D2 Td5 2000 rammelt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
martijn_vK

D2 Td5 2000 rammelt

Berichtdoor martijn_vK » 18 Jul 2016, 23:23

Mijn Td5 heeft een rammel die goed hoorbaar is bij rustig optrekken en middelhoge toeren. Fors optrekken, hoge toeren en stationair lopen is de rammel niet te horen. Het is eigenlijk een soort slepend blikkerig geluid, alsof er een ketting tegen een kettingkast sleept.

Het is niet de kat, want die heb ik niet (zijn Td5's zonder kat geleverd in Nederland of is een vorige eigenaar al aan het upgraden gegaan?) maar ik lees in oude topics iets over handreminstelling, contragewichten in de aandrijving etc. Komende tijd het één en ander nalopen.

Herkent iemand deze omschrijving en zijn er tips? :)

tim

Re: D2 Td5 2000 rammelt

Berichtdoor tim » 19 Jul 2016, 00:31

Gok(je); de min of meer loskomende schotjes in je uitlaatdemper(s).
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 19 Jul 2016, 09:24

Voorzover bekend zijn alle D2 TD5 versies met een kat geleverd. Alleen wanneer je een downpipe hebt zonder verdikking vóór de eerste demper, heb je geen kat. De gebruikte kat is een soort steen die bewerkt is met chemicaliën en ingesloten is in een verdikking van de downpipe. Na een jaar of 10, soms eerder kan de steen kapot gaan, en verdwijnen allerlei steenbrokken in de rest van de uitlaat. Dit kan zeker hoorbaar zijn, en het vermogen loopt terug omdat de uitlaat langzamerhand verstopt raakt. Ook schotjes in de uitlaatdempers kunnen een oorzaak zijn, vooral als de uitlaat nog nooit vervangen is.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jul 2016, 12:11

Dacht dat 10p motoren een downpipe zonder cat hadden... dus voor de facelift grofweg geen cat, erna wel
gone

martijn_vK

Berichtdoor martijn_vK » 19 Jul 2016, 12:45

Er zit een pijp onder met in het verticale deel alleen een flexdeel en het horizontale deel kale buis. Hij lijkt me origineel.

De rammel klinkt eigenlijk iets te hard voor een uitlaatschotje dat los zit. Ik zal de demper wel eens verwijderen, kijken of er iets inzit. Misschien haal ik wel een lege buis om de demper te vervangen, weer iets minder tegendruk. Iemand er toevallig nog een liggen?

Bij 1750 toeren constant en eigenlijk alleen rijdend klinkt de rammel als een soort tiktiktik.

Norbert

Berichtdoor Norbert » 19 Jul 2016, 13:14

Hitteschild turbo.

De steuntjes van het hitteschild dat standard over je turbo zit worden heel heet en kunnen daardoor gaan scheuren, met als gevolg een metaalachtig trillend geluid.

FF checken en je weet of dat het misschien is.

Norbert
The sky is not the limit, the ground is

martijn_vK

Berichtdoor martijn_vK » 19 Jul 2016, 18:18

Hitteschild turbo zit goed vast, die is het niet. Onder de auto langs de uitlaat zit nog een hitteschild, die zit wat losser en als ik die beweeg rammelt ie ook, maar niet met zoveel volume. Het klinkt een beetje alsof er een steeksleutel losligt in de handremtrommel oid. Is die trommel makkelijk los te halen of moet dan de hele cardanas eruit?

Aangezien de handrem slecht functioneert en het gerammel alleen tijdens het rijden is, is de handremtrommel mijn verdachte nummer 1. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt tot zover!!

tim

Berichtdoor tim » 19 Jul 2016, 19:23

kleine moeite om het 2de schild vast te zetten,temeer je dan weer iets hebt uitgesloten.
achtercardan moet eraf om de trommel te demonteren, alleen dan kun je intern eea goed inspecteren.

loskommende schotjes in dempers, hou er rekening mee dat die alleen hoorbaar zijn als de uitlaat op temp is, althans dat kan
is afhankelijk hoe de schotjes verbinding is vergaan.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Jul 2016, 20:25

en de handrem lijkt het te zijn...

vanmiddag effe de trommel eraf getrokken... veertje los om de rand van de remschoen....blijkt het pennetje van de rechter remschoen met veertje en schoteltje weg te zijn... veertje gevonden, de rest niet.... Martijn gaat de handrem lekker in orde maken en dan kijken of ie van het rammeltje af is :lol:
gone

Terug naar “Techniek”