110, '86, 200TDI, injectiepomp mega veel toeren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MichielG

110, '86, 200TDI, injectiepomp mega veel toeren

Berichtdoor MichielG » 05 Jun 2016, 22:19

Beste experts,

Betreft problemen met de Bosch VE injectorpomp op een 200TDI.

Het was na een jaar of twee eindelijk tijd na veel gezwoeg mijn nu puik uitziende motor (al zeg ik het zelf) weer te starten.
Deze deed het prima, hoera! Echter na enige tijd begon de injectorpomp diesel te lekken uit de bovenkant bij de gashendel. Na enig google werk zag ik dat dit kan gebeuren na enige stilstand door het verslijten van de o-ring die zich daaronder verschuilt. Echter ik had geen zin om de pomp open te maken en dit of dat te bestellen dus de reserve pomp van de plank gepakt (zelf nooit gebruikt) en aangesloten.

Als ik hem nu start lijkt hij direct naar vol gas te gaan... zucht... Ik heb al even dat hendeltje waar de gaskabel aanzit eraf gehaald en de knop naar dicht gedraaid maar geen effect.

Een aantal zaken vallen me aan de nieuwe pomp.
Er zit geen zegel op de poweradjustment screw
Er zitten op deze oudere pomp gloed nieuwe bouten op het diafragma gedeelte

Iemand een idee?

VeeTee

Re: 110, '86, 200TDI, injectiepomp mega veel toeren

Berichtdoor VeeTee » 05 Jun 2016, 22:47

Membraan stuk, dan heb je altijd de volledige hoeveelheid brandstof. Gezien de nieuwe bouten al eens gerepareerd, maar misschien niet goed gedaan...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

MichielG

Berichtdoor MichielG » 06 Jun 2016, 22:47

Bedankt voor de tip!

Membraam zag er zeker niet heel slecht uit, vervangen, geen effect.

Nog steeds vol gas... iemand anders?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2016, 23:27

Misschien dat de regulateur blijft hangen als gevolg van roest door het lang en droog? (= zonder diesel) 'op de plank' liggen van de inspuitpomp.
Of je hebt de inspuitpomp nog niet goed ontlucht?

Dat (vastzittende regulateur) werd geopperd toen een International trekker (met Bosch roterende inspuitpomp) van zelf hoog in toeren liep (naar vol gas). Motorolie door de diesel mengen, in de hoop dat de regulateur door extra smering en reinigende dopes weer los komt, zou een oplossing kunnen zijn.
Dat (vastzittende regulateur) was bij die trekker uiteindelijk niet het geval. De opvoerpomp gaf veel te weinig brandstof, dus ontluchten ging niet goed en als de motor liep kwam er sowieso te weinig brandstof. De motor hield dus af en toe ook in, naast het vol in toeren gaan.
Nieuwe opvoerpomp, goed ontluchten, even doorstarten en vervolgens liep de trekker weer zo het hoort (niet meer inhouden en van zelf naar vol gas gaan).

Groet,

Erik.

P.S Bij zo'n International trekker ontstaat ook wel eens diesel lekkage bij de gashendel. Dit is bij zo'n trekker redelijk simpel te verhelpen door nieuwe O-ringetjes te plaatsen. Echter heel goed opletten dat er geen veertjes wegspringen.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 06 Jun 2016, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Jun 2016, 23:35

Erik Peters schreef: De opvoerpomp gaf veel te weinig brandstof, dus ontluchten ging niet goed en als de motor liep kwam er sowieso te weinig brandstof. De motor hield dus af en toe ook in, naast het vol in toeren gaan.

Groet,

Erik.

Stomme vraag wellicht, maar hoe kan ie vol in de toeren gaan met te weinig brandstof?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2016, 23:48

Edward schreef:Stomme vraag wellicht, maar hoe kan ie vol in de toeren gaan met te weinig brandstof?
Zo stom is die vraag niet, want dat verbaasde mij ook! En verklaren kan ik het niet, want normaal houdt zo'n trekker alleen in en komt ie juist moeizaam op toeren en reageert ie amper op gasgeven. Dus waarom deze dan af en toe vanzelf (zonder gasgeven) 'op hol' sloeg (met ook zwarte rook), geen idee. Misschien ergens een bepaald vacuüm in de pomp????

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw

Berichtdoor ppw » 07 Jun 2016, 09:37

olie in je inlaattraject??? bijv. door intercooler vol carterventilatiespul... olie in turbo? injectors niet ok?roep maar wat... maar zou ik iig eerst naar kijken
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

MichielG

Berichtdoor MichielG » 07 Jun 2016, 23:26

Ok nogmaals goed ontluchten ga ik proberen. Als dat het niet is zit er niets anders op dan de lekkende pomp te gaan repareren (en vervolgens de reserve ook maar eens open te maken). M.b.t. het repareren iemand nog suggesties hoe/waar en wat te bestellen ?

@ppw, ik heb alleen een lekkende pomp vervangen voor de reserve pomp met de lekkende pomp loopt alles ok. Ik zou de oorzaak daarom graag rondom de pomp zoeken.

Groeten Michiel

Terug naar “Techniek”