onze LARO serie 2a 1969 6 cilinder met overdrive op LPG (G3 installatie) hikt, gekomen na het olie verversen 20w/50 Elf, in mijn ogen heeft het er niets mee nodig. Geeft na het starten wel witte rook en iets roet en verbruikt iets olie zo te zien via carter pan pakking. De versnellingsbak hoor je duidelijk (heb nog een andere 6 cilinder hoor je niets) en de overdrive is duidelijk aanwezig. Rijden op gas als jij koud is start hij goed op gas het je op trekt lijkt het net op er iets tegen houdt. Komt langzaam op gang en komt hij op toeren dan gaat hij door, hik meer met een warm gedraaide motor. Uitlaten lopen merk je ook dat er iets tegen houd. Gas is ingesteld door een LPG garage, weet het verder niet. Heb de bougies (B6ES) eruit gehaald en afgesteld op 0,6 mm 3de zat iets roet op, ontstekking op tijd gezet, rotor vervangen, gereserveerd verdeler geinstaleerd, condensator extra vervangen. compresie nagekeken tussen 1. 5,8 / 2. 5,7 / 3. 5,5 / 4. 5,8 / 5. 5,7 / 6. 5,8.
Ik weet niet meer wat je nog kan doen, kan iemand mij een goede richting geven.
Alvast bedankt Jan.
S2a 1969 6cil: LPG de wagen hikt
-
Waterrover
- Beheerder
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
- Locatie: Zoutkamp
Re: S2a 1969 6cil: LPG de wagen hikt
Ik heb jaren op LPG gereden, met o.a. Renzo-Landi en Vialle C4. Als de motor ging haperen, dan moest ik vaak de Sludge aftappen uit de gasconverters. Schroef meestal te vinden aan de onderkant. De bougies kan je beter op 0.8 á 1.0 laten staan voor een langere vonk.(betere verbranding) Wel dient de ontstekingsinstallatie perfect te werken. Ik maakte gebruik van een 'Surefire' electronische ontsteking met een rode bosch ontstekingsspoel en bougiedraden met lage weerstand. Check ook of de condensator nog goed werkt, meestal naast de contactpuntjes. Compressie lijkt me redelijk goed. Ook kan je nog de carburateur aan een onderzoek onderwerpen, je sproeiers kunnen ingesleten zijn, pakkingen die verdroogd zijn en valse lucht toelaten etc.
Chris
Chris
Laatst gewijzigd door Waterrover op 23 Mei 2016, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: S2a 1969 6cil: LPG de wagen hikt
als het goed is doen de sproeiers van de carb niets als ie op LPG rijdt...... 
gone
Re: S2a 1969 6cil: LPG de wagen hikt
JRU schreef:onze LARO serie 2a 1969 6 cilinder met overdrive op LPG (G3 installatie)
Een serie 2a 2,6 6 cilinder met een G3 instalatie??? Lijkt me sterk.
compresie nagekeken tussen 1. 5,8 / 2. 5,7 / 3. 5,5 / 4. 5,8 / 5. 5,7 / 6. 5,8.
Die compressiewaarden zijn iig veel te laag.
Hoe heb je die gemeten? Gasklep helemaal open of dicht?
Compressie meten doe je met het gaspedaal helemaal ingetrapt. Aan de waarden te zien heb je het met de gasklep dicht gemeten.
Eric
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: S2a 1969 6cil: LPG de wagen hikt
JRU schreef: compresie nagekeken tussen 1. 5,8 / 2. 5,7 / 3. 5,5 / 4. 5,8 / 5. 5,7 / 6. 5,8.
... For engine numbers 941 then the compression should be between 9,3 Bar to 10,3 Bar (9,48kgf/cm3 to 10,5kgf/cm3)
... For engine numbers 944 then the compression should be 9,64 Bar (9,84kgf/cm3)
So for me the compression is a little low.
Now personally I would never run a 2,6 on LPG the valves get hot and burn quite regularly running on benzine let alone LPG. are you sure that the valves are ok, with all the pressures low and even I would be looking at them.
Did you check the compression wet also (ie with a drop of oil down the bore) this would rule out ring damage.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten