rijervaringen Discovery

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
hanharle

rijervaringen Discovery

Berichtdoor hanharle » 22 Aug 2016, 15:53

Beste forumleden,

ik denk erover een Landrover Discovery aan te schaffen, geen nieuwe maar een gebruikte.

Graag zou ik van jullie willen weten wat de ervaringen zijn met het rijden met een benzine c.q. gas uitvoering. Gezien de weinige kilometers is diesel niet relevant.

Ik zie met veel belangstelling de reacties tegemoet.

Groeten

Han

Roger B.

Re: rijervaringen Discovery

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2016, 16:12

Misschien handig als je even vermeld om wat voor discovery het dan zou gaan.... 1 2 3 4?
gone

hanharle

Berichtdoor hanharle » 22 Aug 2016, 16:48

dank voor de reactie, welk nummer Discovery kan ik helaas niet zeggen, ben daar nog niet zo in thuis maar als ik mjn budget bekijk en kijk op diverse auto-site's kom ik uit tussen 2002 en 2005, misschien geeft dit meer duidelijkheid.

Landmarcs

Re: rijervaringen Discovery II

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2016, 17:19

hanharle schreef:dank voor de reactie, welk nummer Discovery kan ik helaas niet zeggen, ben daar nog niet zo in thuis maar als ik mjn budget bekijk en kijk op diverse auto-site's kom ik uit tussen 2002 en 2005, misschien geeft dit meer duidelijkheid.

Dat is dan dus een Disco II (+ face-lift), en dus V8 (als diesel zou het een Td5 - LandRovers mooiste motor - zijn).
Je kan dan ook nog kiezen tussen handbak en automaat (en geel of grijs).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Aug 2016, 21:40

De Discovery Series2,modeljaar 1999 t/m 2001 en de gefaceliftte 2A (modeljaar 2002 t/m 2004 had in Nederland een 4,0 V8 met BOSCH motormanagement. In sommige andere landen (USA en middenoosten oa) was de motor bij de2A iets groter, 4,6liter.

Deze motor, de Rover V8, is op zich een goede solide motor, maar vergt wat aandacht en onderhoud om dat zo te houden. Zeker het koelsysteem moet in topconditie blijven om oververhitting, en de desastreuse gevolgen die dat bij deze motor kan hebben, te voorkomen. Op gas is dat allemaal nog belangrijker omdat daarbij hogere verbrandingstemperaturen optreden.

Voor ongeacht welke motor zullen er altijd mensen zijn die zeggen dat gas is om op te koken, en het slecht is voor de motor. maar ik ken zat mensen die met diverse varianten van deze motor op LPG rijden en reden en daar weinig nadeel van ondervonden hebben. Wel is, maar dat geldt voor elke motor op LPG eigenlijk wel, de perfecte afstelling van de installatie erg belangrijk en moet je niet beknibbelen op het onderhoud ervan en van met name het ontstekingssysteem van de motor.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2016, 23:37

En ... in aanvulling op het V8-gas-plaatje:
Een V8 is gulzig, een V8 op gas nog gulziger, dus is de winst ten opzichte van diesel omstreeks 0 zolang je geen goedkope LPG tankstations in de buurt hebt.
Daarbovenop komt dat een diesel gemiddeld duurzamer is en beter "afgestemd" op het verplaatsen van een 4x4.
Of te wel: er is weinig winst te behalen met een gasgestookte V8.

Groeten MarcS

PS Mijns inziens is ook benzine om op te koken (op vakantie) en om vis op te bakken en frituren (dat doe ik thuis, buiten op de MSR-vakantie-brander)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Aug 2016, 00:27

moderne multipoint LPG installaties zijn niet zo veel gulziger dan op benzine rijden hoor. je blijft met een pakweg 10% lagere energie inhoud per liter zitten, maar dat is dan ook zo ongeveer het enige verbruiksverschil... dus die 1:6 slurpende benzine V8 gaat 1:5,5 rijden op LPG...

aangezien de LPG doorgaans pakweg de helft kost van een liter diesel, moet je dus 1:11 halen .... nou, gemiddeld gezien is mij dat met een D2 Td5 nog niet gelukt (ik weet wel waar de kickdown zit en dat ie makkelijk 130 rijdt)

dus in verbruikskosten is het lood om oud ijzer of je LPG of diesel rijdt...... maar op LPG heb je wel het machtige V8 geluid en een motor die de Td5 in verkeer en offroad laat staan.... maar wel meer onderhoud nodig

in wegenbelasting valt een D2 ongeveer als volgt uit

LPG G3 personenauto 531euro/kwartaal (utrecht)
Diesel personenauto 611euro/kwartaal (utrecht)
bestelauto particulier LPG G3 404 euro/kwartaal
bestelauto particulier diesel 484 euro/kwartaal
gone

E36-italia

Berichtdoor E36-italia » 23 Aug 2016, 09:01

Zal ik dan maar als eerste over de rij ervaringen beginnen? :P

Allereerst de zitpositite, die is super relaxed, je hebt goed zicht om je heen! ideaal in de file, je kijkt makkelijk over alle koffiemolentjes heen :)
Stoelen zitten ook hoog tov de vloer, waardoor je ook makkelijk lange ritten kan rijden, met cruise control genoeg ruimte om je benen/voeten eventjes ergens anders te plaatsen!

Ik rij een TD5 disco facelift uit 2004 met luchtvering (alleen achter!) en dat vondt ik in het begin wat zeeziek makend... maar naar 500km was ik er aangewend en nu wil ik niks anders meer. (en super als je een x 300kg in je achterbak moet verplaatsen, merk je niks van!)
De voorkant is wel wat slap afgeveerd/schokdempers reageren wat traag... waardoor de auto wat op zijn neus duikt als je te hard over een drempel heen stormt..

Stuur is wat vaag, maar aan de andere kant is het ook geen scherp sturende auto zoals een bmw oid.

Ik kom uit een snelle volvo v70 (een R), hoewel ook een hele goede reis auto, het feit dat het een snelle station is maakte het comfort wat minder, stugger afgeveerd en laag bij de grond waardoor drempels een 20km/h opstakel zijn... alleen ik vindt de disco relaxter rijden, met de volvo ga je toch wat meer scheuren :twisted:

Op de snelweg gaat hij hard zat om even iemand in te halen, stiekum sta ik er soms wel versteld van hoe snel de disco nog van 110 naar 130 kachelt :D
2004 - Discovery TD5 (daily)
1994 - BMW 318iS (circuit speeltje)

hanharle

Berichtdoor hanharle » 24 Aug 2016, 08:30

Dank weer voor alle reacties, geeft weer genoeg stof tot nadenken en tot rekenen (benzine, gas of diesel).

kunnen er technisch valkuilen zijn. Als een auto door een dealer is onderhouden, is dat een leidraad voor een technisch goede auto?

Als ik op autoscout24 kijk, zie ik in Diepenheim een Landrover Dicovery 4.4 V8 HSE staan, kent misschien iemand van jullie die auto?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Aug 2016, 10:11

4.4 is (dus) een disco 3/4 een halve ton zwaarder dan een D2.... en wegenbelasting navenant
gone

Terug naar “Nieuw op het forum”