D2 '04 TD5 Lekkage O-ring wielnaaf rechts achter

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Alberto

D2 '04 TD5 Lekkage O-ring wielnaaf rechts achter

Berichtdoor Alberto » 19 Aug 2016, 13:27

Goedemiddag allemaal,

Ik zag dat de O-ring (vlgns mij FTC4919) aan de kant van de rechteras olie lekt. Nu vraag ik me af of ik de wielnaaf dan ook moet vervangen. (was opmerking van een garagehouder) Op het lager zit geen voelbare speling, hij zingt niet en maakt ook geen andere rare geluiden tijdens het rijden.
Is het het waard erop te gokken om alleen de O-ring te vervangen aangezien het lager toch best prijzig is?

Mocht jullie advies zijn toch het lager te vervangen is het dan raadzaam om meteen ook de linkerzijde te doen?

alvast dank voor een advies, groetjes Albert
Laatst gewijzigd door Alberto op 19 Aug 2016, 15:22, 3 keer totaal gewijzigd.

Edward

Re: D2 '04 TD5 Lekkage O-ring achterwiellager

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2016, 13:35

Lager? Bij een Disco 2 vervang je dan de hele naaf. Als ie goed is is ie goed. Vervangen kan altijd nog. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Alberto

Re: D2 '04 TD5 Lekkage O-ring achterwiellager

Berichtdoor Alberto » 19 Aug 2016, 14:21

Hoi Edward, Ja ik bedoelde ook de naaf, zal het meteen even wijzigen. Maar jij bent het eens dat ik het gewoon op gok alleen de ring te vervangen toch?

Edward

Re: D2 '04 TD5 Lekkage O-ring wielnaaf rechts achter

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2016, 18:42

Ja. Zolang de lagers goed voelen, goed klinken, etc zie ik geen reden om de naaf te wisselen. Onze heeft 320K gelopen en heeft nog steeds 2 originele "af fabriek" naven :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Aug 2016, 19:57

Als het inderdaad de keerring is die lekt (waarom zou die plotseling vanzelf gaan lekken, het is een vaste verbinding die niet beweegt) en als je niet zo lomp bent de naaf te mollen bij demontage is het een klusje van een uurtje en 2euro aan onderdelen (prijs van FTC4919 bij de dealer (juiste nummer inderdaad))

remklauw en bracket verwijderen, voor hanteerbaarheid eventueel ook de remschijf, ABS sensorkabel losmaken, 4 bouten van de naaf aan de as enkele slagen losdraaien en tegen de bouten tikken om de naaf uit de as te tikken, telkens de bouten wat verder los draaien tot de naaf loskomt uit de as. naaf compleet met steekas uit de as nemen, o-ring wisselen en weer alles terug monteren..

Komt de olie niet uit de naad tussen naaf en as, dan komt ie uit de keerring van het lager/de naaf en zul je wel een nieuwe naaf moeten plaatsen, vergeet niet de O-ring ook te bestellen, die zit niet bij een nieuwe naaf.
gone

Alberto

Berichtdoor Alberto » 20 Aug 2016, 09:24

Hoi Roger, bedankt voor je (de)montage beschrijving en uitleg. Ik denk dat jouw redenatie klopt, het kan natuurlijk zijn dat de speling van het lager in de naaf niet voelbaar is. Ik hou er dus rekening mee dat ik een nieuwe naaf moet bestellen.

atilgen

Berichtdoor atilgen » 22 Aug 2016, 11:24

Ik heb hetzelfde euvel gehad en gewoon eerst de O-ring vervangen.
Zoals gezegd een klusje van 2 uurtjes, en een paar euro voor de nieuwe O-ring.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Alberto

Berichtdoor Alberto » 24 Aug 2016, 14:46

Helaas moet ik even wachten met checken, gebroken hielbot :-( nou ja geeft wel tijd wat te lezen over LR.

Alberto

Berichtdoor Alberto » 07 Sep 2016, 18:05

Hoi heren,

Vandaag de achterwielnaaf eraf gehaald, gaat perfect op de manier die Roger beschreef, twee van de vier bouten staan praktisch op 180 graden van elkaar dus een paar tikken om en om en hij was er zo af. Bleek toch de O-ring te zijn en ik kan me niet voorstellen dat die vanaf het begin af aan niet heeft gelekt. Over lomp gesproken. Ook het Caliper heb ik vervangen die rem heeft nooit gewerkt er zaten slijtagesleuven in van bijna 2mm. Heb nu een naaf over want heb de oude er weer opgezet. Vooraf nogmaals geprobeerd of ik speling voelde rare geluiden maar niets van dat al. Kan geen kwaad een spare te hebben denk ik.
Al met al wordt het steeds leuker om aan de auto te werken, volgende klus zijn de stuur en trekstang en demper vervangen incl. de rubber bussen van de torsiebar. Heb ergens iets gelezen over rubbers en/of rubber bussen maar vind het eerlijk gezegd een ramp om een onderwerp te vinden in de forum geschiedenis.

groet, Albert
Bijlagen
IMG_1470.JPG
IMG_1462.JPG
IMG_1463.JPG

Terug naar “Techniek”