LRS1 Doppen, steek- en ringsleutels pre 1960

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErwinD90

LRS1 Doppen, steek- en ringsleutels pre 1960

Berichtdoor ErwinD90 » 09 Jun 2016, 04:05

Hallo vrienden,

Ik heb me prima weten te redden met een metrinch setje tot nog toe maar voor het echte werk was ik op zoek naar wat gereedschap dat ook echt past. Ik heb voor een niet onoverkomend maar toch aanzienlijk bedrag wat 'Engels' gereedschap besteld en het past voor geen meter / inch. Ik word stapelgek van het internet en nee, vooralsnog ben ik niet geinteresseerd in het hoe en waarom, ik wil gewoon wat moeren en bouten losdraaien. De rest komt later wel en mezelf kennende is dat een gegeven. Omdat ik mijn projectje moet verhuizen heb ik wat minder rust en tijd om er in te duiken. Dus als iemand mij een linkje kan doen toekomen met spul waar ik wel wat aan heb? Dank!
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Ron63

Re: LRS1 Doppen, steek- en ringsleutels pre 1960

Berichtdoor Ron63 » 09 Jun 2016, 08:44

Waarom rij je niet gewoon langs een automaterialen toko?, ik zelf heb Hazet. Kost natuurlijk iets meer een merk sleutel maar je bent toch voorlopig niet van plan om je project weg te doen.

Groet,
Ron
110-Td5 X-tech 2006

piet_g

Berichtdoor piet_g » 09 Jun 2016, 09:14

wij hebben destijds onder andere bij datona engels gereedschap gehaald en dat past goed.. punt waar je wel op moet letten is dat je niet een te klein set neemt omdat er blijkbaar in de engelse sleutels meer maten zijn :P

en aanvullingen heb ik bij een akkermans / van pelt gehaald die hebben ook goed engels gereedschap.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 09 Jun 2016, 11:34

Bedankt voor de reacties. Ik heb precies dat gedaan, een tweetal sets besteld bij Datona maar als ik dat naast het periodieke gereedschap leg dat ik voor de aardigheid heb aangeschaft snap ik er helemaal niets meer van. Nu maakt het mij niet uit wat er voor eigenaardige getallen op staan maar het 'Engels' spul van Datona past gewoon niet en daar keek ik behoorlijk van op.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

piet_g

Berichtdoor piet_g » 09 Jun 2016, 18:15

hmm.. appart, bij mij past het eigenlijk altijd wel.
Nu moet ik wel toegeven dat mijn steek/ring sleutels niet van daar komen. alleen mijn doppen sets.. en dat ik op die 109 van ons altijd met metrisch en engels door elkaar sleutel omdat het bij ons ook een mengelmoes is.. wagen is van 81, maar gebouwd als een 77 model en ergens in het midden is land rover gewisseld van imperial naar metrisch..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 10 Jun 2016, 11:51

Volgens mij hebben ze bij de Series 1 gewoon alle verschillende steeksleutel systemen door elkaar gebruikt. Bij de Series 3 was het al een stuk beter, maar zelfs in mijn 86er 110 moet ik soms wat imperiaals gebruiken.

Leesvoer: http://www.landroverclub.net/Club/HTML/Whitworth_BSF_BA.htm

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 10 Jun 2016, 21:25

Bij een serie 1 ga je het niet redden met imperial gereedschap.
Daar moet je Whitworth gereedschap voor hebben.

Engelse auto's van voor 1960 zitten voornamelijk met Whitworth bouten/moeren in elkaar, en ook op de serie 2/2a en serie 3 kom je die nog tegen.
Metrisch(mm) en imperial(inch) gereedschap zijn AF(Across Flat) maten. Dus de maat die op het gereedschap staat is de breedte van de kop van bout/moer.

Bij Whitworth gereedschap(BSW, BSF, BSP en BA) staat de maat op het gereedschap voor de diameter van de bout zelf en niet op de diameter van de kop.

Eric

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jun 2016, 22:44

Oftewel ... die decimale gestandaardiseerde maten die Napoleon ons heeft gebracht zijn zo gek nog niet.

Waarschijnlijk stemmen de Engelsen straks nog vóór een Brexit omdat ze nog steeds bang zijn voor Napoleon.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Jun 2016, 22:51

Toen ik mijn eerste Serie kocht wist ik er nog minder van dan nu en dus heb ik geïnvesteerd in de originele Repair Operation Manual.

Daarin is een heel hoofdstuk gewijd aan de gewone maar ook de speciale gereedschappen. Op basis daarvan heb ik toen enkele sets gereedschap bijgekocht. Vrij eenvoudig dus.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 10 Jun 2016, 23:37

Alle land en rangerovers gebruiken UNF (fijn draad) en UNC (grof draad, in de alu V8 bijv)
UNF en UNC gebruiken dezelfde sleutels.
Dat wat je het meest vind: 7/16, 1/2, 9/16, (enz) AF staat op de sleutels.
Dat is de maat van de kop tussen de vlakke kanten gemeten in inch (AF- across flat).
Een zeer goede soort draad, UNF komt zelden vanzelf los.

Series 1 gebruikt BSF, een oude engelse maat die zo'n beetje vergeten is.
Sleutels daarvoor zijn moeilijk te vinden.
Ik gebruik wat (bijna) past. Dan weer metrisch, dan weer UNF.

Withworth wordt vooral in USA gebruikt.
Lijkt op UNC, maar het draad is net een beetje anders.
De sleutels zijn wel dezelfde, alleen bij Withworth wordt de boutmaat zelf aangegeven op de sleutels.

Ik heb heuvels engels gereedschap, alles van rommelmarkten, dump, enz.
Alles kwaliteitsgereedschap voor weinig geld, wie wil het nog ?

Terug naar “Techniek”