdaad alsof de alarmunit de claxon en knipperlichten wel nog aanstuurt maar de signalen niet meer daar aankomen, hoeveel werk dat is om weer te herstellen zal afhankelijk zijn van wat er gedaan is om dit te bereiken (waaschijnlijk wat draden afgeknipt bij de alarmunit) Maar wat je je ook kunt afvragen, is waarom dit dan gedaan zou zijn... vermoed dat er vaak, vast en zeker midden in de nacht, valse alarmmeldingen waren en de oplossing lastig te vinden danwel prijzig was en de vorige eigenaar wel graag de centrale vergrendeling wilde behouden
gone

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 30 Aug 2016, 13:55

Bedankt voor je reactie Roger! Ik zal eens bij een dealer langs gaan voor fob en alarm. Maar inderdaad, het zal wel een reden hebben dat het alarm er af is gehaald.
Als ik wat verder zoek op het toplager dan lees ik dat ik er vrij lang mee door kan rijden en beter kan wachten tot de koppeling een keer vervangen moet worden. Deel je dat, of kan ik er beter nu al iets aan laten doen?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Aug 2016, 14:36

tja... ik kocht mijn Td5 met een ander geluid en bij de koppelingswissel bleek dat het toplager geheel verdwenen was en het ingaande as lager in de bak aan gort...... weet niet of daar iemand verzuimd had het lager te monteren na verwijderen van het oude, op dat het gewoon weggesleten was...

wel ben ik van mening dat als je de bak er onderuit hebt om mijn part wat te doen, het verstandig is gelijk alles daarbinnen te vervangen....toplager, druklager, drukgroep, koppelingsplaat, 2massavliegwiel, en bij twijfel de achterste keerring van de krukas en ingaande as-keerring van de bak ook gelijk.
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Aug 2016, 01:11

Roger B. schreef:Uiteraard bij de dealer te bestellen en te programmeren, meen dat bij dit systeem een bestaande fob ook in te programmeren is, maar kan zijn dat er dan wel een code bij moet zitten.

Code hoeft niet, maar je dient wel alle (maximaal 4 dacht ik) keyfobs achtereenvolgend in te leren. Ik zou bijvoorbeeld de keyfobs van mijn twee Land Rovers in kunnen leren op beide auto's.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 31 Aug 2016, 10:42

OK, dank voor jullie reacties!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2016, 12:00

Erik Peters schreef:
Roger B. schreef:Uiteraard bij de dealer te bestellen en te programmeren, meen dat bij dit systeem een bestaande fob ook in te programmeren is, maar kan zijn dat er dan wel een code bij moet zitten.

Code hoeft niet, maar je dient wel alle (maximaal 4 dacht ik) keyfobs achtereenvolgend in te leren. Ik zou bijvoorbeeld de keyfobs van mijn twee Land Rovers in kunnen leren op beide auto's.

Lang geleden zei mijn toenmalige dealer dat de Td5 maar twee "keyfobs" wil herkennen, een derde sleutel kan wel (gewoon bij de sleutelboer) maar een derde of vierde keyfob zou niet gaan.   Maar deze dealer zei wel meer wat niet 100% juist was dus wie weet kan je tot vier doortellen.

Groeten MarcS

PS De sleuteltjes pasten toch ook al onderling ?

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 31 Aug 2016, 12:53

Toch maar even contact gezocht met Land Rover dealer. Alarm ga ik even laten nakijken en voor nu nog even niets doen met de bak. Pas als die vaker geluid gaat maken dan alleen bij koude start iets mee doen. Trouwens zeer uitgebreid en prettig te woord gestaan door Dick van Broekhuis Houten (sinds juni Land Rover dealer)

Nog een ander vraagje: bij mijn auto ontbreekt de hendel voor de vergrendeling van de achterbank. Zie afbeelding hieronder, waar de pijl met een 1 bij staat. Is iemand zo'n ding wel eens los tegen gekomen? Bij de dealer wisten ze er volgens mij niet echt raad mee, maar gingen het nazoeken.
vergrendeling achterbank defender.png

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 31 Aug 2016, 12:57

Nevermind! Wat langer zoeken op het forum en ik heb denk ik al gevonden hoe op te lossen: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=1 ... g+defender

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Aug 2016, 16:21

LaurensR schreef:
Nog een ander vraagje: bij mijn auto ontbreekt de hendel voor de vergrendeling van de achterbank. Zie afbeelding hieronder, waar de pijl met een 1 bij staat. Is iemand zo'n ding wel eens los tegen gekomen? Bij de dealer wisten ze er volgens mij niet echt raad mee, maar gingen het nazoeken.

Dat beloofd veel goeds...... die hendel staat gewoon in microcat, mag geen 5 minuten kosten die te vinden
gone

Terug naar “Techniek”